* *
_  x *x
CONSEIL * % COUNCIL

DE EUROPE % 4 % OF EUROPE

COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FIRST SECTION

CASE OF ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v.
AUSTRIA

(Application no. 46389/99)

JUDGMENT

STRASBOURG

19 January 2006

FINAL

19/04/2006

This judgment will become final in the circumstances set out in
Article 44 § 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision.






ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 1

In the case of Albert-Engelmann-Gesellschaft mbH v. Austria,
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a
Chamber composed of:
Mr C.L. ROzAKIS, President,
Mr P. LORENZEN,
Mrs N. VAIIC,
Mrs S. BOTOUCHAROVA,
Mr A.KOVLER,
Mrs E. STEINER,
Mr K. HAJIYEV, judges,
and Mr S. NIELSEN, Section Registrar,
Having deliberated in private on 13 December 2005,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1. The case originated in an application (no. 46389/99) against the
Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of the
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms
(“the Convention”) by Albert-Engelmann-Gesellschaft mbH (“the applicant
company”), the owner and publisher of the magazine “Der 13. — Zeitung der
Katholiken fiir Glaube und Kirche” (The 13" — Newspaper of Catholics for
Faith and Church) with its seat in Austria, on 25 November 1998.

2. The applicant company was represented by Mr M. Metzler, a lawyer
practising in Linz. The Austrian Government (“the Government”) were
represented by their Agent, Ambassador H. Winkler, former Head of the
International Law Department at the Federal Ministry for Foreign Affairs.

3. The applicant alleged that the Austrian courts’ order to pay
compensation in proceedings under the Media Act was in breach of
Article 10 of the Convention.

4. The application was allocated to the Third Section of the Court
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court).

5. On 1 November 2001 the Court changed the composition of its
Sections (Rule 25 § 1). This case was assigned to the newly composed First
Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the Chamber that would consider
the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted as provided in
Rule 26 § 1.

6. By a decision of 15 September 2003, the Court declared the
application admissible.

7. The applicant and the Government each filed observations on the
merits (Rule 59 § 1).



2 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT

8. On 1 November 2004 the Court changed the composition of its
Sections (Rule 25 § 1). This case remained in the newly composed First
Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the Chamber that would consider
the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted as provided in
Rule 26 § 1.

THE FACTS

I. THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

9. The applicant company is the owner and publisher of the magazine
“Der 13. — Zeitung der Katholiken fiir Glaube und Kirche” (The 13™ —
Newspaper of Catholics for Faith and Church).

1. Background

10. On 13 November 1996 the magazine “Der 13.” published six letters
to the editor dealing with the discussion on a “Church Referendum
Movement (Kirchenvolksbegehren)” organised by catholics to promote
“progressive” ideas and to strengthen lay influence within the Catholic
Church in Austria. One of these letters at issue in the present case reflected
a conservative position towards the Church Referendum Movement and
criticised Mr Paarhammer, at the material time Vicar General
(Generalvikar) of the Archdiocese of Salzburg, member of the Salzburg
Cathedral Chapter (Domkapitel) and Professor of Canon Law at the
Salzburg University, for his behaviour during the election process for the
new Salzburg Archbishop in 1988/89.

11. The letter’s layout could be distinguished from the remainder of the
page in that its text was framed and headed with: “Priests loyal to the Pope
should be appointed to influential positions” and read as follows:

“The Diocesan Forum in Salzburg came to a close on 24 September, the feast day of
St Rupert, the patron saint of our diocese and our province.

It is thanks to the prudent leadership, tactical skill and resolute attitude of Suffragan
Bishop Laun that the pernicious ideas of the Church Referendum Movement did not
find their way into the resolutions adopted at the Diocesan Forum.

For that, our esteemed suffragan bishop deserves our warmest thanks and
congratulations.

What will happen now? Will the resolutions be put into effect or will they remain a
dead letter?



ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 3

When will the rebels in the cathedral chapter strike their next blow against Laun?

