
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FOURTH SECTION

CASE OF KULIŚ v. POLAND

(Application no. 15601/02)

JUDGMENT

STRASBOURG

18 March 2008

FINAL

18/06/2008

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision.





KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 1

In the case of Kuliś v. Poland,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Nicolas Bratza, President,
Lech Garlicki,
Giovanni Bonello,
Stanislav Pavlovschi,
Ljiljana Mijović,
Ján Šikuta,
Päivi Hirvelä, judges,

and Lawrence Early, Section Registrar,
Having deliberated in private on 26 February 2008,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 15601/02) against the 
Republic of Poland lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Polish national, Mr Mirosław Kuliś (“the 
applicant”), on 8 April 2002.

2.  The applicant was represented by Mrs A. Wyrozumska, Professor of 
law in the University of Łódź. The Polish Government (“the Government”) 
were represented by their Agent, Mr J. Wołąsiewicz of the Ministry of 
Foreign Affairs.

3.  The applicant alleged a breach of his right to freedom of expression 
guaranteed by Article 10 of the Convention.

4.  On 4 April 2006 the Court decided to communicate the application to 
the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the Convention, 
it decided to examine the merits of the application at the same time as its 
admissibility.

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5.  The applicant was born in 1956 and lives in Łόdź, Poland.
6.  The facts of the case, as submitted by the applicant, may be 

summarised as follows.



2 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

A.  The background

7.  On 10 June 1992 Mr Andrzej Kern, at that time the Deputy Speaker of 
the Sejm, notified the Regional Prosecutor that a certain Mr Gąsior and 
Mrs Izabela Malisiewicz-Gąsior had kidnapped his 17-year-old daughter, 
M.K. However, Mr Gąsior and Mrs Malisiewicz-Gąsior submitted that the 
allegation was false as M.K. had in fact run away from home and had only 
been accompanied by their son Maciej who had been her boyfriend for a 
long time. M.K. had previously run away from home on several occasions 
because of conflicts with her parents.

On the same day the Łódź Regional Prosecutor initiated an investigation 
into the allegations of kidnapping against Mr Gąsior and 
Mrs Malisiewicz-Gąsior. On 10 and 11 June 1992 the prosecutor issued a 
warrant authorising the search of their flat and the tapping of their 
telephone. They were arrested and remanded in custody. In August 1992 the 
case was taken over by the Poznań Regional Prosecutor who discontinued 
the criminal proceedings against them, finding that the allegations of 
kidnapping had been groundless. Disciplinary proceedings were brought 
against both prosecutors who had instituted the criminal proceedings.

8.  On 29 June 1992 Mr A. Kern had made a statement on public 
television in which he said that his daughter had been kidnapped and asked 
for assistance in finding his child.

9.  The case concerning the alleged kidnapping of M.K. received wide 
coverage in the media.

B.  The article in the newspaper

10.  The applicant owns a publishing house named “Westa-Druk” which 
publishes the weekly magazine “Angora”.

11.  On 16 August 1992 the applicant published in “Angora” an 
interview with Mr Michał Plisecki, a lawyer who at the material time 
represented Mr Gąsior and Mrs Izabela Malisiewicz-Gąsior in the criminal 
proceedings concerning the alleged kidnapping. The article was entitled: “If 
it had been quiet” and was in the form of questions put by a journalist and 
answers given by Mr M.P. The article, in so far as relevant, read as follows:

“‘A[ngora]’:-I have brought you fresh news from Łódź: the arrest warrant 
against [Maciej Gąsior] has been quashed, the children however have not come 
back home.

M.P. [Michał Plisecki]:- I do not want to – publicly – go into the details concerning 
the issuing and quashing of the arrest warrant. Allow me not to comment on it because 
I would have been forced to use very blunt language. I would refer to another issue: if 
it is true that [M.K.’s] parents - after an unsuccessful attempt to place her in a 
psychiatric clinic –left her alone, under the care of her grandmother somewhere in the 
countryside, then should I – as a parent – be shocked by such behaviour? There is no 



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 3

other conclusion from the above fact: they simply do not love her. It is not that they 
do not understand her, because this is proved by their behaviour as a whole, but that 
the wish to separate [M.K.] from the world is in the interests of those people. 
Mr Kern’s statement that he suspected that his daughter had been spying on him while 
she was dating Maciej and in particular the statement by the mother of [M.K.] that her 
daughter had been serving as a mattress for Maciej – this is terrifying! That was 
probably the reason why the Member of Parliament Mr Kołodziejczyk, who 
represents the interests of all citizens, decided to apply to the family court to solve the 
tragic problem of [M.K.] and the Kern family. If I may give my private opinion, I also 
believe that one should think over how to arrange [M.K.’s] future life.

(...)

‘A’:- So, if it was not for journalists, it would have been different? Maybe 
quieter?

M.P. If it had been quieter, then from my point of view, and after Mr Kern’s having 
publicised the case in a certain context, I do not exclude the possibility that my client 
[Mrs Malisiewicz-Gąsior] would still have been in the detention centre. I do not 
exclude the possibility that Mr Gąsior would have been arrested too. The fact that my 
clients are free is due to the pressure of public opinion.

