
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FIRST SECTION

CASE OF STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (no. 2)
v. AUSTRIA

(Application no. 37464/02)

JUDGMENT

STRASBOURG

22 February 2007

FINAL

22/05/2007

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision.





STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT 1

In the case of Standard Verlagsgesellschaft mbH (no. 2) v. Austria,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Mr C.L. ROZAKIS, President,
Mr L. LOUCAIDES,
Mrs N. VAJIĆ,
Mr A. KOVLER,
Mrs E. STEINER,
Mr K. HAJIYEV,
Mr D. SPIELMANN, judges,

and Mr S. NIELSEN, Section Registrar,
Having deliberated in private on 1 February 2007,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 37464/02) against the 
Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Standard Verlagsgesellschaft mbH, a limited liability 
company with its seat in Austria (“the applicant company”), on 19 July 
2002.

2.  The applicant company was represented by Ms M. Windhager, a 
lawyer practising in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) 
were represented by their Agent, Ambassador F. Trauttmansdorff, Head of 
the International Law Department at the Federal Ministry of Foreign 
Affairs.

3.  The applicant company alleged that it had been violated in its right to 
freedom of expression under Article 10 of the Convention.

4.  By a decision of 29 June 2006, the Court declared the application 
admissible.

5.  Neither the applicant company nor the Government filed further 
written observations (Rule 59 § 1).

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

6.  The applicant company is the owner of the daily newspaper “Der 
Standard”.



2 STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT

A.  The background of the case

7.  The Region of Carinthia (Land Kärnten) is the majority shareholder 
of the Carinthian Electricity Corporation (Kärntner Elektrizitäts-
Aktiengesellschaft - “the KELAG”).

8.  On 16 June 1999 the KELAG invited all shareholders to the general 
meeting on 9 July 1999. One item on the agenda was the dismissal and re-
election of the corporation's supervisory board (Aufsichtsrat).

9.  For the meeting of the Carinthian Regional Government 
(Landesregierung) of 6 July 1999, Mr Pfeifenberger, the official dealing 
with financial matters at the material time, prepared a motion inviting the 
Regional Government to nominate specific persons to the corporation's 
supervisory board.

10.  He retracted this motion before the meeting as, at the request of 
Mr Haider, Regional Governor (Landeshauptmann) of Carinthia, he had 
received a legal expert opinion issued by the expert Mr Q. According to this 
opinion, the Region of Carinthia had no right to nominate the members of 
the KELAG supervisory board as the members had to be elected. The 
representative of the Region of Carinthia could propose candidates and 
exercise the voting right in the general meeting of the KELAG without a 
prior decision by the Regional Government.

11.  Mr Haider had further informed Mr Pfeifenberger that the Legal 
Department dealing with constitutional matters at the Carinthian Regional 
Government Office had approved this way of proceeding. Mr Haider further 
commissioned an expert opinion by the Legal Department. This opinion, 
issued on 2 August 1999, stated that an interpretation of the relevant 
provisions did not lead to an unequivocal result.

12.  In the meantime, Mr Pfeifenberger – despite the protest of the 
socialist members of the Regional Government – gave authority to 
Mr Haider to represent the Region of Carinthia in the general meeting of the 
KELAG. Mr Haider subsequently represented the Region of Carinthia at the 
said general meeting on 9 July 1999 and exercised the voting right without 
having previously obtained a decision by the Regional Government.

13.  On 14 July 1999, at the request of the Austrian Social Democratic 
Party (“the SPÖ”) Mr S, a professor of law of the Graz University, issued a 
further expert opinion of some seven pages concerning the question of 
“nomination of members to the KELAG's supervisory board by the 
Regional Governor of Carinthia”.

14.  This expert opinion came to the conclusion that the election of the 
supervisory board of the KELAG by the Regional Governor without a 
previous decision by the Regional Government was not in accordance with 
federal constitutional law, regional constitutional law and the Regional 
Government's Rules of Procedure. The opinion finally mentioned the 
possibility of impeachment of members of the Regional Government before 



STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT 3

the Constitutional Court by majority vote of the Regional Parliament 
(Landtag) under Article 142 of the Federal Constitution (Bundes-
Verfassungsgesetz) for having culpably breached the law. The 
Constitutional Court's decision in impeachment proceedings consisted of 
either the exoneration of the official in question or a finding against him or 
her which implied dismissal of the person from office. The possibility for 
the Constitutional Court to limit its judgment in the event of minor 
infringements to a finding that there has been a breach of the law would not 
exist in the present case as impeachment had to be filed under Article 142 
§ 2 lit d which did not provide for this alternative.