Paarhammer did not even shrink from publicly criticising and disparaging the Pope
in an extremely offensive manner, while Sieberer insulted Laun as soon as he was
appointed.

Those who say that the renewal of the Church in Salzburg cannot be effected
without changes in its clergy will probably prove right.

With the Diocesan Forum over, the time has come for priests who are critical of the
Church to be swiftly removed from all influential positions and for priests who are
truly loyal to Pope and Church to be appointed in their place.

That step is bound to be painful for the diocese to begin with, but it will
undoubtedly be worthwhile in the long run.

We hope that the bishops have the courage to take it.

Initiative to Restore the Unity of the Church in Salzburg, A-5020 Salzburg
(Initiative zur Wiederherstellung der Einheit der Kirche in Salzburg)”

12. The letter was anonymous as the “Initiative” turned out to be non-
existent.

13. The allegations concerning Mr Paarhammer related to a press release
by the Cathedral Chapter of 30 December 1988 stating, inter alia, that the
Holy See’s choice of candidates for the Salzburg archbishop had put the
Cathedral Chapter in a situation of moral conflict. Further reference could
be made to a radio interview on 10 January 1989, in which Mr Paarhammer,
as speaker of the Cathedral Chapter, had expressed discontent about the way
the Holy See had dealt with the succession of the Salzburg archbishop and
that the Cathedral Chapter, asking to discuss the list of candidates proposed
by the Holy See, had not been received in audience by the Pope.

2. Compensation proceedings

14. In March 1997 Mr Paarhammer sought compensation for defamation
from the applicant company under Section 6 of the Media Act
(Mediengesetz).

15. On 11 November 1997 the Salzburg Regional Court
(Landesgericht), after having taken evidence of the records of the above
statements made by Mr Paarhammer during the election process of 1988/89,
awarded him ATS 30,000 (EUR 2,180.19) by way of compensation under
Section 6 of the Media Act and ordered the applicant company to publish
the judgment and to reimburse costs incurred by Mr Paarhammer. The court
found that the following passages were defaming him, within the meaning
of Section 111 §§ 1 and 2 of the Criminal Code:

a) “When will the rebels in the cathedral chapter strike their next blow against
Laun?”



4 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT

b) “Paarhammer did not even shrink from publicly criticising and disparaging the
Pope in an extremely offensive manner”

c¢) “ ... the time has come for priests who are critical of the Church to be swiftly
removed from all influential positions and for priests who are truly loyal to Pope and
Church to be appointed in their place”.

16. It held that an average reader of “Der 13.”, whose recipients were
particularly interested in and sensitive to intra-church-related matters, would
not expect a high-ranking church official offensively to criticise and
disparage the Pope, and would therefore consider a person doing so to be
affected by a serious lack of character (erheblicher Charaktermangel). The
same considerations applied to the two other statements in the letter calling
Mr Paarhammer a “rebel” and a “critic of the church who should be
removed”. It noted in particular that Mr Paarhammer had criticised the Holy
See for its refusal to receive the Cathedral Chapter in audience in the radio
interview of 10 January 1989. Thus, this criticism related to concrete
behaviour and was not questioning the authority of the highest church
officials as such. As regards Mr Paarhammer’s statements concerning the
succession of the Salzburg archbishop, the court found that criticising the
Pope for his decisions on personnel-policy matters was lawful also under
the Canon Law, as the doctrine of papal infallibility only applied to matters
of belief and morals. Furthermore, the applicant company could not rely on
any of the exemptions from liability under Section 6 § 2 lit. 2 (a), (b) or
lit. 4 of the Media Act, as the allegations were neither true, nor was their
publication in preponderant public interest eight years after the election of
the Salzburg archbishop in 1989. The applicant company had also failed to
comply with the ethics of journalism, as it had not given Mr Paarhammer an
opportunity to comment. Finally, the letter at issue did not constitute a
correct statement of a third person (Section 6 § 2 lit. 4 of the Media Act),
since the signed “Initiative” was non-existent as a legal person and not
represented by any natural person.