(...)

‘A’:- You have said: ‘M.K. ran away from home’. But it has been said that it 
was an abduction or kidnapping.

M.P. The prosecutor and his deputy know that [M.K.] ran away from home. It has 
been proved by witnesses (...) [M.K.] had asked Maciej to accompany her and that is 
what happened. This is not a crime!

‘A’:- The Helsinki Committee [for Human Rights], the Ombudsman, the 
President...

M.P. ... let me add: the Political Group Porozumienie Centrum. Recently the Group 
made an appeal for assistance for Mr Kern - turning to the Ministers of Justice and of 
Internal Affairs – in the private matter of Mr Kern. I believe that since Mr Kern has 
abused power and has caused such unlawfulness and it has been supported by this 
Political Group, it means that Porozumienie Centrum supports these kinds of methods 
involving aggressive behaviour.

 ‘A’: -You have said: Mr Kern has abused power. Is it a question or a 
statement?

M.P.:-He has obviously abused power because as the Speaker of the Sejm he had 
access to the media and gave false information; the fact that he is a liar I can prove – 
if necessary – in court. I authorise you to print this text. If Mr Kern says that he is not 
a liar, I will prove the contrary in court!

‘A’:-What do you think about the fact that the Member of Parliament 
Mr Kołodziejczyk applied to the Łódź District Court?



4 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

M.P.:- It is for the court to decide, in every family case, with which parent the child 
should stay. In such cases both the parents and the child often undergo psychological 
and psychiatric examination – obviously upon a decision of a court. This is a typical 
case; the court is to decide on the family matter of Mr and Mrs Kern. Therefore, both 
the parents and [M.K.] should undergo the relevant examination. This is usual, routine 
procedure. That, in turn, proves how diligently Mr Kołodziejczyk approached this 
case. [M.K.] had turned to him for help, placed trust in him. In consequence he 
contacted, as I know, many people, me included, but I could not dispel his doubts. I 
then turned (sic!) [he turned] to specialists – psychologists. He was told by them that 
before they could make any decision they should talk with both the child and the 
parents. Then, very tactfully, he asked the Speaker [of the Sejm] Mr Chrzanowski to 
pass these suggestions to Mr Kern. Only after Mr Kern had refused, did 
Mr Kołodziejczyk do what any honest and respectable person would have done: he 
informed a court that in the Kern family bad things were happening. It is a lie that 
Mr Kołodziejczyk ordered the examination by specialists. He cannot order it! He only 
asked for appropriate action to be undertaken. (...)”

12.  Subsequently, and in connection with the above interview, 
disciplinary proceedings were initiated against Mr Michał Plisecki by the 
local Bar Council. On 24 June 1995 the High Disciplinary Court (Wyższy 
Sąd Dyscyplinarny) found that Mr Michał Plisecki had breached the rules of 
professional conduct and reprimanded him. The court reiterated that the 
lawyers between themselves (Mr Plisecki, Mr Kern and his wife were all 
members of the Bar) should follow the rules of politeness and friendliness. 
The court found that Mr Plisecki had breached those rules and had failed to 
express his critics in a restraint manner.

C.  The civil claim against the applicant

13.  On 8 August 1995 Mr Kern, his wife and his daughter M.K., (“the 
plaintiffs”) lodged against the applicant’s publishing house “Westa-Druk” a 
civil claim for protection of their personal rights. They maintained that the 
press had played a major role in the case involving their family as they 
“presented the facts and judgments tendentiously, causing de facto damage 
to the plaintiffs.” The plaintiffs further sought an award of PLN 28,000 in 
compensation and an order requiring the defendant to publish the following 
apologies:

“We apologise to the Deputy Speaker of the Sejm, Mr A. Kern, his wife Mrs  Zofia 
Pstrągowska-Kern and his daughter [M.K.] for grossly violating their personal rights 
by having published the article ‘If it had been quiet’, in Angora (...), in particular, by 
uncritically quoting the totally irresponsible statements of Mr Michał Plisecki in 
which he:

- said of A. Kern that he ‘had obviously abused power’ and ‘caused unlawfulness’ in 
connection with the investigation conducted by the Łódź Regional Prosecutor into the 
alleged kidnapping of his daughter,

- said that Mr Kern had been providing the media with untrue information and called 
him a liar,



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 5

- imputed to Mr and Mrs Kern the wish to place their daughter in a psychiatric 
clinic, called their parenting skills into question and stated without any reason that the 
parents and [MK] should ‘undergo psychiatric and psychological examination.’

We express our regret over the harm done to the injured party”.

