
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FOURTH SECTION

CASE OF STOLL v. SWITZERLAND

(Application no. 69698/01)

JUDGMENT

STRASBOURG

25 April 2006

THIS CASE WAS REFERRED TO THE GRAND CHAMBER,
WHICH DELIVERED JUDGMENT IN THE CASE ON

10 DECEMBER 2007

This judgment will become final in the circumstances set out in 
Article 44 § 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision





STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 1

In the case of Stoll v. Switzerland,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Sir Nicolas BRATZA, President,
Mr J. CASADEVALL,
Mr L. WILDHABER,
Mr M. PELLONPÄÄ,
Mr R. MARUSTE,
Mr J. BORREGO BORREGO,
Mr J. ŠIKUTA, judges,

and Mr M. O'BOYLE, Section Registrar,
Having deliberated in private on 28 March 2006,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 69698/01) against the Swiss 
Confederation lodged with the Court under Article 34 of the Convention for 
the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 
Convention”) by a Swiss national, Mr Martin Stoll (“the applicant”), on 
14 May 2001.

2.  The applicant was represented by Mr S. Canonica, a lawyer practising 
in Zürich. The Swiss Government (“the Government”) were represented by 
their Agent, Mr P. Boillat, Head of the Human Rights and Council of 
Europe Section, Federal Office of Justice.

3.  The applicant alleged that his conviction for publishing “secret 
official deliberations” had been contrary to Article 10 of the Convention.

4.  The application was allocated to the Second Section of the Court 
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court).

5.  On 1 November 2004 the Court changed the composition of its 
Sections (Rule 25 § 1). This case was assigned to the newly composed 
Fourth Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the Chamber that would 
consider the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted as 
provided in Rule 26 § 1.

6.  By a decision of 3 May 2005, the Court declared the application 
admissible.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 2

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

7.  In 1996 and 1997 negotiations were conducted between, among 
others, the World Jewish Congress and Swiss banks concerning 
compensation due to Holocaust victims for unclaimed assets deposited in 
Swiss bank accounts.

8.  Against that background Carlo Jagmetti, who was the Swiss 
ambassador to the United States at the time, drew up on 19 December 1996 
a “strategy paper”, classified as “confidential”, which was faxed to Thomas 
Borer, who was the head of the task force that had been set up to deal with 
the question within the Federal Department of Foreign Affairs in Berne. 
Copies were sent to nineteen other individuals and to the Swiss diplomatic 
missions in Tel Aviv, New York, London, Paris and Bonn.

9.  The applicant obtained a copy. It seems clear that he could not have 
acquired possession of the document without a breach of professional 
confidence by a person whose identity remains unknown. On Sunday 
26 January 1997 the Zürich Sunday newspaper the Sonntags-Zeitung 
published the following article by the applicant (translation):

“Mr Carlo Jagmetti insults the Jews

Secret document: 'Our adversaries are not to be trusted'

by [the applicant]

Berne/Washington – Another scandal involving the Swiss ambassador to the United 
States: Carlo Jagmetti, in a confidential strategy paper on the assets of Holocaust 
victims, talks of the 'war Switzerland must wage', and of 'adversaries' who 'are not to 
be trusted'.

The paper is classified as 'confidential'. It was written by Carlo Jagmetti, Swiss 
ambassador to the United States. On 19 December the 64-year-old high-ranking 
diplomat in Washington sent the task force in Berne his views on what he described as 
a 'campaign against Switzerland'. This report has been obtained by the 
Sonntags-Zeitung, and is dynamite. In terms of its content, it is an unremarkable 
assessment of the situation. But the aggressive language used by Carlo Jagmetti has 
the effect of an electric shock on the reader. 'It is a war', writes the ambassador, 'a war 
Switzerland must wage, and win, on the external and the domestic fronts'. He 
describes Senator D'Amato and the Jewish organisations as 'adversaries', saying that 
'most of our adversaries are not to be trusted'.

In his paper, Carlo Jagmetti mentions the possibility of concluding an agreement, 
because 'the Jewish organisations and Senator D'Amato must be placated as a matter 
of urgency'. He uses the word 'deal' in this context. Ambassador Jagmetti suggests 
'payment of a lump sum' in order to settle 'all Jewish claims once and for all'. Then, he 
writes, 'everyone will be happy'.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 3

Speaking of the 'external front', Carlo Jagmetti says that Switzerland should 
'campaign systematically in political circles and in the media'. Relations with Jewish 
organisations should be 'cultivated in a friendly manner but without servility', with the 
help of a firm of lawyers, and a 'well-orchestrated public relations campaign [should 
be launched] including seminars and round-table sessions'.

No comments on this strategy paper by the eminent diplomat – due to retire in the 
spring – were forthcoming yesterday either from Flavio Cotti [head of the Swiss 
diplomatic service] at the Federal Department of Foreign Affairs or from the task 
force headed by Thomas Borer. Carlo Jagmetti had no comment to make to this 
newspaper.

Martin Rosenfeld, President of the Swiss Federation of Jewish Communities 
(SIG/FSCI) described Carlo Jagmetti's remarks as 'shocking and profoundly insulting'. 
He said he foresaw 'a difficult run-up to retirement' for Mr Jagmetti.

10.  In the same edition of the Sonntags-Zeitung of 26 January 1997, 
another article by the applicant read (translation):

“The ambassador in bathrobe and climbing boots puts his foot in it again

An unusual public display for a diplomat ... and the strategy paper on unclaimed 
assets

By [the applicant]

Berne/Washington – Swiss ambassador Carlo Jagmetti constantly gets himself 
noticed on the diplomatic stage. With his insensitive remarks on the assets of 
Holocaust victims, he has thrown Swiss foreign policy into turmoil – and not for the 
first time.

Early on Friday morning the temperature began to rise in the offices of the Swiss 
embassy in Washington. 'We do not comment on internal documents' said an embassy 
spokesman emphatically to this newspaper... By the following day, nevertheless, ... 
[an] editor on the [daily newspaper] Neue Zürcher Zeitung had already leapt to the 
defence of his close friend Carlo Jagmetti. Under the heading 'Leaks continue 
unabated', he announced that 'this balanced document, some parts of which may, of 
course, be wrongly construed, may be published this weekend'.

Damage limitation, therefore, was the name of the game in Washington on Friday. 
Ambassador Carlo Jagmetti, who has represented Switzerland abroad for 34 years, 
was clearly aware of the explosive nature of his strategy paper, dated 19 December 
1996, on the subject of unclaimed Jewish assets. In his paper, he talks about a 'war 
Switzerland must wage, and win, on the external and the domestic fronts'. He winds 
up with a flourish by observing: 'Most of our adversaries are not to be trusted'.

The Swiss Embassy in Washington is however, experienced in crisis management. 
Carlo Jagmetti, who heads the embassy, regularly puts his foot in it. In 1993, a few 
months after moving into his office in the prestigious Cathedral Avenue, this senior 
diplomat committed his first faux pas. In an interview with the Schweizer Illustrierte, 
he complained about the American administration, saying 'I've observed a certain lack 
of courtesy'. Even Bill Clinton, who was said to 'burst out laughing sometimes at 
inopportune moments', was criticised during the interview. Apparently, Mr Clinton 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 4

had 'kept [Carlo Jagmetti] waiting for four months' before he was accredited. And, 
according to the ambassador, it was legitimate to ask, on a general note, 'who [was] 
actually governing the United States'.