17. On 28 May 1998 the Linz Court of Appeal (Oberlandesgericht),
upon the applicant company’s appeal, confirmed the Regional Court’s
judgment. The court considered that the applicant company could not claim
to have uttered permissible criticism under Article 10 § 1 of the Convention,
since the imputation of dishonourable behaviour without reference to facts
was not justified criticism. Therefore, it fell outside the scope of protection
of Article 10 of the Convention. The court found that the applicant company
had failed to produce factual evidence that would have supported the
incriminated statements. In particular, Mr Paarhammer’s critical remarks
during the election process of 1988/89 could not be described as “publicly
criticising or disparaging the Pope in an extremely offensive manner”.
Considering the high positions he held as Vicar General, entitling him to
represent the archbishop, and also as Judicial Vicar (Judizialvikar), any such
behaviour as alleged in the incriminated passages would not only be



ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 5

incompatible with the requirement of orthodoxy under the Codex Iluris
Canonici 1983, but also with the profile of a high-ranking church official as
expected by the clergy and the interested catholic public. Were any of these
allegations true, Mr Paarhammer would not only risk being recalled from
his position as Vicar General but also losing his missio canonica at the
university. The allegation of a “rebel within the Cathedral Chapter” meant
in its context that Mr Paarhammer rebelled against the church order — which
he ought to represent himself as well — and was therefore capable to lower
him in public esteem. All the more so, as the recipients of “Der 13.”
belonged traditionally to the conservative wing of the Catholic Church in
Austria. The court confirmed the lower court’s finding as regards the
applicant company’s failure to comply with the ethics of journalism.
Finally, as the applicant company had in no way distanced itself from, but
rather identified itself with its contents by adding the title and by framing
the text, it could be left open whether the publication had been in the
preponderant public interest within the meaning of Section 6 § 2 lit. 2 (b)
and lit. 4 of the Media Act.

18. On 11 June 1999 the Salzburg archbishop recalled Mr Paarhammer
from his function as Vicar General and, on 1 January 2001, appointed him
President of the International Centre for Scientific Research (Internationales
Forschungszentrum fiir Grundfragen der Wissenschaften).

II. RELEVANT DOMESTIC LAW

19. Section 6 § 1 of the Media Act provides for the strict liability of the
publisher in cases of defamation; the victim can thus claim damages from
him. In this context “defamation” has been defined in Section 111 of the
Criminal Code (Strafgesetzbuch), as follows:

“l. As it may be perceived by a third party, anyone who makes an accusation
against another of having a contemptible character or attitude, or of behaving contrary
to honour or morality, and of such a nature as to make him contemptible or otherwise
lower him in public esteem, shall be liable to imprisonment not exceeding six months
or a fine (...)

2. Anyone who commits this offence in a printed document, by broadcasting or
otherwise, in such a way as to make the defamation accessible to a broad section of
the public, shall be liable to imprisonment not exceeding one year or a fine (...)

3. The person making the statement shall not be punished if it is proved to be true.
As regards the offence defined in paragraph 1, he shall also not be liable if
circumstances are established which gave him sufficient reason to assume that the
statement was true."

20. Section 6 § 2 of the Media Act provides for exceptions to the
liability of a publisher under Section 6 § 1. Section 6 § 2 lit. 2 (a) states that
no claim for damages can be made in cases of defamation when a true



6 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT

statement of facts had been published, or (b), when the statement’s
publication was of preponderant public interest and the publisher, having
complied with the ethics of journalism, had sufficient evidence before him
to consider the statement as true. Under Section 6 § 2 lit. 4 of the Media
Act, no such claim could be made if the publication concerned a correct
statement of a third person and receiving that information was of
preponderant public interest.

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

21. The applicant company complained under Article 10 of the
Convention that its conviction violated its right to freedom of expression,
which, as far as material, reads as follows:

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. (...)

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, ... for the protection of
the reputation or rights of others, (...)”