D.  The first-instance judgment

14.  On 15 May 1998 the Łódź Regional Court (Sąd Wojewódzki) gave 
judgment for the plaintiffs. The court ordered the applicant to publish 
apologies as sought in the statement of claim and awarded the plaintiffs 
compensation in part, i.e. PLN 8,500. The court stated, inter alia:

“...One should agree with [the applicant] that, being the publisher, he had the right 
to inform the readers about important circumstances concerning [A. Kern] who at the 
material time held one of the highest positions in the State. Therefore, publishing such 
information was not illegal despite the fact that it affected the plaintiffs’ personal 
rights that are protected by law. The article, however, includes not only information 
but also statements that damaged their reputation; i.e. their good name. The statement 
that Mr and Mrs Kern had made an unsuccessful attempt to place their daughter in a 
psychiatric clinic, that they do not understand and love her and that her separation 
from the world is in her interest, disparaged their parenting skills, and questioned their 
moral values.

The information that the family should have been examined by psychologists and 
psychiatrists had also harmed them in the eyes of others.

It concerns in particular the parents of Ms [M.K.] who at that time held important 
positions and the state of their mental health should not have been an object of public 
discussion. Finally, calling Mr Kern a liar and stating that he had abused power, 
obviously harmed his good name and exposed him to the loss of trust of his voters and 
of the leaders of the party of which he was a member. Therefore, the [applicant’s] 
actions were ... illegal because they breached the good name and reputation of the 
plaintiffs.

The court did not agree with the [applicant’s] opinion that [since] he was not the 
author of the quoted statements, he was not obliged to check the truthfulness of the 
information included in the interview with Michał Plisecki...”

15.  On 27 July 1998 the applicant lodged an appeal with the Łódź Court 
of Appeal. He alleged, inter alia, that the court had infringed his freedom of 
expression in breach of Article 10 of the Convention, as it had overstepped 
the margin afforded to it and violated the principle of proportionality 
between the legitimate aim pursued and the measures applied. The 
interference with his right was particularly striking as the case concerned a 
politician who should have been more tolerant of criticism. The applicant 
further argued that Mr Kern himself had made public information 
concerning his private life by giving statements concerning the alleged 
kidnapping of his daughter in the television and the press.



6 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

16.  Mr Michał Plisecki, who joined the proceedings as an intervener 
(interwenient uboczny), also lodged an appeal.

E.  The appellate proceedings

17.  On 26 January 1999 the Łódź Court of Appeal found that the 
applicant had sullied the good name of the plaintiffs. It amended the 
judgment in so far as the text of the apology to be published was concerned 
and increased the sum to be paid by the applicant to all plaintiffs by way of 
costs and expenses to PLN 3,316. It upheld the remainder of the judgment. 
The applicant was to publish the following apology:

“We apologise to Mr Kern, his wife Mrs Zofia Pstrągowska-Kern and daughter 
[M.K]. for breaching their personal rights by the publication entitled «if it had been 
quiet» in particular by citing the statements made by the lawyer M.P. in which he 
referred to the plaintiffs’ parenting skills and gave his opinion as to their family life, 
and called the first plaintiff a liar.”

18.  The appellate court stated:
“...The Regional Court based its judgment on the following findings:

In 1992 a strong conflict erupted between [M.K.] and her parents on the ground of 
her contacts with Maciej. [M.K.] regarded Izabela Malisiewicz-Gąsior as a person 
friendly to her and a moral authority. That influenced the loosening of her relationship 
with her parents. Finally, in June 1992 [M.K.] left with Maciej. She did not inform her 
parents of her whereabouts and did not contact them.

The plaintiff, Mr Kern, in a television address made an appeal for help in finding his 
daughter; he also informed the Łódź District Prosecutor that a crime has been 
committed under Article 188 of the Criminal Code.

The District Prosecutor instituted proceedings on charges of kidnapping and false 
imprisonment of M.K. In the course of these proceedings Mrs Malisiewicz –Gąsior 
was arrested and the apartment and house of Gąsior’s family was searched. The 
defence counsel of Mrs Malisiewicz-Gąsior was Mr M.P.”

19.  The Court of Appeal found that the statement that Mr Kern had 
abused power was within the justifiable bounds of criticism since public 
opinion was particularly sensitive to all aspects of abuse of power, and the 
opinion about Mr Kern was given by a professional i.e. a lawyer; therefore, 
it did not require verification by the publisher. The allegation of abuse of 
power was also justified given the extraordinary actions undertaken by 
Mr Kern in a private matter. Following the case-law of the European Court 
relating to Article 10 of the Convention, a politician should show more 
tolerance when exposed to criticism than private persons. Then the court 
stated as follows:

“It is a different matter, however, with regard to the allegation that Mr Kern was a 
liar. It is obvious that this description does not have the character of a legal opinion. 
What is more, the context of the statement does not clarify in relation to what case the 