Berne reprimanded the ambassador for his ill-chosen remarks and for an 
unconventional public appearance (Carlo Jagmetti and his wife had been pictured [in 
an article in the magazine Schweizer Illustrierte] in their bathrobes), but the 
ambassador did not prove much more reticent in his subsequent utterances. And in the 
highly topical debate concerning the assets of Holocaust victims, Carlo Jagmetti has 
also given the impression of somebody blundering onto the diplomatic stage in outsize 
boots. He rebuked the Holocaust survivor Gerda Beer in front of the assembled 
American press, saying that her claims were unfounded as her uncle had emptied the 
Swiss bank account in question. The incident-prone diplomat based his remarks, 
however, not on proven facts, but on unsubstantiated rumours which had been 
circulating.

Berne was left with no choice but to apologise for his undiplomatic remarks in a bid 
to limit the damage.

These remarks, which have now been made public, are all the more embarrassing 
since the tension seemed to be easing. Only last Friday Senator D'Amato and the 
World Jewish Congress had for the first time welcomed Switzerland's agreeing to set 
up a fund for Holocaust victims.

Swiss diplomats are now engaged in behind-the-scenes efforts to head off the 
impending crisis by stressing the fact that Carlo Jagmetti is due to retire shortly. In 
any event, they argue, Mr Jagmetti played only a minor role in the recent successful 
negotiations between Jewish organisations and the American Senator D'Amato.

Carlo Jagmetti himself has declined to comment. He absented himself from the 
major press conference held by Senator D'Amato on Friday before the world's press. 
He was reportedly on holiday in Florida.”

11.  A third article, which also appeared in the Sonntags-Zeitung on 
26 January 1997 and was written by the editor Ueli Haldimann, was entitled 
“The ambassador with a bunker mentality”. On Monday 27 January 1997 
the Zürich daily the Tages-Anzeiger reproduced lengthy extracts from the 
strategy paper in an article entitled “The finishing touches!”. Subsequently, 
another newspaper, the Nouveau Quotidien, also published extracts from the 
paper.

12.  On 5 November 1998 the Zürich District Office (Statthalteramt des 
Bezirkes Zürich) fined the applicant 4,000 Swiss francs (CHF) for 
contravening Article 293 of the Swiss Criminal Code (see “Domestic law 
and practice” below) in publishing the articles entitled “Mr Carlo Jagmetti 
insults the Jews” and “The ambassador in bathrobe and climbing boots puts 
his foot in it again”.

13.  On 22 January 1999, following an application by the applicant to 
have the decision set aside, the Zürich District Court (Bezirksgericht) 
convicted him of an offence under Article 293 § 1 of the Swiss Criminal 
Code, but reduced the amount of the fine to CHF 800.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 5

14.  In its decision the District Court, noting that prior to its publication 
by the applicant, the strategy paper had not been in the public domain, 
found that the issue of whether the content of the paper should ultimately be 
divulged was irrelevant. The document had been far from insignificant, as it 
contained an assessment of the delicate foreign-policy situation in which 
Switzerland found itself in relation to the assets of Holocaust victims 
deposited in Swiss banks. It outlined various strategies open to Switzerland 
in order to deal with this difficult situation. The District Court held that 
carefully worded evaluations and assessments, provided on a regular basis, 
were an essential part of the exchange and formation of opinion among 
ambassadors. That being so, even dissenting points of view were circulated 
internally. Article 293 of the Swiss Criminal Code was designed to ensure 
freedom to form opinions without undue outside influence. In the instant 
case, the document in question had been aimed at assisting the head of the 
task force set up by the Government to form his opinion, and would 
therefore have influenced the country's handling of the issue concerned. 
Given its nature, publishing an internal document of that kind could have 
devastating consequences.

15.  As to the applicant's argument that the public had the right to be 
informed of points of view which were at variance with the official Swiss 
position, the District Court considered that the applicant had in reality 
sought to report on a document whose style he found offensive. He could 
have started a public debate on the issue without contravening Article 293 
of the Swiss Criminal Code. Lastly, the District Court considered that this 
was not a matter of “minor importance” within the meaning of the third 
paragraph of that Article. By publishing the paper, the applicant had 
jeopardised Swiss foreign policy.

16.  In determining the amount of the fine, the District Court took 
mitigating circumstances into account, notably the fact that the disclosure of 
the confidential document had not undermined Switzerland's very 
foundations. In addition, the applicant had published the article with the 
approval of his editor and the newspaper's legal department, and with the 
intention of starting an open debate on the subject.

17.  The applicant lodged an appeal on grounds of nullity 
(Nichtigkeitsbeschwerde), which was dismissed by the Court of Appeal 
(Obergericht) of the Canton of Zürich on 25 May 2000.

18.  The applicant lodged an appeal on grounds of nullity and a 
public-law appeal (staatsrechtliche Beschwerde) with the Federal Court 
(Bundesgericht). He complained that a journalist could be convicted of an 
offence under Article 293 of the Swiss Criminal Code only in exceptional 
circumstances, namely if the secret published was of unusual importance 
and publishing it undermined the country's very foundations. He referred to 
the public interest in the remarks made by the Swiss ambassador and the 
role of journalists as watchdogs in a democratic society.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 6

19.  The Federal Court dismissed the applicant's appeals in two 
judgments dated 5 December 2000 (served on 9 January 2001) in which it 
upheld the decisions of the lower courts. The Federal Court considered in 
particular that the applicant, in submitting that Article 293 of the Swiss 
Criminal Code should apply only to breaches of confidentiality in matters of 
major importance, was in fact requesting that the legislative provision in 
question be amended. That was not within the jurisdiction of the Federal 
Court. Whether or not a fact was confidential depended not on the degree of 
public interest in the information, but on the content and subject matter of 
the fact in question.

20.  Meanwhile, the Swiss Federal Council (Bundesrat) had requested 
the Swiss Press Council (Presserat) to examine the case.

The Swiss Press Council acts as a complaints body for media-related 
issues. It is an institution under Swiss private law set up by four associations 
of journalists which formed a foundation (Stiftung) to organise and fund the 
activities of the Press Council. According to the Press Council rules, its 
activities are intended to contribute to the discussion of fundamental ethical 
issues in relation to the media. Its task is to uphold freedom of the press and 
freedom of information, and it adopts opinions, on its own initiative or in 
response to complaints, on issues concerning journalistic ethics. The Swiss 
Press Council has adopted a “Declaration on the rights and responsibilities 
of journalists” which is available on the Internet.

Below is its opinion (Stellungnahme) of 4 March 1997 concerning the 
present case (no. 1/97, C.J./Sonntags-Zeitung) (translation):

“II.  Considerations

...

2.  With regard to the publishing of confidential information, the following extracts 
from the Declaration on the rights and responsibilities of journalists are of relevance:

(a)  '[Journalists'] responsibility to the public [shall take precedence] over their 
responsibility ... towards the ... authorities ... in particular' (Preamble).