22. The Government argued that the interference was justified under
Article 10 § 2 of the Convention. It was prescribed by law, namely by
Section 6 of the Media Act and Section 111 of the Criminal Code. It
pursued the legitimate aim of the protection of the reputation or rights of
others, protecting in particular Mr Paarhammer’s reputation and the rights
of the Salzburg Roman Catholic population against attacks on their religious
beliefs and institutions. It was also necessary in a democratic society for the
following reasons: Eight years after the election of the Salzburg archbishop
there was no strong public interest in receiving the information at issue. The
Government, referring to the case of Prager and Oberschlick v. Austria
(Judgment of 26 April 1995, Series A no. 313), argued that the margin of
appreciation accorded to Contracting States was a wide one and that church-
related matters were not part of a general political debate. The domestic
courts had correctly found that the applicant company had not submitted
facts proving the truth of the allegations at issue. It had failed to comply
with the ethics of journalism, had not acted in good faith as it had not
verified the origin of that document, nor had it given the person concerned
an opportunity to comment. In balancing the conflicting interests, namely
the applicant company’s interest in the publication of the statements in



ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 7

question and that of the general public in receiving this information, on the
one hand, and Mr Paarhammer’s interest and that of the Catholic population
in protecting the reputation of a dignitary of the Church, on the other, the
Austrian courts had given priority to the interests of the latter. Since the
applicant company was ordered to pay a moderate amount of approximately
EUR 2,180, the interference was not disproportionate either.

23. The applicant company contested the Government’s view and
maintained that the interference with the applicant company’s right to
freedom of expression had been unnecessary in a democratic society. In
particular, the Austrian courts had disregarded that the letter to the editor
contained value judgments which had a sufficient factual basis:
Mr Paarhammer had publicly criticised the Pope in a radio interview in
1989 and in a press release in 1988. In the applicant company’s view,
church-related matters were of public interest and formed an essential part
of public discussion in Austria at the material time. Further, high-ranking
church officials exposed themselves to the public as politicians do and had,
thus, to display a high degree of tolerance against criticism. The applicant
company further argued that Mr Paarhammer had no negative consequences
to bear as a result of the letter to the editor at issue. On the contrary, he was
considered to be a potential successor of the Salzburg or Innsbruck
Archbishop. Since the domestic courts had found that criticism towards the
Pope in respect of personnel policy matters was lawful, also critical remarks
towards Mr Paarhammer in this respect ought to be admissible.

24. The Court agrees with the parties that the domestic courts’ order to
pay compensation constituted an interference with the applicant company’s
right to freedom of expression under Article 10 of the Convention. The
interference was prescribed by law, namely by Section 6 of the Media Act,
read in conjunction with Section 111 §§ 1 and 2 of the Criminal Code (see
mutatis mutandis, Prager and Oberschlick, cited above, p. 16, § 30). It also
accepts the Government’s argument that the injunction served the protection
of the reputation or rights of others, as under Article 10 § 2 of the
Convention.

25. As regards the necessity test, the Court reiterates the basic principles
governed by Article 10 as laid down in its case-law (see for instance,
Wille v. Liechtenstein, judgment of 18 October 1999, Reports of Judgments
and Decisions 1999-VII, p. 301, § 61):

(i) Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of
a democratic society and one of the basic conditions for its progress and
each individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is
applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those
that offend, shock or disturb; such are the demands of that pluralism,
tolerance and broadmindedness without which there is no “democratic
society”. Freedom of expression, as enshrined in Article 10, is subject to a



8 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT

number of exceptions which, however, must be narrowly interpreted, and
the necessity for any restrictions must be convincingly established.

(i1) The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2,
implies the existence of a “pressing social need”. The Contracting States
have a certain margin of appreciation in assessing whether such a need
exists, but it goes hand in hand with a European supervision, embracing
both the law and the decisions applying it, even those given by independent
courts. The Court is therefore empowered to give the final ruling on whether
a “restriction” is reconcilable with freedom of expression as protected by
Article 10.