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 7

plaintiff was alleged to have lied. It was thus a generality suggesting regular 
untruthfulness on the part of the plaintiff. The explanations for this statement provided 
by Mr Michał Plisecki later in the course of trial cannot be of particular importance 
since the published text, and in the form in which it reached the readers, did not 
include them. This description should then be considered as an ordinary and 
unjustified epithet [epitet]. In this case the publisher cannot be discharged of the 
responsibility for besmirching the plaintiff’s good name either on the ground that the 
author of the statement was a lawyer, because he had not spoken as a professional, or 
because of the fact that publication was in the form of an interview as, unlike radio or 
television interviews, it was not a live broadcast and the publisher had the means, by 
acting with due diligence, to prevent the breach of the plaintiff’s personal rights by 
this statement. Moreover, it cannot be inferred from the fact that the plaintiff held a 
public function, so that he agreed there should be a wider limit of permissible 
criticism of him, or from the fact that he himself made a public appeal for help in 
finding his daughter, that he had agreed to publication of all free opinions and 
comments on this subject, including those breaching his personal rights. Given the 
above described character of the statement, it should be regarded as an evaluation 
(ocenna) that cannot be verified as true or false and in any case cannot [be seen] as a 
negative assessment of the plaintiff’s actions within the meaning of Article 41 of the 
Press Law. In this case the publisher is not protected by Article 10 of the Convention 
as paragraph 2 of this Article limits the right of freedom of expression when 
protecting, inter alia, the reputation of others.

For these reasons the Court of Appeal considered the appeals of the [applicant] and 
the intervener manifestly ill-founded.

Both appeals are equally unjustified in what they say about the judgment referring to 
a breach of the first plaintiff’s personal rights by statements about his family life.

Neither the fact that the first plaintiff had himself introduced the events of his 
private life into the public sphere by making the address for help in finding his 
daughter (even if one can consider such an appeal as agreement to publication of 
information from a private sphere within the meaning of Article 14(6) of the Press 
Law) nor the fact that as a person holding a public function he was a subject of 
particular interest to the press authorised the publisher to breach his personal rights by 
putting into question his mental health and parenting skills.

One cannot infer that the plaintiff waived his right to legal protection by the fact that 
he had subjected himself to public comments on his family matters. It should be 
underlined that information concerning family life, and even unfavourable comment, 
does not have to breach personal rights. In this publication the limits of fair criticism 
and cultural expression had been overstepped. As with the allegation that the first 
plaintiff was a liar, the publisher is not protected by the fact that he had been quoting 
the statements of a lawyer who was obliged to exercise strict control over what he 
said, because matters concerning the family life of the first plaintiff did not have the 
nature of a legal opinion and the interview itself was not broadcast “live”.

Moreover, commenting in this manner on the plaintiff’s family life was not covered 
by a socially justified interest and did not concern the political activity of the plaintiff.

In addition it should be said that entering into issues concerning the family sphere, 
in particular the relationship between parents [and children], if only because of the 



8 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

impossibility to verify the assessments made in this respect, is always unlawful, even 
if the information given is true (see judgment of the Supreme Court, 11/03/1986).”

20.  The applicant and the intervener each lodged cassation appeals with 
the Supreme Court (Sąd Najwyższy).

21.  On 11 October 2001 the Supreme Court dismissed the cassation 
appeals and ordered the applicant to pay Mr Kern PLN 3,800 for costs and 
expenses. It agreed with the assessment of the lower courts that in the 
present case the interference with the freedom of press was justified by the 
need to protect the reputation of the plaintiffs. The Supreme Court also 
dismissed the applicant’s arguments that his intention was to report on a 
case that had shocked the majority of public opinion. The court was of the 
opinion that publishing an article in which the lawyer of the other party 
subjectively analysed very delicate family matters and offered categorical 
judgments on their causes, was not the right way to protect a justified public 
interest.

22.  It appears that subsequently the judgment was enforced in so far as 
the payment of compensation was concerned. As regards the publishing of 
the apologies, the enforcement proceedings are pending.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

23.  Article 23 of the Civil Code contains a non-exhaustive list of the 
rights known as “personal rights” (dobra osobiste). This provision states:

“The personal rights of an individual, such as in particular health, liberty, reputation 
(cześć), freedom of conscience, name or pseudonym, image, secrecy of 
correspondence, inviolability of the home, scientific or artistic work, [as well as] 
inventions and improvements shall be protected by the civil law regardless of the 
protection laid down in other legal provisions.”

24.  Article 24 of the Civil Code provides for ways of redressing 
infringements of personal rights. According to that provision, a person 
facing the danger of an infringement may demand that the prospective 
perpetrator abandon the wrongful activity, unless it is not unlawful. Where 
an infringement has taken place, the person affected may, inter alia, request 
that the wrongdoer make a relevant statement in an appropriate form, or 
demand satisfaction from him/her. If an infringement of a personal right 
causes financial loss, the person concerned may seek damages.

25.  Article 14 (6) of the Press Act of 26 January 1984 provides as 
follows:

“Information and data concerning the private sphere of life of an interested person 
shall not be published, unless they are connected directly with the public activity of 
that person.”



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 9

Article 38 (1) states:
“Civil responsibility for infringement of the law caused by the publication of press 

material is accepted by the author, editor or other person who had the material 
published; this does not exclude the responsibility of the publisher. In respect of 
financial liability the said persons take joint responsibility.”