B.  The article at issue

15.  On 16 July 1999 the applicant company published an article on its 
front page of “Der Standard” which read as follows:

“Haider has breached the Constitution

According to an expert opinion commissioned by the SPÖ at the Graz University, 
the Regional Governor Jörg Haider has committed a 'breach of law' when appointing 
the supervisory board of the KELAG. His handling of the Regional Government's 
Rules of Procedure would be 'illicit, illegal and unconstitutional'. The ÖVP [Austrian 
People's Party] nevertheless does not want to support an impeachment. It invites 
Haider to correct the KELAG decisions concerning the personnel, which the FPÖ 
[Austrian Freedom Party] categorical refuses: 'We refuse to be blackmailed'.”

16.  The article continued on page 8 under the same heading with the 
subtitle: “Expert opinion of professor in Graz accuses the Regional 
Governor of deliberate misguidance”. It stated as follows:

“The Carinthian Regional Governor, Jörg Haider, by acting on his own when 
appointing the members of the KELAG supervisory board, has clearly committed a 
'breach of the laws and the Constitution'. This is the conclusion reached by A.S [name 
in full], professor at the Graz University, in his expert opinion on constitutional 
matters which had been commissioned by the Carinthian SPÖ. Haider, by acting on 
his own authority, has violated the Carinthian Government's Rules of Procedure and 
has, thus, breached the law and the Constitution. The expert opinion mentions as an 
aggravating factor that Haider has 'deliberately mislead the Regional Government and 
ignored the Regional Constitution and the Regional Government's Rules of 
Procedure'. According to the expert opinion it is therefore possible to institute 
impeachment proceedings against Haider. If the Constitutional Court convicted 
Haider, he would be threatened with dismissal from office. The SPÖ leader Helmut 
Manzenreiter has now given Mr Haider an ultimatum: either the supervisory board 
should be appointed afresh by the Regional Government as a whole or there should be 
a tripartite agreement on transforming Kelag into a holding company. Otherwise, the 
SPÖ would institute impeachment proceedings against Mr Haider before the elections 
to the National Assembly. Mr Manzenreiter also called on the ÖVP not to 'cover up' 
Mr Haider's breach of the law. In the Regional Parliament the FPÖ reacted 
vehemently to the report. The leader of the FPÖ's parliamentary group, Martin Strutz, 
announced that a second opinion would be commissioned. Mr Haider himself could 
not hide his anxiety. He leaned back in a relaxed fashion only when the leader of the 



4 STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT

ÖVP's parliamentary group, Klaus Wutte, made clear that the ÖVP would not support 
his impeachment. Although the ÖVP intends to await the findings of an 'independent' 
expert opinion, Mr Wutte nonetheless hinted at the party's strategy: 'Not punishment 
but rectification of Haider's breach of the law.' In so doing, he both foiled his 
colleague Georg Wurmitzer and confirmed the viewpoint that there is a 'tacit coalition' 
between the ÖVP and the FPÖ.'

17.  The article was followed by a further text in a small box headed 
“[The] Constitution stands above stock corporation law” (Verfassung steht 
über Aktienrecht). This text explained that Mr Pfeifenberger had prepared 
an act of Government (Regierungsakt) which Mr Haider had, however, 
retracted as being an “error”. The expert opinion had found that this conduct 
amounted to deliberate misguidance of the Regional Government. The 
article further stated that the expert A.S. did not accept Mr Haider's 
reference to stock corporation law.

C.  Proceedings under the Media Act

18.  On 29 July 1999 Mr Haider instituted proceedings for forfeiture 
(Einziehung) of the article and publication of the judgment under Section 33 
of the Media Act (Mediengesetz) with the St. Pölten Regional Court 
(Landesgericht).