(b) Journalists shall have free access 'to all the sources of their information and 
[shall have the] right to investigate without hindrance any facts which are in the public 
interest; objections of secrecy in public or private matters may be raised only in 
exceptional cases, with sufficient reasons given in each case' (point a. of the 
Declaration of rights).

(c)  Journalists shall publish only 'such information, documents [or] images whose 
origin is known to them; [they shall not suppress] information or essential elements 
[and shall not] distort any text, document, image ... or opinion expressed by another. 
[They shall] present unsubstantiated news items very clearly as such [and] make clear 
when pictures have been edited'. They shall comply with reasonable deadlines (point 3 
of the Declaration of responsibilities).



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 7

(d)  Journalists shall not make use of 'unfair methods in order to obtain information, 
... images or documents' (point 4 of the Declaration of responsibilities).

(e)  They shall respect 'editorial secrecy and shall not reveal the sources of 
information obtained in confidence' (point 6 of the Declaration of responsibilities).

(f)  They shall not accept 'any favours or promises which might compromise their 
professional independence or their ability to express their own opinions' (point 9 of 
the Declaration of responsibilities).

...

5.  It must first be established whether diplomats' reports come under the heading of 
vital interests. The federal authorities and those who share their point of view argue 
that these reports are highly sensitive and comparable to the negotiations conducted 
by the Federal Council and the reports preceding such negotiations. These documents, 
they argue, merit greater protection than, for instance, expert reports or minutes of 
parliamentary committees. The Federal Department of Foreign Affairs and the Federal 
Council cannot form an accurate picture of international relations unless the 
ambassadors provide them with additional information, different to and more sensitive 
than that provided by the media. Diplomats also provide information they have 
obtained from confidential sources, behind the scenes or off the record. They need, for 
instance, to be able to express in plain language their views about violations of human 
rights and political relations in Iran, the involvement of leading Colombian politicians 
in drug trafficking and the true picture with regard to the balance of power and 
intrigue in the Kremlin. If, despite everything, reports of this kind are published, the 
ambassador concerned will almost automatically be declared persona non grata in the 
host country. If reports of this kind were to be published on a regular basis, 
ambassadors would no longer be able to report on everything that was going on. That 
would have an adverse impact on Swiss foreign policy, perhaps even paralysing it 
completely. And if everything were to be made public, Switzerland might just as well 
recall its diplomats and replace them with the media. In exercising their function as 
critic and watchdog, the media must always remain mindful of their responsibilities. 
This applies with particular force in the sphere of foreign policy, as the reports 
relating to foreign policy are also read abroad. If only for this reason, they are more 
sensitive than reports on domestic policy matters.

Conversely, the representatives of the media argue that the function of the media as 
critic and watchdog is much the same in the foreign policy sphere as in other spheres. 
The tendency to invoke the national interest is particularly marked where foreign 
policy is concerned. This happened in Switzerland in the case of the closure of the 
Novosti agency and the revelations concerning the defects in the Panzer 68 tanks, and 
in the United States in the case of the Watergate and Pentagon Papers scandals. 
However, Swiss foreign policy is not a reserved area. When the media bow to the 
wishes of the Government, we are dangerously close to the kind of artificial neutrality 
we had during the Second World War. In all spheres, including foreign policy, it is 
argued, reforms occur only when the veil of secrecy is lifted.

The Press Council acknowledges the importance of the principle that diplomatic 
correspondence should remain confidential. In the past, the Swiss media have 
observed that principle in substance and have not set out to expose the internal 
workings of diplomacy to public view. Revelations in the foreign policy sphere have 
been the exception rather than the rule in Switzerland. Media bosses are clearly aware 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 8

of the responsibilities inherent in the media's role as critic and watchdog in this 
sphere. At the same time, it should not be forgotten that revelations by the media in 
the field of foreign policy are commonplace in other countries, particularly in the 
United States, but also in the United Kingdom and Israel. Clearly, other governments 
and diplomats have long had to contend with this risk of revelations concerning 
foreign policy, and have learned to live with it. Whether they like it or not, the Swiss 
authorities must also learn to adjust to a situation in which foreign policy is as much 
the focus of media attention as domestic policy, and in which revelations may come 
not just from the Swiss media but also from foreign media. An approach which places 
confidentiality before the public interest in too rigid a manner is neither realistic nor 
legitimate, particularly since diplomatic reports are regularly forwarded to a large 
number of authorities.

There can be no doubt that the revelations in the Sonntags-Zeitung and the 
Tages-Anzeiger were a source of embarrassment and problems for those responsible 
for Swiss foreign policy, but they did not restrict their room for manoeuvre 
substantially. Diplomatic reports are confidential in law, but when the conditions that 
allow confidential reports to be published are met, freedom of the press must take 
precedence (Opinion 2/94, Moser/Reimann parliamentary questions).

6.  The Press Council must now examine whether the content of Mr Jagmetti's 
strategy paper is of such importance that it was appropriate to invoke the public 
interest, and whether it should have been published. In the view of Ueli Haldimann, 
editor of the Sonntags-Zeitung, the public interest lay in the fact that it was important 
to let people know how the Swiss ambassador in Washington perceived the complex 
issue of the assets of the Holocaust victims and the way Switzerland was coming to 
terms with its past, and the kind of aggressive language he used. According to 
Haldimann, his newspaper did not publish any leaked information unless the public 
interest was at stake. Although there were more leaks now than previously, they were 
not damaging in principle, and were often the only remaining means of putting a stop 
to harmful conduct. The representatives of other media also recognised the fact that 
Mr Jagmetti's paper was of public interest, as it shed important light on the Delamuraz 
affair. The television channels or the Tages-Anzeiger, for example, would have 
reported on the document in the same way had they happened on it first.

Those critical of the publication of Mr Jagmetti's paper, on the other hand, take the 
view that the public interest of information not intended for public consumption is 
invariably defined by the media themselves, and that other factors should be 
considered, such as confidentiality, personality rights, the national interest, the 
foreseeable consequences of disclosure and the motives and interests of those 
providing the information. In the present case, so the argument runs, Ambassador 
Jagmetti's report was of limited public interest, since prior to publication it had been a 
non-event, it was already five weeks old and it could not be made public without 
damaging Swiss interests. In that respect, the Sonntags-Zeitung undermined Swiss 
foreign policy in a foreseeable and serious manner which was not justified in the 
public interest. According to this line of argument, the Jagmetti report should properly 
have been dealt with as a background document in the classic sense and should not 
have been published, either in full or in part.

From the Press Council's standpoint, the next step is to assess the strategic 
importance of Mr Jagmetti's paper. Mr Jagmetti set out in this document to make a 
perfectly reasonable analysis of the situation, making a number of constructive 
proposals. He explored two 'extreme' options – the first involving some kind of 'deal' 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 9

and the second involving a 'legal approach'. The paper testifies to a fundamental 
concern to get at the truth, to find a generous financial solution and to protect Swiss 
interests and the country's good relations with the United States. However, it could not 
escape the attention of even the most casual reader that Mr Jagmetti used very 
bellicose language and that he regarded his negotiating partners as adversaries who 
were not to be trusted and who might be amenable to some kind of deal. The language 
used betrays attitudes which are problematic even in an internal document, since 
attitudes are liable to be reflected also in negotiations and informal contacts. In that 
connection, Mr Jagmetti was to have been engaged in important discussions 
concerning the assets of Holocaust victims during the last six months of his tenure.