Article 40 of the Press Act provides:
“In the event of an intended infringement of the personal rights of an individual by 

the publication of the press materials, and in particular in the event of an infringement 
of Article 14 (6), a court may grant the injured person compensation for damage 
suffered.”

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

26.  The applicant complained of a breach of Article 10 of the 
Convention, which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Admissibility

27.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that 
it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared 
admissible.



10 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

B.  Merits

1.  Arguments of the parties
28.  The applicant submitted that the interference with his right to 

freedom of expression was not necessary in a democratic society as it was 
not justified by a pressing social need. He emphasised that the present case 
should be interpreted with particular regard to the fact that the applicant was 
punished for assisting in the dissemination of statements made by another 
person in an interview. He relied on the Jersild v. Denmark judgment 
(23 September 1994, Series A no. 298) and submitted that the Government 
had not pointed to any “particularly strong reasons” which could justify 
punishing the publisher.

29.  The applicant argued that the interview must be put in the context of 
the events that had taken place in 1992. The article was one of the series of 
publications in which the applicant’s newspaper had covered a widely 
mediatised story of the alleged kidnapping of Mr Kern’s daughter. The 
interview concerned matters of public interest, and contained mostly value 
judgments concerning a politician, which had been made by a lawyer 
representing one of the parties in the conflict. Neither the domestic courts 
nor the Government were able to indicate precisely which statement should 
have been verified by the publisher. Moreover, the applicant referred to the 
facts established in the case of Malisiewicz-Gąsior v. Poland (no. 43797/98, 
6 April 2006) to give a full picture of the media involvement in the case of 
the alleged kidnapping of M.K. and to show that the article in question was 
aimed at exposing the conduct of a politician occupying a very high 
position.

30.  The applicant did not consider the outcome of the disciplinary 
proceedings instituted against the lawyer relevant, as they had taken place 
three years after the interview with him had been published by the applicant. 
Moreover, the applicant specified that the disciplinary courts of the Bar 
Association had found a breach of the rules of professional conduct and had 
not, as submitted by the Government, found him guilty of defamation.

31.  The applicant concluded that the authorities had overstepped the 
margin of appreciation afforded to them. Moreover, the national courts’ 
findings had been based on an assessment of the relevant facts which could 
not be considered reasonable and justified and failed to interpret the matter 
in the light of the principles set forth in Article 10 of the Convention. Thus, 
punishing the applicant for having published the interview in question was a 
disproportionate interference with his right to freedom of expression and 
constituted a violation of the Convention.

32.  The Government admitted that the penalty imposed on the applicant 
had amounted to an “interference” with his right to freedom of expression. 
However, they submitted that the interference was “prescribed by law” and 



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 11

pursued a legitimate aim as it was intended to protect the reputation and 
rights of others.

33.  Furthermore, the Government pointed out that the freedom of the 
press was not absolute and that the domestic authorities had not overstepped 
their margin of appreciation in balancing two competing interests. They 
submitted that the domestic courts had found that the statements published 
in the newspaper owned by the applicant had been defamatory and debased 
the victim in the eyes of the public. The article in question concerned not 
only the politician but also his daughter and wife, so that it did not 
constitute an exclusively political debate in which the role of the press as a 
“public watchdog” was particularly important.

34.  The Government also submitted that the applicant should have 
verified the information which he had published to make sure that it did not 
include statements that were defamatory or lacked accuracy or reliability. 
Publishing an article that included uncertain facts and value judgments 
showed disregard for the due diligence required from the press. The 
Government also maintained that in the disciplinary proceedings Mr Michał 
Plisecki had been found to have defamed Mr Kern and of having made 
groundless accusations against him.

35.  The Government concluded that the interference complained of had 
been proportionate to the legitimate aim pursued and thus necessary in a 
democratic society to protect the reputation of others. They submitted that 
there had been no violation of Article 10 of the Convention.

2.  The Court’s assessment

(a)  General principles

36.  The Court reiterates that freedom of expression, as secured in 
paragraph 1 of Article 10, constitutes one of the essential foundations of a 
democratic society and one of the basic conditions for its progress and for 
each individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2, it is applicable not 
only to “information” or “ideas” that are favourably received or regarded as 
inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, 
shock or disturb. Such are the demands of that pluralism, tolerance and 
broadmindedness without which there is no “democratic society” (see, 
among many other authorities, Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 
23 May 1991, Series A no. 204, § 57, and Nilsen and Johnsen v. Norway 
[GC], no. 23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII).

37.  There is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for 
restrictions on political speech or on debate on questions of public interest 
(see Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, § 61, ECHR 1999-IV). 
Moreover, the limits of acceptable criticism are wider as regards a politician 
as such than as regards a private individual. Unlike the latter, the former 
inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his words 



12 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

and deeds by journalists and the public at large, and he must consequently 
display a greater degree of tolerance (see Lingens v. Austria, judgment of 
8 July 1986, Series A no. 103, p. 26, § 42; Incal v. Turkey, judgment of 
9 June 1998, Reports 1998-IV, p. 1567, § 54; and Scharsach and News 
Verlagsgesellschaft v. Austria, no. 39394/98, § 30, ECHR 2003-XI). No 
doubt Article 10 § 2 enables the reputation of others – that is to say, of all 
individuals – to be protected, and this protection extends to politicians too, 
even when they are not acting in their private capacity; but in such cases the 
requirements of such protection have to be weighed in relation to the 
interests of open discussion of political issues (see Lingens v. Austria, cited 
above, § 42).