(i11)) The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to
take the place of the competent national authorities but rather to review
under Article 10 the decisions they delivered pursuant to their power of
appreciation. This does not mean that the supervision is limited to
ascertaining whether the respondent State exercised its discretion
reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at
the interference complained of in the light of the case as a whole and
determine whether it was “proportionate to the legitimate aim pursued” and
whether the reasons adduced by the national authorities to justify it are
“relevant and sufficient”. In so doing, the Court has to satisfy itself that the
national authorities applied standards which were in conformity with the
principles embodied in Article 10 and, moreover, that they based their
decisions on an acceptable assessment of the relevant facts.

26. In assessing whether the measure taken by the Austrian courts in
reaction to the letter published by the applicant company corresponded to a
“pressing social need” and was “proportionate to the aim pursued”, the
Court will consider the impugned allegations in the light of the case as a
whole. It will attach particular importance to the context of the statements at
issue, the reasons given by the national courts and the nature of the
interference.

27. The Court notes that the impugned statements in the present case
were made in the context of one of the various letters to the editor published
in the applicant company’s magazine, concerning the Church Referendum
Movement. The letter at issue expressed the view that priests who were
critical of the Church should be removed from all influential positions and
those truly loyal to the Pope and the Church appointed in their place. It
mentioned Mr Paarhammer, Vicar General of the Archdiocese of Salzburg,
member of the Salzburg Cathedral Chapter and Professor of Canon Law at
the Salzburg University, suggested that he was a “rebel” and reproached
him to have publicly criticised and disparaged the Pope in an extremely
offensive manner. These allegations related to a press release issued by the
Cathedral Chapter in December 1988 and a radio interview made with
Mr Paarhammer in January 1989 in which he had expressed the opinion that
the Holy See’s proceedings concerning the succession of the Salzburg



ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 9

archbishop had put the Cathedral Chapter in a situation of moral conflict
and that he had been discontent about the Holy See’s refusal to receive him
in audience.

28. The domestic courts qualified these statements as statements of fact
which lacked sufficient factual basis. They further found that they would
endanger not only the plaintiff’s missio canonica at the university but also
cast serious doubt on his reputation as a loyal priest of the Archdiocese
Salzburg, in particular because the recipients of “Der [3.” belonged
traditionally to the conservative wing of the Catholic Church in Austria. The
courts also pointed out that the applicant company had not complied with
the ethics of journalism as it had not given the plaintiff an opportunity to
comment nor had it distanced itself from the contents of the letter, but had
rather identified itself with it by highlighting the text through its layout.

29. The Court considers that the reasons given by the Austrian courts
were “relevant” to justify the interference complained of. It remains to be
determined whether they were “sufficient” within the meaning of
Article 10 § 2.

30. The Court notes in the first place that the impugned statements were
made in a magazine writing on church issues and related to a religious
debate which was of considerable interest to the concerned religious
community at the time of the events, namely the Church Referendum
Movement which opposed catholics with “progressive” ideas to catholics
remaining with a “conservative” position. It does not appear that the
Austrian courts have taken this context into account.

31. A further factor to be taken into consideration in the present case is
the distinction between statements of fact and value judgments. While the
existence of facts can be demonstrated, the truth of value judgments is not
susceptible of proof. The requirement to prove the truth of a value judgment
is impossible to fulfil and infringes freedom of opinion itself, which is a
fundamental part of the right secured by Article 10 (see, for example,
Lingens v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, p. 28, § 46,
and Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 23 May 1991, Series A
no. 204, p. 27, § 63). However, even where a statement amounts to a value
judgment, the proportionality of an interference may depend on whether
there exists a sufficient factual basis for the impugned statement, since even
a value judgment without any factual basis to support it may be excessive
(Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-1II).