The Press Council is mindful of the fact that the degree of public interest of 
confidential information cannot be determined in a wholly objective manner, but 
depends on the ideological, cultural, economic and advertising context in which the 
medium operates. Nevertheless, in the case of Mr Jagmetti's strategy paper, the public 
interest was clear, as the debate surrounding the assets of Holocaust victims and 
Switzerland's role in the Second World War was highly topical in late 1996 and early 
1997 and had an international dimension, and because the Swiss ambassador in 
Washington was to occupy a prominent position in the forthcoming discussions. 
Knowing what that ambassador thought and how he formulated his opinions was 
relevant, and not a trivial concern. Leaving aside the question of the public interest 
and the relevance of the ambassador's remarks, the publication of this supposedly 
confidential paper was justified from an ethical viewpoint, as only as a result of its 
publication did it become clear that those in charge still had no very clear idea, despite 
the creation of the task force, as to the question of Swiss responsibility and what steps 
should be taken. From the perspective of political transparency, publication of the 
confidential paper, despite the fact that it was more than a month old and that in the 
meantime there had been talk of setting up a fund for Holocaust victims, might have 
spurred the Government on to overcome the problems, demonstrate leadership and 
devise convincing solutions.

7.  Finally, it is necessary to assess whether the information was made public in the 
most appropriate form. According to one school of thought, the media are in a 
position of power, since not only do they inform, they also suggest by the way in 
which they present the information how it is to be viewed. In the present case the 
Sonntags-Zeitung, it is argued, presented an internal analysis of foreign policy in 
truncated form and, by publishing it alongside comments from third parties who had 
not seen the original text, planted in people's minds the idea that Ambassador Jagmetti 
had “insulted the Jews”. The newspaper, by accusing Mr Jagmetti of anti-Semitism, 
started a rumour in an irresponsible manner. Reproducing the full text would not have 
placed Mr Jagmetti under the same kind of pressure and would not have forced him to 
resign. The manner in which the information was published, therefore, was the source 
of problems and consternation.

The opposing school of thought argues that it is vital to analyse the salient points of 
Mr Jagmetti's remarks. According to the Sonntags-Zeitung, there was no question of 
accusing Ambassador Jagmetti of anti-Semitism. Nevertheless, the newspaper's 
editors have acknowledged off the record that it would have been wiser to publish the 
strategy paper in full. They maintain that, on the day of publication, it would have 
been virtually impossible to add another page to the newspaper and that plans to 
publish the full text on the Internet were abandoned owing to technical problems.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 10

The Press Council regards these arguments as spurious, and agrees with the 
criticism regarding the manner of publication. The Sonntags-Zeitung did not make 
sufficiently clear that Ambassador Jagmetti had outlined several options in his 
strategy paper, of which the 'deal' was just one. Nor did it make the timing of the 
events sufficiently clear, particularly since the document was already five weeks old 
and had reached the addressees before the interview given by the outgoing Swiss 
President on the programme 24 heures/Tribune de Genève. The newspaper 
unnecessarily made the affair appear shocking and scandalous and, by its use of the 
headline “Mr Carlo Jagmetti insults the Jews”, misled the reader and made it appear 
that the remarks had been made the previous day. It was incorrect to assert that Mr 
Jagmetti's letter undermined the process which had begun in January, particularly 
since the document had been circulated beforehand and had not previously been in the 
public domain, and could not therefore adversely affect the talks with the country's 
partners at home and abroad. When the Sonntags-Zeitung attempted to contact 
Mr Jagmetti on Friday 24 January in order to obtain a comment, and failed to reach 
him because he was in Florida, the newspaper's editors should have considered 
whether it might not be wiser to delay publication by a week so as to be able to 
publish an interview with Carlo Jagmetti alongside the extracts from his paper. The 
fact that publication went ahead in the next issue can only have been prompted by the 
fear of competition, which on no account constitutes sufficient justification for 
immediate publication. Hence, by publishing the strategy paper in the way it did, the 
Sonntags-Zeitung omitted vital pieces of information, in breach of the Declaration on 
the rights and responsibilities of journalists (point 3 of the Declaration of 
responsibilities).

...

III.  Findings

1.  Freedom of the press is too fundamental a right to be made subservient as a 
matter of principle to the interests of the State. The media's role as critic and 
watchdog requires them to make information public where the public interest is at 
stake, whether the source of information is freely accessible or confidential.

2.  As to the publication of confidential information, the pros and cons must be 
weighed up carefully, with an eye to whether interests which merit protection are 
liable to be damaged in the process.

3.  Internal reports by diplomats are rightly confidential, but do not necessarily merit 
a high degree of protection in all cases. The media's role as critic and watchdog also 
extends to foreign policy, with the result that those in charge in the media may publish 
a diplomatic report if they consider its content to be in the public interest.

4.  In the case of Mr Jagmetti, the interest to the public of his strategy paper should 
be acknowledged, as should the fact that its publication was legitimate on account of 
the importance of the public debate on the assets of Holocaust victims, the prominent 
position occupied by the Swiss ambassador in Washington and the content of the 
document.

5.  In this case the Sonntags-Zeitung, in irresponsible fashion, by printing the 
strategy paper in truncated form and failing to make the timing of the events 
sufficiently clear, made Mr Jagmetti's views appear shocking and scandalous. The 
newspaper therefore acted in breach of the Declaration on the rights and 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 11

responsibilities of journalists (point 3 of the Declaration of responsibilities). The 
Tages-Anzeiger and the Nouveau Quotidien, on the other hand, placed the affair in its 
proper context by reproducing the document in its near-entirety.”

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

21.  Article 293 of the Swiss Criminal Code, entitled “Publication of 
secret official deliberations”, reads as follows:

“1.   Anyone who, without being entitled to do so, makes public all or part of the 
proceedings of an investigation or of the deliberations of any authority which are 
secret by law or by virtue of a decision taken by such an authority acting within its 
powers shall be punished with imprisonment or a fine.

2.  Complicity in such acts shall be punishable.

3.  The court may decide not to impose any penalty if the secret concerned is of 
minor importance.”

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

22.  The applicant alleged that his conviction for publication of “secret 
official deliberations” amounted to interference with his freedom of 
expression within the meaning of Article 10 of the Convention. Article 10 
provides:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 12

A.  Whether there was interference

23.  In the Court's view, it is clear that the applicant's conviction amounts 
to “interference” with the exercise of his freedom of expression. This, 
moreover, has not been disputed.

B.  Whether the interference was justified

24.  Such interference will be in breach of Article 10 unless it fulfils the 
requirements of paragraph 2 of that Article. It therefore remains to be 
determined whether the interference was “prescribed by law”, pursued one 
or more of the legitimate aims referred to in paragraph 2 and was “necessary 
in a democratic society” in order to achieve them.

1.  “Prescribed by law”
25.  The applicant did not dispute that the fine imposed on him had been 

“prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2.
26.  The respondent Government submitted that the applicant's 

conviction had been based on Article 293 of the Criminal Code (see 
“Relevant domestic law” above).