38.  The pre-eminent role of the press in a State governed by the rule of 
law must not be forgotten. Although it must not overstep various bounds 
set, inter alia, for the prevention of disorder and the protection of the 
reputation of others, it is nevertheless incumbent on it to impart information 
and ideas on political questions and on other matters of public interest. 
Freedom of the press affords the public one of the best means of discovering 
and forming an opinion of the ideas and attitudes of their political leaders 
(see Castells v. Spain, judgment of 23 April 1992, Series A no. 236, § 43). 
Journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 
exaggeration, or even provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, 
judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, § 38).

News reporting based on interviews, whether edited or not, constitutes 
one of the most important means whereby the press is able to play its vital 
role of “public watchdog” (see, for instance, The Observer and 
The Guardian v. the United Kingdom, judgment of 26 November 1991, 
Series A no. 216, pp. 29-30, para. 59). The punishment of a journalist for 
assisting in the dissemination of statements made by another person in an 
interview would seriously hamper the contribution of the press to discussion 
of matters of public interest and should not be envisaged unless there are 
particularly strong reasons for doing so (see Jersild v. Denmark, cited 
above, § 35).

39.  One factor of particular importance is the distinction between 
statements of fact and value judgments. While the existence of facts can be 
demonstrated, the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 
requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil 
and infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the 
right secured by Article 10. However, even where a statement amounts to a 
value judgment, the proportionality of an interference may depend on 
whether there exists a sufficient factual basis for the impugned statement, 
since even a value judgment may be excessive where there is no factual 
basis to support it (see Turhan v. Turkey, no. 48176/99, § 24, 19 May 2005; 
and Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II).



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 13

40.  Although freedom of expression may be subject to exceptions they 
“must be narrowly interpreted” and “the necessity for any restrictions must 
be convincingly established” (see the above-mentioned Observer and 
Guardian judgment, p. 30, § 59).

Admittedly, it is in the first place for the national authorities to assess 
whether there is a “pressing social need” for the restriction and, in making 
their assessment, they enjoy a certain margin of appreciation. In cases 
concerning the press, the national margin of appreciation is circumscribed 
by the interest of democratic society in ensuring and maintaining a free 
press. Similarly, that interest will weigh heavily in the balance in 
determining, as must be done under paragraph 2 of Article 10, whether the 
restriction was proportionate to the legitimate aim pursued (see Worm v. 
Austria, judgment of 29 August 1997, Reports 1997-V, p. 1551, § 47, and 
Feldek v. Slovakia, no. 29032/95, § 78, ECHR 2001-VIII).

41.  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take 
the place of the national authorities but rather to review under Article 10 the 
decisions they have taken pursuant to their power of appreciation. In so 
doing, the Court must look at the “interference” complained of in the light 
of the case as a whole and determine whether the reasons adduced by the 
national authorities to justify it are “relevant and sufficient”. In so doing, the 
Court has to satisfy itself that the national authorities applied standards 
which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, 
moreover, that they based their decisions on an acceptable assessment of the 
relevant facts (see Vogt v. Germany, judgment of 26 September 1995, Series 
A no. 323, pp. 25-26, § 52, and Jerusalem v. Austria, cited above, § 33).

(b)  Application of the general principles to the present case

42.  The Court observes that it is undisputed that the domestic courts’ 
decisions complained of by the applicant amounted to an “interference” 
with the exercise of his right to freedom of expression. The Court also finds, 
and the parties agreed on this point, that the interference complained of was 
prescribed by law, namely Articles 23 and 24 of the Civil Code, and was 
intended to pursue a legitimate aim referred to in Article 10 § 2 of the 
Convention, namely to protect “the reputation or rights of others”. Thus the 
only point at issue is whether the interference was “necessary in a 
democratic society” to achieve such aims.

43.  The Court reiterates that in exercising its supervisory jurisdiction it 
must look at the interference with the applicant’s right to freedom of 
expression in the light of the case as a whole, including the statements 
concerned, the context in which they were made and also the particular 
circumstances of those involved (see Feldek v. Slovakia, cited above, § 77).

44.  It considers of primary importance for the instant case the fact that 
the events described in the article in question concerned a case which at the 
material time received extensive media coverage in Poland, namely the 



14 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

alleged kidnapping of the 17-year-old daughter of Mr Kern, an important 
politician and the Deputy Speaker of the Sejm. The mediatisation of this 
case was triggered by Mr Kern himself, who had made an appeal on the 
television for help in finding his daughter. Mr Kern also instituted criminal 
proceedings against Mr Gąsior and Mrs Malisiewicz-Gąsior, the parents of 
his daughter’s boyfriend, in the course of which they were arrested and 
remanded in custody, their house searched and phone calls tapped. 
Ultimately, after the proceedings had been transferred to another district, the 
charges of kidnapping were found groundless, the proceedings discontinued 
and disciplinary proceedings brought against the prosecutors who had 
instituted the case.