32. In the present case, the letter to the editor expressed the opinion on
necessary changes within the clergy of the Catholic Church and, in this
context, suggested that Mr Paarhammer was a “rebel” and “critical of the
Church” and that he had “publicly criticised and disparaged the Pope in an
extremely offensive manner”. In this respect the Court does not agree with
the domestic courts’ position that these statements were statements of fact
and considers that they have to be understood as value judgments. It further



10 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT

notes that there existed a factual basis for these statements as the evidence
obtained by the Austrian courts proved that Mr Paarhammer had previously
publicly uttered criticism against the Holy See. Admittedly, the terms used
in the letter to the editor at issue may appear somewhat far fetched.
However, the Court recalls its constant case-law according to which
freedom of the press covers possible recourse to a degree of exaggeration,
or even provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, judgment of
26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, § 38). Thus, in the view of the facts
of the case, the impugned comment has to be regarded as permissible value
judgment.

The Court finally disagrees with the national courts that the fact that the
author of the impugned statements in the letter to the editor was not
identified and that the applicant company did not distant itself from its
contents was relevant for the applicant company’s conviction under the
Media Act. As the Court has stated on previous occasions, a general
requirement for the press systematically and formally to distance itself from
the content of a statement of a third person that might insult or provoke
others or damage their reputation is not reconcilable with its role of
providing information on current events, opinions and ideas. (see mutatis
mutandis Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, ECHR 2001-I1I).

33. Consequently, the Court cannot find that the statements in respect of
Mr Paarhammer, which were made in the particular context of a church
related debate, constituted a gratuitous personal attack on his person. In
these circumstances, the reasons adduced by the Austrian courts to justify
the interference cannot be regarded as “sufficient”.

34. There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

35. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to
the injured party.”

A. Damage

36. The applicant company claimed EUR 55,000, which amount it based
on the title of non- pecuniary damage and pecuniary damage. In the latter
regard it referred to damages resulting from loss of subscribers. It also
sought interest payable pending the proceedings before the national courts
and the Convention institutions at a rate of 6.75 % per annum that should be



ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 11

added to their claim for costs paid in the domestic proceedings, which it put
at EUR 9,278.54.

37. In so far as the claim related to pecuniary damage, the Government
contested it as being speculative since there was no proof of a causal link
between the courts’ order to pay compensation and the alleged loss of
earnings. The Government referred to the Court’s practice concerning
default interest rate. Further, the claim for non-pecuniary damage was
excessive and, in any event, the finding of a violation would offer sufficient
redress.

38. As regards the claim for non-pecuniary damage, the Court finds that
the finding of a violation constitutes in itself sufficient just satisfaction
(Scharsach and News Verlagsgesellschaft mbH & CoKG v. Austria,
no. 39394/98, § 50, ECHR 2003-XI).

39. As regards pecuniary damage, the Court considers that there is no
causal link between the alleged loss of subscribers and the violation found.
On the other hand, some of the applicant company’s claims sought under
the head of reimbursement for costs and expenses fall to be examined, and
granted, under the head of pecuniary damage, namely EUR 2,180.19 for
compensation paid to the plaintiff upon the courts’ order, EUR 5,509.92 for
reimbursement of the plaintiff’s costs and EUR 697.66 for publication costs
of the institution of the proceedings and the judgment. These amounts
include VAT. The Court also agrees with the applicant that some pecuniary
loss must have been occasioned by reason of the period that elapsed from
the time when the above costs were incurred until this Court’s award (see,
for example, Dichand and Others v. Austria, mno.29271/95, § 62,
26 February 2002, with further references). Deciding on an equitable basis
and having regard to the statutory rate of interest in Austria, it awards the
applicants EUR 2,000 with respect to their claim for interest payable
pending the proceedings before the national courts and the Convention
institutions. Therefore a total of EUR 10,387.77 is awarded in respect of
pecuniary damage.

B. Costs and expenses

40. The applicant company sought a total of EUR 36,769.49 including
VAT for costs and expenses, consisting of various costs incurred in the
domestic proceedings and Convention proceedings, such as EUR 694.97 for
court costs and the reimbursement of the expert’s costs, but also those
incurred in related civil proceedings. The claim also includes EUR 3,927.17
including VAT for costs incurred in the Convention proceedings. In
addition, it requested EUR 57,643.67 for future publication costs.