27.  The Court sees no reason to adopt a different stance.

2.  Legitimate aims
28.  The applicant accepted that preventing the “disclosure of 

information received in confidence” was one of the grounds which justified 
interference with the rights guaranteed by Article 10. However, he did not 
share the Government's view that publication of the paper had undermined 
“national security” and “public safety”; on the contrary, the applicant 
considered that the impugned articles had been likely to spark a useful 
debate on whether Ambassador Jagmetti should be given responsibility for 
the sensitive issue of unclaimed assets.

29.  In the Government's view, the applicant's conviction had pursued a 
number of the aims referred to in paragraph 2 of Article 10.

30.  The fine imposed on the applicant was a penalty aimed at 
“preventing the disclosure of information received in confidence”, since 
Mr Jagmetti's report had been classified as “confidential” and had been 
intended for a very limited number of individuals in senior positions within 
the Swiss Confederation.

31.  In the Government's view, the obligation not to disclose the “strategy 
paper” and the applicant's conviction for failing to comply with that 
obligation also pursued the interests of “national security” and “public 
safety”, given that the author's remarks had been made against a highly 
sensitive political background. Their publication had undermined 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 13

Switzerland's position and had threatened, in particular, to compromise the 
negotiations it was engaged in at the time on the delicate issue of unclaimed 
assets.

32.  The Court merely notes that the parties agreed that the impugned 
measure had been designed to prevent the “disclosure of information 
received in confidence”; accordingly, it does not consider it necessary to 
examine whether the fine imposed on the applicant pursued any of the other 
aims referred to in Article 10 § 2.

3.  “Necessary in a democratic society”

(a)  The parties' submissions

i.  The applicant

33.  The applicant did not dispute that the paper in question had been 
classified as “confidential” and had not been published previously. 
However, referring to the case of Fressoz and Roire v. France ([GC], 
no. 29183/95, ECHR 1999-I), he submitted that only State secrets 
considered to be of particular importance could take precedence over 
freedom of expression within the meaning of Article 10 of the Convention. 
That certainly did not apply in the present case. He doubted whether the 
content of the paper was liable to reveal a State secret whose disclosure 
might have compromised “national security” or “public safety” in 
Switzerland. The arguments published in the two articles had been of too 
general a nature to weaken the position of the Swiss delegation in its talks 
with Jewish organisations.

34.  The applicant was further of the opinion that, in view of the 
importance and topical nature of the negotiations on the issue of unclaimed 
assets, the public had an interest in receiving more information about how 
those dealing with the issue in the Department of Foreign Affairs intended 
to conduct the negotiations on the subject of complaints against Swiss banks 
and financial institutions. In that connection, he considered the attitude and 
views of Mr Jagmetti who, he argued, had occupied a key role in relation to 
the unclaimed assets, to be particularly revealing.

35.  Hence, the applicant contended that disclosure of the report had 
sparked a useful debate as to whether Mr Jagmetti was the right person to be 
conducting the negotiations with representatives of the Jewish 
organisations. Moreover, the publication of the report had been the reason 
for the ambassador's resignation the following day. In the applicant's view, 
publication had clearly contributed to the adoption of a more sensitive 
approach by the Swiss authorities towards the delicate issue of unclaimed 
funds. At the same time, it had demonstrated that no clear and coherent 
position existed at that stage as to Switzerland's responsibility in the matter 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 14

and the precise strategy to be adopted in respect of the claims which had 
arisen.

36.  As to the argument based on the reprimand issued by the Press 
Council, the applicant maintained that, while the Council had observed 
some degree of exaggeration, it had not considered the publication to be 
abusive or defamatory in itself. While the articles may have appeared 
shocking in places, the aim of publication had been precisely to highlight 
the language used by Mr Jagmetti in his report which, in the applicant's 
view, was unfitting for a senior representative of the Swiss Confederation 
and hardly compatible with official Swiss foreign policy.

37.  Lastly, the applicant noted that, while the offence for which the fine 
had been imposed was merely a “minor offence”, it was nonetheless 
punishable by a fine or even imprisonment. Any conviction under the 
relevant provision must at all events satisfy the requirements of Article 10 
of the Convention.

ii.  The respondent Government

38.  The respondent Government challenged the applicant's arguments. 
They considered it vital to examine the nature and strategic importance of 
the report in question. The document had contained a detailed analysis, from 
Mr Jagmetti's perspective, of the situation facing Switzerland with regard to 
the claims made by several Jewish organisations in respect of “unclaimed 
assets”. Hence, it had been aimed at contributing to the formation of a 
coherent position on the proper response of the Swiss Government to those 
claims. There had therefore been an overriding interest in preventing 
disclosure of the document.

39.  In that connection, the Government stressed that the report in 
question had been an internal document which had not been available to the 
public and had been classified as “confidential”. The document had come 
into the applicant's possession only as the result of a breach of official 
secrecy by a person whose identity remained unknown. Only a handful of 
individuals in very senior positions within the Swiss Confederation had 
known of it. As a result, a clear distinction needed to be made between the 
present case and other cases raising similar issues (the Government cited the 
cases of Observer and Guardian v. the United Kingdom, judgment of 
26 November 1991, Series A no. 216, p. 34, § 69, and Weber v. Switzerland, 
judgment of 22 May 1990, Series A no. 177, pp. 22 et seq., § 49).

40.  In that context, the Government also pointed out that publication of 
the extracts from the report had taken place at a particularly delicate 
moment. The biased and incomplete disclosure of a number of options for 
defending the national interest, which were being proposed to the Federal 
Council and the task force in confidence, had been liable to cause serious 
damage to the country's interests. At the same time, it had been likely to 
undermine the credibility of the Swiss representative to the United States in 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 15

the eyes of his negotiating partners, as confirmed by Mr Jagmetti's 
resignation on the day following publication.

41.  The Government further observed that, when it came to balancing 
the interests at stake in the case, the public interest in being informed had 
been diminished by the aim pursued. Taking into account the tone used in 
the publication, the comments made in the two articles and the reprimand 
issued by the Press Council, they took the view that the applicant's 
intentions had been purely “sensationalist”. In such circumstances, when the 
discussion of a topic of public interest appeared to be a secondary 
consideration for the author, there were greater grounds for regarding a 
penalty as “necessary”.

42.  Lastly, the offence in question was characterised under domestic law 
as a “minor offence” (Übertretung), and the applicant had merely been 
ordered to pay a fine of CHF 800 (approximately EUR 520). The penalty 
imposed on the applicant had therefore not been disproportionate to the 
legitimate aims pursued.

(b) The Court's assessment

i.  General principles

43.  The main issue to be determined is whether the interference was 
“necessary in a democratic society”. The fundamental principles in that 
regard are well established in the Court's case-law and have been summed 
up as follows (see, for example, Hertel v. Switzerland, judgment of 
25 August 1998, Reports of Judgments and Decisions 1998-VI, § 46; Jersild 
v. Denmark, judgment of 23 September 1994, Series A no. 298, pp. 23 et 
seq., § 31; and Steel and Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 87, 
ECHR 2005-II):

“(i) Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a 
democratic society and one of the basic conditions for its progress and for each 
individual's self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not 
only to 'information' or 'ideas' that are favourably received or regarded as inoffensive 
or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are 
the demands of pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 
'democratic society'. As set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions, 
which ... must, however, be construed strictly, and the need for any restrictions must 
be established convincingly ...