45.  The magazine “Angora”, owned by the applicant, published reports 
on the story in a series of articles. One of these, published on 16 August 
1992, was an interview with Mr Michał Plisecki, the lawyer representing 
Mr Gąsior and Mrs Malisiewicz-Gąsior. In reaction to this publication, 
Mr Kern instituted civil proceedings against the applicant in which the 
domestic courts found him to have infringed the plaintiffs’ personal rights, 
i.e. good name, and ordered him to pay damages of approximately 
EUR 2,200 plus the plaintiffs’ legal costs and to publish an apology.

In this connection the Court observes that the impugned proceedings 
concerned a civil claim. It reiterates that the dominant position which those 
in power occupy makes it necessary for them to display restraint in resorting 
to criminal proceedings, particularly where other means are available for 
replying to the alleged criticisms of their adversaries (see, mutatis mutandis, 
Castells v. Spain, judgment of 23 April 1992, Series A no. 236, pp. 23-24, 
§ 46; Ceylan v. Turkey [GC], no. 23556/94, § 34, ECHR 1999-IV; and 
Raichinov v. Bulgaria, no. 47579/99, § 51, 20 April 2006).

46.  Turning to the statements themselves, the Court agrees with the 
Appeal and the Supreme Courts’ assessment that the allegation that 
Mr Kern had abused power was justified, and within the acceptable bounds 
of criticism, since public opinion was particularly sensitive to all aspects of 
abuse of power (see paragraph 19 above).

47.  The Court reiterates that the limits of critical comment are wider if a 
public figure is involved, as he inevitably and knowingly exposes himself to 
public scrutiny and must therefore display a particularly high degree of 
tolerance. In the context of a public debate the role of the press as a public 
watchdog allows journalists to have recourse to a certain degree of 
exaggeration, provocation or harshness. It is true that, whilst an individual 
taking part in a public debate on a matter of general concern – like the 
applicant in the present case – is required not to overstep certain limits as 
regards – in particular – respect for the reputation and rights of others, he or 
she is allowed to have recourse to a degree of exaggeration or even 
provocation, or in other words to make somewhat immoderate statements 
(see Mamère v. France, no. 12697/03, § 25, ECHR 2006-...).



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 15

48.  The Court is therefore less willing to accept the reasons for which 
the applicant was found to have infringed Mr Kern’s personal rights by his 
other statements. The exceptional context of the case is of crucial 
importance as the conflict in Mr Kern’s family lay at the heart of the case. 
While in general issues concerning relations between parents and their 
children belong to the sphere of private and family life, the manner in which 
that politician handled his family circumstances made the case of public 
interest. Moreover, Mr Kern himself mediatised the case with the result that 
the debate surrounding the alleged kidnapping of M.K., and the involvement 
of the prosecution in it, occupied the attention of the media, politicians, and 
important State institutions. In those circumstances, issues relating to 
Mr Kern’s family life were closely linked to his standing as a politician and 
contributed to a public debate.

49.  The Court therefore cannot agree with the domestic courts’ 
conclusions that the applicant’s publication did not serve any justifiable 
public interest, did not concern the public activity of Mr Kern and that 
entering into the sphere of family life, in those circumstances, should 
always be considered unlawful, even if the information was true (see 
paragraph 19 above).

50.  Admittedly, the applicant used provocative and inelegant language 
and lacked sensitivity towards the politician. Even in a political context it is 
legitimate to ensure that debate abides by a minimum degree of moderation 
and propriety, especially as the reputation of a politician must benefit from 
the protection afforded by the Convention (see Lindon, Otczakovsky-
Laurnes and July v. France, [GC], nos. 21279/02 and 36448/02, § 57).

Nevertheless, the Court considers that the statements in question did not 
constitute a gratuitous personal attack on Mr Kern because the author tried 
to support his statements with an objective explanation. It also cannot be 
said that the purpose of the statements was to offend or to humiliate the 
criticised person. Taken as a whole, it can hardly be said that the statements 
for which the applicant was ordered to pay damages by the civil courts, even 
those relating to Mr Kern’s family life, were excessive or that they went 
beyond what is tolerable in a public debate.

51.  Moreover, the Court is of the view that some of the statements for 
which the applicant was found to have infringed the plaintiffs’ personal 
rights were value judgments on a matter of public interest. The domestic 
courts apparently acknowledged that, as they considered that calling 
Mr Kern a liar was an “evaluation” that could not be verifiable as true or 
false. The Court reiterates that even a value judgment may be excessive 
where there is no factual basis to support it. In the instant case, however, it 
considers that the applicant’s statement, taken in its context, had a sufficient 
factual basis. Thus it cannot subscribe to the domestic courts’ assessment 
that the statement was excessive and should not enjoy the protection of 
Article 10 of the Convention. A similar position has been taken by the Court 



16 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

in another case involving a public figure who had been called a liar (see 
Almeida Azevedo v. Portugal, no. 43924/02, § 30, 23 January 2007).