19.  On 12 December 2000 the Regional Court found that the article at 
issue, by stating that Mr Haider had deliberately mislead the Regional 
Government and had acted in breach of the Carinthian Government's Rule 
of Procedure and the Regional Constitution, fulfilled the elements of the 
offence of defamation (üble Nachrede) under Article 111 of the Criminal 
Code (Strafgesetzbuch). It, therefore, ordered the applicant company to 
black out the impugned statements in the issues still to be disseminated and 
the publication of the judgment under sections 33 and 34 of the Media Act. 
It further ordered the applicant company to pay the costs of Mr Haider's 
counsel.

20.  At the trial the court heard the counsel of the applicant company, 
Mr Haider and Mr Pfeifenberger. It dismissed the applicant company's 
request to hear all other members of the Regional Government as being 
irrelevant for the proceedings at issue.

21.  The court considered the statements that Mr Haider had breached the 
Constitution, had deliberately mislead the Regional Government and had 
acted in breach of the law as statements of fact for which the applicant 
company had failed to supply sufficient proof. The court noted that there 
was, in particular, nothing to indicate that Mr Haider had deliberately 
misled the Regional Government which, in itself, was a sufficient reason for 
the ordered forfeiture. The fact whether or not Mr Haider had acted in 
breach of the Constitution was a matter which had to be decided by the 
Constitutional Court.



STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT 5

22.  The applicant company appealed against this judgment. It submitted 
inter alia that the statements at issue were value judgments, based on the 
facts established by the expert opinion of the professor of the Graz 
University, and contributed to the discussion of a question of public interest.

23.  On 3 December 2001 the Vienna Court of Appeal 
(Oberlandesgericht), having the expert opinion of Mr S. before it as 
evidence, dismissed the applicant's appeal. It noted that the expert opinion 
had to be considered as an admissible legal assessment of uncontested facts. 
The article at issue had, however, not simply reproduced the opinion given 
by the expert but had used it for an independent attack on Mr Haider's 
reputation. The court noted in this regard that the article had not placed the 
expert opinion in its context, namely that of a legal dispute, but had 
presented it as an irrevocable verdict on Mr Haider. The court referred in 
particular to the wording of the article's headings. It further noted that the 
article had not published any comment of Mr Haider and had not mentioned 
the existence of the opinion issued by the other expert Q. Furthermore, the 
article contained statements which were not supported by the expert 
opinion, namely that Mr Haider had deliberately misled the Regional 
Government and the reference to the possible impeachment of Mr Haider. 
The court noted in the latter regard that the expert opinion had merely 
mentioned the abstract possibility of impeachment of a member of the 
Regional Government who, in the opinion of the majority of the members of 
the Regional Parliament, had culpably breached the law. The court finally 
noted that the Regional Court's order to black out the impugned statements 
did not replace but complemented an order of forfeiture of the relevant 
issues. This judgment was served on the applicant company's counsel on 
21 January 2002.

D.  Proceedings under the Civil Code

24.  On 4 December 2001 Mr Haider brought injunction proceedings 
under Article 1330 of the Civil Code (Bürgerliches Gesetzbuch) against the 
applicant company.

25.  On 19 June 2002 the Vienna Commercial Court (Handelsgericht), 
referring to the judgments of the courts in the proceedings under the Media 
Act, granted the injunction and ordered the applicant to revoke the 
statements that Mr Haider, by appointing the members of the KELAG 
supervisory board, had deliberately misled the Regional Government and 
had acted in breach of the Regional Government's rules of procedure and 
the Regional Constitution. It further ordered the applicant company to pay 
the costs of Mr Haider's counsel.

26.  The court dismissed the applicant company's argument that it could 
not be held responsible for the shortcomings of the article at issue since that 
article had been written by a journalist who was not trained in law. The 



6 STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT

journalist had relied on press releases prepared by the Socialist Party which 
summarised the expert opinion incorrectly. The court found that the 
applicant company had not complied with its obligation of journalistic 
diligence as it had failed to consult the available expert opinion.

27.  On 20 November 2002 the Vienna Court of Appeal 
(Oberlandesgericht) dismissed the applicant company's appeal. This 
decision was served on the applicant company's counsel on 4 December 
2002.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

28.  Section 6 of the Media Act provides for the strict liability of the 
publisher in cases of defamation; the victim can thus claim damages from 
him. In this context “defamation” has been defined in Article 111 of the 
Criminal Code (Strafgesetzbuch), as follows:

“1.  Anybody who, in such a way that it may be noticed by a third person, attributes 
to another a contemptible characteristic or sentiment or accuses him of behaviour 
contrary to honour or morality and such as to make him contemptible or otherwise 
lower him in public esteem shall be liable to imprisonment not exceeding six months 
or a fine ...