(ii) The adjective 'necessary', within the meaning of Article 10 § 2, implies the 
existence of a 'pressing social need'. The Contracting States have a certain margin of 
appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with 
European supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, 
even those given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 
the final ruling on whether a 'restriction' is reconcilable with freedom of expression as 
protected by Article 10.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 16

(iii) The Court's task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the 
place of the competent national authorities but rather to review under Article 10 the 
decisions they delivered pursuant to their power of appreciation. This does not mean 
that the supervision is limited to ascertaining whether the respondent State exercised 
its discretion reasonably, carefully and in good faith; what the Court has to do is to 
look at the interference complained of in the light of the case as a whole and 
determine whether it was 'proportionate to the legitimate aim pursued' and whether the 
reasons adduced by the national authorities to justify it are 'relevant and sufficient'... . 
In doing so, the Court has to satisfy itself that the national authorities applied 
standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10 and, 
moreover, that they relied on an acceptable assessment of the relevant facts ....”

ii.  Application of the above principles to the present case

44.  The Swiss courts ordered the applicant to pay a fine of CHF 800 
(approximately EUR 520) for having made public “secret official 
deliberations” within the meaning of Article 293 of the Swiss Criminal 
Code. In the view of the Swiss courts, the applicant had committed an 
offence by virtue of having published in a Swiss weekly newspaper a 
confidential report written by Switzerland's ambassador to the United 
States. The report had dealt with the strategy to be adopted by the Swiss 
Government in the negotiations between, among others, the World Jewish 
Congress and Swiss banks concerning compensation due to Holocaust 
victims for unclaimed assets deposited in Swiss banks.

45.  As freedom of the press was thus at stake, the Swiss authorities had 
only a limited margin of appreciation to decide whether there was a 
“pressing social need” to take the measures in question against the applicant 
(see Editions Plon v. France, no. 58148/00, § 44, third paragraph, 
ECHR 2004-IV). The Court must therefore determine whether such a need 
existed.

46.  The Court further reiterates that there is little scope under 
Article 10 § 2 of the Convention for restrictions on political speech or on 
debate of questions of public interest (see Wingrove v. the United Kingdom, 
judgment of 25 November 1996, Reports 1996-V, p. 1957, § 58; Lingens 
v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, p. 26, § 42; Castells 
v. Spain, judgment of 23 April 1992, Series A no. 236, p. 23, § 43; and 
Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 1992, Series A 
no. 239, p. 7, § 63). The most careful scrutiny on the part of the Court is 
called for when, as in the present case, the measures taken or sanctions 
imposed by the national authority are capable of discouraging the 
participation of the press in debates over matters of legitimate public 
concern (see Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, 
§ 64, ECHR 1999-III, and Jersild, cited above, pp. 25-26, § 35).

47.  It is also clear from the Court's case-law that civil servants acting in 
an official capacity are, like politicians, subject to wider limits of acceptable 
criticism than private individuals. However, it cannot be said that civil 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 17

servants knowingly lay themselves open to close scrutiny of their every 
word and deed to the extent to which politicians do and should therefore be 
treated on an equal footing with the latter when it comes to the criticism of 
their actions (see Oberschlick v. Austria (no. 2), judgment of 1 July 1997, 
Reports 1997-IV, p. 1275, § 29, third paragraph, and Janowski v. Poland 
[GC], no. 25716/94, § 33, ECHR 1999-I).

In the instant case, the criticism expressed in the impugned articles 
directly targeted a senior official, namely a member of the diplomatic corps 
with the rank of ambassador, who was in charge of a particularly important 
mission in the United States. The margin of appreciation of the Swiss courts 
was therefore narrower than in the case of a “private” individual.

48.  The Court considers that the confidentiality of diplomatic reports is 
justified in principle, but cannot be protected at any price. Moreover, the 
role of the media as critic and watchdog also applies to matters of foreign 
policy.

49.  In the Court's view, the manner of reporting in question should not 
be considered solely by reference to the impugned articles in the 
Sonntags-Zeitung but in the wider context of the media coverage of the 
issue concerned (see Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, § 63, second 
paragraph).

On this subject the Court agrees with the applicant that the information 
contained in the paper written by the Swiss ambassador to the United States 
was of a kind that raised matters of public interest. The articles were 
published in the context of a public debate about compensation due to 
Holocaust victims for unclaimed assets lodged in Swiss banks, a matter 
which had been widely reported in the Swiss media and had deeply divided 
public opinion in Switzerland, particularly as the discussions about the 
assets of Holocaust victims and Switzerland's role in the Second World War 
had, in late 1996 and early 1997, been very heated and had an international 
dimension (see, mutatis mutandis, Bladet Tromsø and Stensaas, cited 
above, §§ 63 and 73). The Swiss ambassador in Washington was to play an 
important role in the forthcoming discussions.

Publication of the document in question revealed, among other things, 
that the persons dealing with the matter had not yet formed a very clear idea 
as to Switzerland's responsibility and what steps the Government should 
take.

In that context, the Court acknowledges also that the public had a 
legitimate interest in receiving information about the officials dealing with 
such a sensitive matter and their negotiating style and strategy.

50.  The nature and content of the document in question also need to be 
taken into account in weighing up the interests at stake. The Court notes that 
an immediate distinguishing feature of the present case is that the public had 
previously been unaware of the tenor of the document of which extracts 
were published, whereas the cases that have raised similar issues concerned 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 18

information which was already largely in the public domain (see, in 
particular, Fressoz and Roire, cited above, § 53; Observer and Guardian, 
cited above, p. 34, § 69; Weber, cited above, § 49; Vereniging Weekblad 
Bluf! v. the Netherlands, judgment of 9 February 1995, Series A no. 306-A, 
p. 16, §§ 44 et seq.; Open Door and Dublin Well Woman v. Ireland, 
judgment of 29 October 1992, Series A no. 246-A, p. 31, § 76; and Editions 
Plon, cited above, § 53).

In the instant case it is apparent that the report in question was an internal 
document, not publicly available and classified as “confidential”. Only a 
handful of individuals in senior positions in the Confederation knew of it. It 
should nevertheless be noted that the applicant was apparently not the 
person responsible for leaking the document. In any event, no proceedings 
were instituted on that ground by the Swiss authorities. Moreover, the 
document in question was marked simply “Confidential”, which, according 
to the Court's case-law, represents a low degree of secrecy (see Vereniging 
Weekblad Bluf!, cited above, p. 15, § 41).

51.  At the same time, it is open to question whether the information 
contained in Mr Jagmetti's report actually related to vital interests. The 
respondent Government contended that the published extracts had been 
liable to reveal possible means of defending the national interest and were 
capable of damaging the country's interests substantially. According to the 
Press Council, Mr Jagmetti had made an overall analysis of the situation in 
his paper, outlining two “extreme” options, one involving some kind of deal 
and the other a legal approach. It was clear from the paper that the author's 
chief concern had been to arrive at the truth, find an appropriate financial 
solution and, at the same time, protect Swiss interests and the country's 
good relations with the United States.