52.  The Court points out in that connection that, in this field, political 
invective often spills over into the personal sphere; such are the hazards of 
politics and the free debate of ideas, which are the guarantees of a 
democratic society (see Lopes Gomes da Silva v. Portugal, no. 37698/97, 
§ 34, ECHR 2000-X).

53.  Finally, the Court notes that the applicant was found to have 
infringed the plaintiffs’ personal rights by publishing, in an interview, the 
statements made by another person. The Court reiterates its case-law that 
requires the existence of particularly strong reasons for restricting the 
freedom of the press in such circumstances (see Jerslid v. Denmark, cited 
above, § 35). In the instant case it is not satisfied that such a standard was 
applied by the domestic authorities.

54.  Consequently, the Court considers that the domestic courts failed to 
strike a fair balance between the competing interests involved, namely the 
protection of the personal rights of a public figure and the applicant’s right 
to freedom of expression on a matter of public interest.

55.  Regard being had to the above considerations, and the failure of the 
domestic courts to apply standards compatible with the principles embodied 
in Article 10 of the Convention, the Court concludes that that Article has 
been violated. The relatively small amount which the applicant was ordered 
to pay to the plaintiffs cannot affect that conclusion (see Hrico v. Slovakia, 
no. 49418/99, § 49, 20 July 2004).

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

56.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Damage

57.  The applicant claimed 20,100 Polish zlotys (PLN), equivalent to 
5,230 euros (EUR) at the date on which the claims were submitted, in 
respect of pecuniary damage. This sum consisted of PLN 8,500, equivalent 
to EUR 2,200, paid by the applicant to the plaintiffs as damages according 
to the domestic courts’ decisions and PLN 11,600 as interest from 
21 September 1995 until the payment by the Government.

As regards non-pecuniary damage, the applicant claimed EUR 10,000 as 
compensation for damage caused to his good name as a reliable publisher 



KULIŚ v. POLAND JUDGMENT 17

given the publicly made allegations that he lacked professionalism and 
diligence.

58.  The Government submitted that the final judgment in the case had 
been delivered on 11 October 2001 and the State could not be held 
responsible for paying interest during a subsequent period of examination of 
the case by the Court. With regard to non-pecuniary damage, the 
Government argued that the sum claimed by the applicant was excessive. 
They invited the Court to rule that the finding of a violation constituted in 
itself sufficient just satisfaction for the non-pecuniary damage sustained by 
the applicant.

59.  The Court finds that in the circumstances of the case there is a causal 
link between the violation found and the alleged pecuniary damage as the 
applicant refers to the amount which he was ordered to pay by the domestic 
courts (see Busuioc v. Moldova, no. 61513/00, § 101, 21 December 2004). 
The Court awards him the sum of EUR 2,200.

60.  The Court accepts that the applicant has also suffered non-pecuniary 
damage – such as distress and frustration resulting from the proceedings 
against him, and the adverse judgments – which is not sufficiently 
compensated by the finding of violation of the Convention. Making its 
assessment on an equitable basis, the Court awards the applicant EUR 5,000 
under this head.

B.  Costs and expenses

61.  The applicant also claimed PLN 7,140, equivalent to EUR 1,900, for 
the costs and expenses incurred before the domestic courts, which included 
PLN 3,340 for the costs in the first and second instance and PLN 3,800 for 
the costs of the proceedings before the Supreme Court. Moreover, the 
applicant claimed PLN 11,000, equivalent to EUR 2,860, in respect of the 
costs incurred before the Court.

62.  The Government submitted that the claims were excessive and that 
the applicant had failed to document the costs incurred in the domestic 
proceedings.

63.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to 
reimbursement of his costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and were reasonable 
as to quantum. In the present case, the Court notes that the applicant 
submitted relevant invoices showing the costs of representation before the 
Court. With regard to the costs of the domestic proceedings, the Court notes 
that the applicant claimed reimbursement of the costs he had been ordered 
to pay by the domestic court and that their amount had been clearly fixed in 
the relevant judgments. Regard being had to the information in its 
possession and the above criteria, the Court considers that the sums sought 



18 KULIŚ v. POLAND JUDGMENT

should be awarded in full. The Court thus grants the applicant EUR 4,760 
covering costs under all heads.

C.  Default interest

64.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Declares the application admissible;

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3.  Holds
(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 
from the date on which the judgment becomes final in accordance with 
Article 44 § 2 of the Convention, EUR 2,200 (two thousand two 
hundred euros) in respect of pecuniary damage, EUR 5,000 (five 
thousand euros) in respect of non-pecuniary damage and EUR 4,760 
(four thousand seven hundred and sixty euros) for costs and expenses, 
plus any tax that may be chargeable, to be converted into Polish zlotys at 
the rate applicable at the date of settlement;
(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 18 March 2008, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Lawrence Early Nicolas Bratza
Registrar President