2.  Anyone who commits this offence in a printed document, by broadcasting or 
otherwise in such a way as to make the defamation accessible to a broad section of the 
public, shall be liable to imprisonment not exceeding one year or a fine ...

3.  The person making the statement shall not be punished if it is proved to be true. 
In the case of the offence defined in paragraph 1 he shall also not be liable if 
circumstances are established which gave him sufficient reason to believe that the 
statement was true.”

29.  Section 33 § 2 of the Media Act reads as follows:
“Forfeiture shall be ordered in separate proceedings at the request of the public 

prosecutor or any other person entitled to bring claims if a publication in the media 
satisfies the objective definition of a criminal offence and if the prosecution of a 
particular person cannot be secured or if conviction of such person is impossible on 
grounds precluding punishment, has not been requested or such a request has been 
withdrawn. If no punishment can be imposed in case of the offender having proved 
the truth, the defence of truth shall also be available to the owner (publisher) of the 
media product in question being the interested party ...”.

30.  Section 34 of the Media Act deals with the publication of a judgment 
(Urteilsveröffentlichung). It states inter alia that a criminal judgment 
concerning a media offence has, at the request of the prosecution, to order 
the publication of those parts of the judgment which are necessary to inform 
the public about the offence and the conviction. At the request of the 
prosecution, the publication of a judgment has to be ordered in separate 
proceedings, if statements falling within the objective definition of an 



STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT 7

offence have been made in the media and the prosecution of a specific 
person is not possible.

31.  Section 1330 of the Civil Code (Allgemeines Bürgerliches 
Gesetzbuch) provides as follows:

“1.  Anybody who, due to defamation, suffered a damage or loss of profit, may 
claim compensation.

2.  The same applies if anyone is disseminating facts, which jeopardize another 
person's reputation, gain or livelihood, the untruth of which was known or must have 
been known to him. In this case there is also a right to claim a revocation and the 
publication thereof...”

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

32.  The applicant company complained that the Austrian courts' 
decisions infringed its right to freedom of expression under Article 10 of the 
Convention which reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

33.  The Government contested this complaint. While they accepted that 
the above measures constituted an interference with the applicant company's 
rights under Article 10 § 1 of the Convention, they argued, however, that 
the interference was prescribed by law, pursued the legitimate aim of 
protecting effectively the reputation or rights of others and was 
proportionate to the aim pursued. The Government referred in this regard to 
the domestic courts' findings which they considered relevant and sufficient. 
The Government in particular pointed out that, while the underlying expert 
opinion in itself basically was a value judgment, the impugned article did 
not refer to the matter as a legal dispute but built the expert opinion up to an 
irrevocable verdict on the Carinthian Governor. Thus, the article did not 



8 STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT

mention the existence of a counter-expert opinion. Moreover, as regards the 
distortion of the expert opinion, the applicant company could not prove that 
it had complied with its obligation to safeguard journalistic diligence as it 
had relied on a press release prepared by a political party whose views were 
known to be often contrary to those of the Carinthian Governor without 
examining the truth behind these statements. The Government finally 
argued that the interference was also proportionate as the Austrian courts 
merely ordered the applicant company to black out the impugned passages 
in the remaining issues of “Der Standard” still to be disseminated and the 
publication of the judgment.

34.  The applicant company disputed these arguments. It contended that 
the article at issue contributed to a debate of public interest which, in the 
light of Mr Haider's constant confrontations with the Constitution and its 
representatives, was all the more important. The article contained true 
statements of fact and thereupon based value judgments, namely statements 
concerning the legal classification of Mr Haider's acts. The article correctly 
reflected the main conclusions of the expert opinion which constituted a 
permissible value judgment about Mr Haider's acts. The domestic courts 
falsely found that the question whether there had been a breach of the 
Constitution was only for the Constitutional Court to decide and had not 
considered that this legal question finally remained controversial. The 
domestic courts' and the Government's finding that the article constituted an 
independent attack on Mr Haider's reputation was not true as the article took 
account of Mr Haider's position. The article explicitly referred to the 
announcement of counter-expert opinions by FPÖ and ÖVP politicians. The 
applicant company finally argued that it had complied with its obligation of 
journalistic diligence as it had based the article at issue, in addition to the 
press release, also on the expert opinion. When reporting on issues of public 
interests, the press should be able to rely on official reports without being 
obliged to conduct independent research. In the present there had been 
sufficient reasons to believe that the impugned statements were true.