52.  The Court fully recognises the importance of protecting the work of 
the diplomatic corps from outside interference. However, it considers that 
the present case differs, in terms of the nature of the information disclosed, 
from other cases raising similar issues, in that it does not concern the proper 
functioning of the State bodies responsible for “national security” and 
“public safety” in the strict sense, as maintained by the Government (see, 
conversely, Vereniging Weekblad Bluf!, cited above, § 40, and Observer 
and Guardian, cited above, §§ 61 et seq.; see also Hadjianastassiou 
v. Greece, judgment of 16 December 1992, Series A no. 252, pp. 17-19, 
§§ 38-47). Regard being had to the fact that exceptions to freedom of 
expression must be strictly construed, the Court is not persuaded that the 
disclosure of aspects of the strategy to be adopted by the Swiss Government 
in the negotiations concerning the assets of Holocaust victims and 
Switzerland's role in the Second World War was capable of prejudicing 
interests that were so important that they outweighed freedom of expression 
in a democratic society. The Zürich District Court, moreover, held on 22 
January 1999 that there had been mitigating circumstances, thus 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 19

acknowledging explicitly that disclosure of the confidential document had 
not undermined the country's very foundations.

53.  The Court further reiterates that people exercising freedom of 
expression, including journalists, undertake “duties and responsibilities” the 
scope of which depends on their situation and the technical means they use 
(see, mutatis mutandis, Handyside v. the United Kingdom, judgment of 
7 December 1976, Series A no. 24, p. 23, § 49, third paragraph). Hence, 
while recognising the vital role played by the press in a democratic society, 
the Court stresses that journalists cannot, in principle, be released from their 
duty to obey the ordinary criminal law on the basis that Article 10 affords 
them protection. Paragraph 2 of Article 10 does not, moreover, guarantee a 
wholly unrestricted freedom of expression even with respect to press 
coverage of matters of serious public concern (see Bladet Tromsø and 
Stensaas, cited above, § 65).

54.  Hence, the Court reiterates that, by reason of the “duties and 
responsibilities” inherent in the exercise of freedom of expression, the 
safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 
issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 
good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the ethics of journalism (see Goodwin v. the United 
Kingdom, judgment of 27 March 1996, Reports 1996-II, § 39, and Fressoz 
and Roire, cited above, § 54).

55.  With regard to the form of the published articles, it is true that the 
Press Council considered that, owing to the fact that the report had been 
abridged and had not been placed sufficiently in context, the ambassador's 
remarks had been made, in irresponsible fashion, to appear sensational and 
shocking. The Court is mindful of the fact that it would have been possible 
to accompany the articles in the Sonntags-Zeitung with the full text of the 
report, as the Tages-Anzeiger and the Nouveau Quotidien largely did on 
27 January 1997, and thus to allow readers to form their own opinions. The 
Court has attached great importance to this aspect in other cases (see 
Lopes Gomes da Silva v. Portugal, no. 37698/97, § 35, second paragraph, 
ECHR 2000-X). At the same time, it considers that freedom of the press 
affords the public one of the means of discovering and forming an opinion 
of the ideas and attitudes of their political leaders, and also covers possible 
recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (see Lopes Gomes 
da Silva, cited above, § 34, and Prager and Oberschlick v. Austria, 
judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, § 38).

56.  Moreover, the Court observes that the applicant's conviction was 
based solely on his publication of secret official deliberations. There was no 
mention of any offence against honour, such as defamation (Article 173 of 
the Criminal Code) or insult (Article 177). It does not share the 
Government's view that the way in which the information is presented 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 20

should be a decisive factor in assessing newspaper articles which give rise 
to penalties for disclosure of information considered to be secret.

57.  Lastly, the Court reiterates that the nature and severity of the penalty 
imposed are factors to be taken into account when assessing the 
proportionality of the interference (see, for example, Sürek v. Turkey (no. 1) 
[GC], no. 26682/95, § 64, ECHR 1999-IV, and Chauvy and Others 
v. France, no. 64915/01, § 78, ECHR 2004-VI).

In that connection, it notes that, while the penalty imposed on the 
applicant was relatively light (a fine of CHF 800 – approximately 
EUR 520), what matters is not that the applicant was sentenced to a minor 
penalty, but that he was convicted at all (see Jersild, cited above, pp. 25-26, 
§ 35, and Lopes Gomes da Silva, cited above, § 36).

58.  Furthermore, while the penalty did not prevent the applicant from 
expressing himself, his conviction nonetheless amounted to a kind of 
censorship which was likely to discourage him from making criticisms of 
that kind again in the future. In the context of a political debate such a 
conviction is likely to deter journalists from contributing to public 
discussion of issues affecting the life of the community. By the same token, 
it is liable to hamper the press in the performance of its task of purveyor of 
information and public watchdog (see, mutatis mutandis, Barthold 
v. Germany, judgment of 25 March 1985, Series A no. 90, p. 26, § 58, and 
Lingens v. Austria, cited above, p. 27, § 44).

59.  Having regard to the above considerations, the journalist's conviction 
was not reasonably proportionate to the legitimate aim pursued, in view of 
the interest of a democratic society in ensuring and maintaining the freedom 
of the press.

Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the Convention.

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

60.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Damage

61.  The applicant did not claim to have sustained any pecuniary damage 
as a result of his conviction. He considered the finding of a violation 
sufficient compensation for the non-pecuniary damage he had sustained.

62.  Accordingly, the Court does not award any sum under this head.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 21

B.  Costs and expenses

63.  The applicant said that the fees incurred for his defence before the 
domestic courts and in Strasbourg had been paid in full by his employer.

64.  The Court therefore does not make any award in this respect.

FOR THESE REASONS, THE COURT

1.  Holds, by four votes to three, that there has been a violation of Article 10 
of the Convention;

2.  Holds unanimously that the finding of a violation constitutes in itself 
sufficient just satisfaction for the non-pecuniary damage sustained by the 
applicant.

 Done in French, and notified in writing on 25 April 2006, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Michael O'BOYLE Nicolas BRATZA
Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the dissenting opinion of Mr Wildhaber, joined by 
Mr Borrego Borrego and Mr Šikuta, is annexed to this judgment.

N.B.
M.O'B.



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT 22

DISSENTING OPINION OF JUDGE WILDHABER, JOINED 
BY JUDGES BORREGO BORREGO AND ŠIKUTA

(Translation)

This is a difficult case. In the midst of an impassioned debate concerning 
Switzerland's past during and after the Second World War, its policy of 
neutrality, its policy towards refugees, the extent of anti-Semitism, the 
assets and gold of Holocaust victims deposited in Swiss banks and public 
and private responsibility for actions and omissions past and present, the 
Swiss newspaper the Sonntags-Zeitung on 26 January 1997 published 
extracts, in an article signed by the applicant, from a confidential strategy 
paper by the Swiss ambassador to the United States, Carlo Jagmetti. Given 
that the ambassador sent the report to the Department of Foreign Affairs, to 
nineteen named individuals and to five other Swiss diplomatic missions, it 
is generally acknowledged, although not established, that it reached the 
press as the result of a leak. The report dealt with the strategy to be adopted 
by the Swiss Government in the negotiations between, among others, the 
World Jewish Congress and Swiss banks concerning compensation due to 
Holocaust victims for unclaimed assets deposited in Swiss banks. The 
published extracts gave an overall assessment of the situation which, 
although unsurprising, was couched in robust – some might even say 
bellicose – language. A number of the recommendations made in the report 
were to be acted upon subsequently. The Sonntags-Zeitung published the 
extracts under the headings “Mr Carlo Jagmetti insults the Jews”, “Our 
adversaries are not to be trusted” and “The ambassador in bathrobe and 
climbing boots puts his foot in it again”. The applicant was ordered to pay a 
fine of around EUR 500 for having published secret official documents in 
breach of Article 293 of the Criminal Code.