35.  The Court finds that the Austrian courts' decisions interfered with 
the applicant company's right to freedom of expression under Article 10 of 
the Convention. The interference was prescribed by law, namely by 
sections 33 and 34 of the Media Act, read in conjunction with section 111 of 
the Criminal Code and Article 1330 of the Civil Code, respectively, and 
pursued the legitimate aim of protecting the reputation and rights of others.

36.  The parties' argument concentrated on the necessity of the 
interference. As regards the general principles relating to the freedom of the 
press in the context of political criticism and the question of assessing the 
necessity of an interference with that freedom, the Court refers to the 
summary of its established case-law in the cases of Feldek (Feldek v. 
Slovakia, no. 29032/95, §§ 72-74, ECHR 2001-VIII with further references) 



STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT 9

and Scharsach and News Verlagsgesellschaft v. Austria (no. 39394/98, § 30, 
ECHR 2003-XI).

37.  In accordance with its case-law, the Court will examine whether the 
reasons adduced by the domestic courts were “relevant and sufficient” and 
whether the interference was proportionate to the legitimate aim pursued. In 
so doing the Court will have regard to the domestic courts' margin of 
appreciation.

38.  Turning to the elements developed by the Court's case-law of 
particular relevance to the present case, the Court recalls the distinction 
between statements of fact and value judgments. While the existence of 
facts can be demonstrated, the truth of value judgments is not susceptible of 
proof (see, for instance, Feldek, cited above, §§ 75-76; Jerusalem v. Austria, 
no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II; De Haes and Gijsels v. Belgium, 
judgment of 24 February 1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-I, 
p. 236, § 47; Oberschlick v. Austria (no. 2), judgment of 1 July 1997, 
Reports 1997-IV, p. 1276, § 33). The Court further notes that Article 10 of 
the Convention does not guarantee a wholly unrestricted freedom of 
expression even with respect to press coverage of matters of serious public 
concern. By reason of the “duties and responsibilities” inherent in the 
exercise of the freedom of expression, the safeguard afforded by Article 10 
to journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject 
to the proviso that they are acting in good faith in order to provide accurate 
and reliable information in accordance with the ethics of journalism. 
Furthermore, special grounds are required before the media can be 
dispensed from their ordinary obligation to verify factual statements that are 
defamatory of private individuals. Whether such grounds exist depends in 
particular on the nature and degree of defamation in question and the extent 
to which the media can reasonably regard their sources as reliable with 
respect to the allegations (see, as a recent authority, Pedersen and 
Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 78, ECHR 2004-..., with 
further references).

39.  In the present case, the domestic courts when balancing the 
conflicting interests, i.e. the applicant company's right to freedom of 
expression on the one hand, and Mr Haider's right to protection of 
reputation on the other, found in favour of Mr Haider. They pointed out that 
the applicant company had used Mr S' expert opinion on Mr Haider's acting 
for its own purposes, namely an independent attack on the latter's 
reputation. They referred in this regard, firstly, to the wording of the article's 
headings and to the fact that the article had not published any comment of 
Mr Haider and had not mentioned the existence of another, more favourable 
expert opinion. They further noted that the article contained statements 
which were not supported by the expert opinion.

40.  The Court observes that the article at issue dealt with the conduct of 
Mr Haider, a leading politician, in the context of the re-appointment of the 



10 STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT

supervisory board of the KELAG, a partly public owned institution. This 
subject being of considerable public and political interest, the most careful 
scrutiny on the part of the Court is called for when, as in the present case, 
the measures taken by the national authorities are capable of discouraging 
the participation of a daily newspaper in such a debate. In this context the 
Court further recalls that freedom of the press affords the public one of the 
means of discovering and forming an opinion of the ideas and attitudes of 
their political leaders, and also covers possible recourse to a degree of 
exaggeration, or even provocation. The Court, therefore, considers the 
argument that the applicant company's report was one-sided and partial as it 
had not been placed sufficiently in context in itself not relevant to justify 
any restrictions on the applicant company's freedom of expression. 
However, the domestic courts further emphasised that the article wrongly 
reproduced the quoted expert opinion.

41.  The Court notes in this regard that the article repeatedly cited the 
expert opinion as having stated that Mr Haider had deliberately deceived the 
Regional Government. It referred to this information in the article's heading 
(“Expert opinion of professor in Graz accuses the Regional Governor of 
deliberate misguidance”), in the article's text (“...the expert opinion 
mentions as an aggravating factor that Haider has 'deliberately mislead the 
Regional Government and ignored the Regional Constitution and the 
Regional Government's Rules of Procedure' ”) and in the small box 
annexed to the article. The Court notes that the expert opinion at issue did 
not contain any such allegations and, thus, adheres to the domestic courts' 
findings that the above quotations were defamatory as they amounted to 
false statements of fact. The Court further finds that these statements, 
suggesting that Mr Haider had acted illegally against his better knowledge, 
constituted serious accusations against the latter.

42.  The applicant company contended that it could not be held 
responsible for these shortcomings of the article as it could reasonably rely 
on a press release prepared by the Socialist Party which summarised the 
expert opinion incorrectly. It referred in this regard to the Court's finding in 
a previous case that the press should normally be entitled, when 
contributing to public debate on matters of legitimate concern, to rely on the 
contents of official reports without having to undertake independent 
research. (see Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, 
§ 68, ECHR 1999-III). The Court, like the domestic authorities, is not 
convinced by this argument. It has serious doubts whether the statements of 
political opponents of Mr Haider can be compared to the official report 
drawn up by a Government appointed expert in the Bladet Tromsø case. 
Furthermore, unlike in that case, the applicant company in the present case 
did not refer to the underlying allegedly incorrect source, namely the press 
release, but expressly quoted the expert opinion. The Court notes that this 
opinion of some seven pages was available to the applicant company. 



STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT 11

Having regard to the seriousness of the accusation against Mr Haider, the 
Court finds that the applicant company should have consulted this opinion 
itself in order to comply with the obligation of journalistic diligence instead 
of relying without any further research on the Socialist Party's press release.

43.  Having regard to these circumstances, the Court finds that the 
domestic courts' reasoning was “relevant and sufficient”. Considering 
further that no penalties were imposed on the applicant company, but that 
the courts ordered, in one set of the proceedings, the forfeiture of the 
remaining stocks of the relevant issues of “Der Standard” and the 
publication of the judgment and, in the other set of proceedings, the 
revocation of the untrue statements of fact and the other statements made in 
their immediate context, the Court finds that the interference was also 
proportionate. These measures did not prevent the applicant company from 
discussing the subject matter in any other way.

44.  In sum, the interference complained of can be said to have been 
“necessary in a democratic society” for the protection of the reputation and 
rights of others. It follows that there has been no violation of Article 10 of 
the Convention.

FOR THESE REASONS, THE COURT

Holds by four votes to three that there has been no violation of 
Article 10 of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 22 February 2007, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Søren NIELSEN Christos ROZAKIS
Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the joint dissenting opinion of Mr Rozakis, Mrs Vajić 
and Mr Spielmann is annexed to this judgment.

C.L.R.
S.N.



12 STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT

JOINT DISSENTING OPINION OF JUDGES ROZAKIS, 
VAJIĆ AND SPIELMANN

1.  We regret that we are unable to share the conclusion of the majority 
that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

According to the traditional case-law of the Court, there is little scope 
under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on political speech or 
on debate on questions of public interest (see Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], 
no. 26682/95, § 61, ECHR 1999-IV). Moreover, the limits of acceptable 
criticism are wider as regards a politician as such than as regards a private 
individual. Unlike the latter, the former inevitably and knowingly lays 
himself open to close scrutiny of his words and deeds by journalists and the 
public at large, and he must consequently display a greater degree of 
tolerance (see Lingens v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A 
no. 103, p. 26, § 42, and Incal v. Turkey, judgment of 9 June 1998, 
Reports 1998-IV, p. 1567, § 54).

2.  In the present case the impugned article dealt with the conduct of 
Mr Haider, a leading politician, in the context of the re-election of the 
supervisory board of the KELAG, a partly public owned institution. The 
article thus clearly concerned a political debate on matters of general 
interest, an area in which, the Court reiterates, restrictions on the freedom of 
expression should be interpreted narrowly.