The Court has always attached great importance to freedom of the press 
and to the vital role played by the press when it comes to raising, analysing 
and making public matters of public interest, even those liable to cause 
displeasure to the Government, the persons concerned and the prevailing 
majority. I subscribe fully to this view of the role of the media. It is clear 
from our case-law (and from the reasoning of the majority in this case, see 
paragraph 53 of the judgment) that it is accepted that journalists have certain 
“duties and responsibilities”. However, reiterating general assertions on the 
important role of the press and the responsibilities of journalists does not 
absolve us from proper and critical examination of the numerous aspects of 
the two arguments expounded in the instant case.



23 STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT – DISSENTING OPINION BY JUDGE 
WILDHABER, JOINED BY JUDGES BORREGO BORREGO AND SIKUTA

Article 10 § 2 of the Convention permits restrictions on freedom of the 
press aimed at preventing confidential information from being made public. 
In practice, I am not aware of any country where diplomatic reports are not 
confidential. That demonstrates how important it is for each State party to 
the Convention that the exchange of information between high-ranking 
diplomats should operate smoothly, free from any outside interference. The 
nature and content of the paper in question therefore merit protection. 
Publication of an ambassador's report which has been classified as 
confidential may not only have a damaging and paralysing effect on a 
country's foreign policy; it may also make the official concerned, almost 
automatically, persona non grata in the host country. Such documents, 
which are also read and analysed abroad are, as a rule, more sensitive than 
reports on domestic policy matters.

If, despite everything, diplomatic reports are leaked to the press and 
published, the various public and private interests at stake must be weighed 
with care. In relation to this balancing exercise, I have no great difficulty in 
endorsing the position adopted by the Press Council on 4 March 1997, in 
which it states that the confidentiality of diplomatic reports is justified but 
should not be protected at all costs, and that the role of the media as critic 
and watchdog applies also to the foreign policy sphere.

The present case can be distinguished at the outset from similar cases 
involving information whose content was already in the public domain (see, 
in particular, Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 53, 
ECHR 1999-I; Observer and Guardian v. the United Kingdom, judgment of 
26 November 1991, Series A no. 216, § 69; Weber v. Switzerland, judgment 
of 22 May 1990, Series A no. 177, § 49; and Vereniging Weekblad Bluf! 
v. the Netherlands, judgment of 9 February 1995, Series A no. 306-A, §§ 44 
et seq.). In the present case, it must be said that the report in question was an 
internal document, not available to the public and classified as 
“confidential”. Only a handful of individuals in senior positions within the 
Confederation knew of it. The applicant, given that he is a journalist and 
only obtained the document following a leak by an unidentified person 
could not, in view of the nature and classification of the document, have 
been unaware that its disclosure was an offence under Article 293 of the 
Swiss Criminal Code (see, mutatis mutandis, Fressoz and Roire, cited 
above, § 52).

I do not dispute the applicant's argument that the information contained 
in the document was in principle of a kind that raised matters of public 
interest. The articles published in the Sonntags-Zeitung were written in the 
context of a public debate on an issue of general interest which had been 
widely reported in the Swiss media and which deeply divided public 
opinion in Switzerland, namely the compensation to be paid to Holocaust 
victims for unclaimed assets deposited in Swiss bank accounts (see, in the 
same vein, Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, 



STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT – DISSENTING OPINION BY JUDGE 
WILDHABER, JOINED BY JUDGES BORREGO BORREGO AND ŠIKUTA

24

§ 63 in fine, ECHR 1999-III). In that context, it may also be acknowledged 
that the public has an interest in receiving information about the officials 
dealing with the matter and their negotiating style and strategy.

Publication of the extracts from the Jagmetti report was less urgent in a 
democratic society than it would have been had it been aimed at criticising 
reprehensible conduct on the part of the Government (as was the case in the 
United States with the Watergate scandal or the Pentagon Papers on the 
Vietnam war) or at publicising criminal acts committed by agents 
answerable to the Government (see, conversely, Thorgeir Thorgeirson 
v. Iceland, judgment of 25 June 1992, Series A no. 239, concerning a 
publication dealing with police brutality).

By reason of the “duties and responsibilities” inherent in the exercise of 
freedom of expression, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in 
relation to reporting on issues of general interest is subject to the proviso 
that they are acting in good faith in order to provide accurate and reliable 
information in accordance with the ethics of journalism (see Goodwin v. the 
United Kingdom, judgment of 27 March 1996, Reports 1996-II, § 39, and 
Fressoz and Roire, cited above, § 54). The Court, understandably, has 
always hesitated to indicate to the press how it should perform its tasks, 
what matters it should investigate or how far it should go in its criticism. 
However, this case highlights in striking fashion the growing tendency to 
trivialise extremely serious issues. The Swiss Press Council, which is not a 
Government agency but a body set up by the press to supervise press 
activity, criticised the Sonntags-Zeitung report for a lack of professionalism. 
It concluded that the newspaper had “... in irresponsible fashion ...made [Mr 
Jagmetti's views] appear shocking and scandalous”, in breach of journalistic 
ethics. That finding is all the more interesting given that the Press Council 
simultaneously approved the publication of extracts from Mr Jagmetti's 
report in the Tages-Anzeiger and the Nouveau Quotidien. I agree with the 
Press Council's assessment. We cannot allow leaks, regardless of the subject 
concerned or how they are presented, to be automatically regarded as 
forming part of the legitimate exercise of freedom of the press and 
overriding all public or private interests.

I am conscious of the fact that freedom of the press affords the public 
one of the means of discovering and forming an opinion of the ideas and 
attitudes of political leaders and, in that connection, also covers possible 
recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (see 
İbrahim Aksoy v. Turkey, nos. 28635/95, 30171/96 and 34535/97, § 52 in 
fine, 10 October 2000). Nevertheless, I feel that the extracts of the report 
which were published convey only a fragmented picture of the complex and 
highly controversial issue of unclaimed assets. Even if full publication was 
impossible in this case, presenting the “strategy paper” in abridged form 
was not capable of contributing constructively to a well-informed public 
debate. Nor did the Sonntags-Zeitung make a useful contribution to the 



25 STOLL v. SWITZERLAND JUDGMENT – DISSENTING OPINION BY JUDGE 
WILDHABER, JOINED BY JUDGES BORREGO BORREGO AND SIKUTA

debate concerning the substance of the various arguments put forward in the 
ambassador's report.

In conclusion, it is not disproportionate, in my view, to consider that the 
confidential diplomatic report in question should not have been made 
available to the public at the time and in the form chosen by the applicant – 
in a manner which, in the view of the members of the Swiss Press Council, 
was “irresponsible” and “misled the reader”.