3.  The domestic courts found that the applicant company had not simply 
reproduced the expert opinion but used it for its own purposes, namely an 
independent attack on Mr Haider's reputation. They referred in this regard, 
firstly, to the wording of the article's headings and to the fact that the article 
had not published any comment by Mr Haider and had not mentioned the 
existence of another, more favourable expert opinion. They further noted 
that the article contained statements which were not supported by the expert 
opinion.

4.  Having regard to the circumstances described in paragraphs 39 to 41 
of the judgment, the majority found that the domestic courts' reasoning was 
“relevant and sufficient”, that no penalties had been imposed on the 
applicant company, but that, in one set of the proceedings, the courts had 
ordered the forfeiture of the remaining stocks of the relevant issues of “Der 
Standard” and the publication of the judgment and, in the other set of 
proceedings, the revocation of the untrue statements of fact and other 
statements made in their immediate context. On that basis, the majority 
found that the interference had also been proportionate and that these 
measures had not prevented the applicant company from discussing the 
subject matter in any other way (paragraph 42 of the judgment).



STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT – 13
JOINT DISSENTING OPINION OF JUDGES ROZAKIS, VAJIĆ AND SPIELMANN

Consequently the majority arrived at the conclusion that the interference 
complained of could be said to have been “necessary in a democratic 
society” for the protection of the reputation and rights of others 
(paragraph 43 of the judgment).

5.  We are not convinced by this reasoning. Admittedly, the article was 
presented in an abridged and one-sided manner, leaving aside details which 
would have shown Mr Haider's conduct in a more favourable light. 
However, it should be reiterated that journalistic freedom also covers 
possible recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (see, 
amongst many other authorities, Prager and Oberschlick v. Austria, 
judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, § 38). In this context, 
we further consider that articles in the press are naturally shaped by political 
convictions and should not be subject to requirements of comprehensive 
scientific essays. Against this background, the article's statement that 
impeachment of Mr Haider was possible also appears to be within the limit 
of acceptable interpretation of the expert opinion which had mentioned this 
option in the abstract.

6.  Certainly, we also note that the article's statement that Mr Haider had 
acted deliberately was not in fact supported by the expert opinion. However, 
this statement was based on an incorrect press release issued by the Socialist 
Party. Therefore we are of the opinion that the applicant company was 
entitled to rely on the contents of that release (see, mutatis mutandis, 
Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 68, 
ECHR 1999-III). We note in this regard that press releases constitute an 
important source of information for the media. Furthermore, in the present 
case the Socialist Party had commissioned the expert opinion and it thus 
appears only natural that this party summarised and presented it to the 
public. We note finally that the applicant company's misunderstanding of 
the expert opinion could easily have been rectified if Mr Haider had 
requested the applicant company to publish a counter-statement. We are not 
convinced that in a case like the present one the immediate recourse to the 
Media Act and civil proceedings against the journalists constituted a 
proportionate response. On the contrary, alternative methods for resolving 
disputes, such as publication of a counter-statement, should be favoured at 
least as a first step in such a case.

7.  Having regard to the foregoing, we consider that the standards applied 
by the Austrian courts were not compatible with the principles embodied in 
Article 10 and that the domestic courts did not adduce “relevant and 
sufficient” reasons to justify the interference at issue. Bearing in mind that 
there is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions 
on debate on questions of public interest, we find that the domestic courts 
overstepped the narrow margin of appreciation accorded to Member States, 
and that the interference was disproportionate to the aim pursued and was 
thus not “necessary in a democratic society”.



14 STANDARD VERLAGSGESELLSCHAFT MBH (NO. 2) v. AUSTRIA JUDGMENT –
JOINT DISSENTING OPINION OF JUDGES ROZAKIS, VAJIĆ AND SPIELMANN

8.  We cannot accept that the limited nature of the interference, namely, 
the order for forfeiture, the publication of the judgment and the order to 
revoke certain statements in the article, is decisive; what is of greater 
importance is that the domestic courts restricted the applicant's freedom of 
expression while relying on reasons which cannot be regarded as sufficient 
and relevant in view of the public debate that took place. They therefore 
went beyond what could be considered as a “necessary” restriction on the 
applicant's freedom of expression.

9.  In conclusion, we find that there has been a violation of Article 10 of 
the Convention.