41. As regards the costs for the domestic proceedings, the Government
contested that there was a causal link between the proceedings at issue and
the civil proceedings. Further, only EUR 5,297.85 including VAT were



12 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT

incurred for the applicant company’s legal representation. The Government
submitted that the costs claim for the Convention proceedings was
excessive and that no reimbursement of future costs could be claimed.

42. The Court considers in respect of the domestic proceedings that the
court costs and the reimbursement of the expert’s costs, which the applicant
company put at EUR 694.97, as well as EUR 5,297.85 for its legal
representation, were actually incurred. Thus, the amount of EUR 5,992.82
including VAT is awarded for domestic costs and expenses.

43. The Court considers the claim in respect of the Convention
proceedings to be reasonable and therefore awards the full amount, namely
EUR 3,927.17 including VAT. However, it rejects the claim for possible
future costs.

In sum, a total of EUR 9,919.99 is granted under this head.

C. Default interest

44. The Court considers it appropriate that the default interest should be
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which
should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT

1. Holds by five votes to two that there has been a violation of Article 10 of
the Convention;

2. Holds unanimously that the finding of a violation constitutes in itself
sufficient just satisfaction for any non-pecuniary damage sustained by
the applicant company;

3. Holds by five votes to two
(a) that the respondent State is to pay the applicant company, within
three months from the date on which the judgment becomes final
according to Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts:
(1) EUR 10,387.77 (ten thousand three hundred eighty-seven euros
and seventy-seven cents) in respect of pecuniary damage;
(i1)) EUR 9,919.99 (nine thousand nine hundred and nineteen euros
and ninety-nine cents) in respect of costs and expenses;
(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a



ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 13

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period plus three percentage points;

4. Dismisses unanimously the remainder of the applicant company’s claim
for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 19 January 2006, pursuant to
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Seren NIELSEN Christos ROzZAKIS
Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of
the Rules of the Court, the dissenting opinion of Judge Steiner, joined by
Judge Kovler is annexed to this judgment.

S.N.
C.R.



14 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT

DISSENTING OPINION OF JUDGE STEINER JOINED BY
JUDGE KOVLER

I do not agree with the majority that there has been a violation of
Article 10 of the Convention for the following reasons.

The domestic courts found that the allegations published by the applicant
company were untrue and, thus, lacked a sufficient factual basis.
Furthermore, they would endanger not only the plaintiff’s missio canonica
at the university but also cast serious doubt about his reputation as a loyal
priest at the Archdiocese Salzburg, in particular because the recipients of
“Der 13.” belonged traditionally to the conservative wing of the Catholic
Church in Austria. The courts also pointed out that the applicant company
had not complied with the ethics of journalism as it had not given the
plaintiff an opportunity to comment nor had it distanced itself from the
contents of the letter, but had rather identified itself with it by highlighting
the text through its layout.

In balancing the conflicting interests, namely the applicant company’s
right to freedom of expression, on the one hand, and the plaintiff’s interest
in respect for his reputation as a high official within the Catholic Church in
Austria, the domestic courts gave preference to the interests of the latter.
They found that eight years after the election of the Salzburg archbishop,
there was no preponderant public interest in receiving such information.

It is the Court’s constant case-law that national authorities are better
placed than an international judge to assess the importance of a religion and
its place in the respective State (see Oftto-Preminger-Institut v. Austria,
judgment of 20 September 1994, Series A no. 295, pp. 20-21, § 56; and
Harlanova v. Latvia (dec.), no. 57313/00, 3 April 2003). I am, therefore, not
persuaded by the applicant company’s argument that high-ranking church
officials were comparable to politicians in general and that similar standards
under Article 10 had to apply to religious figures. While it is true that
religious topics may well be of public interest, such as was the failure of the
Church Referendum Movement in the present case, this topic was, however,
unrelated to the allegations against Mr Paarhammer which concerned his
conduct eight years earlier, namely in the election process of the Salzburg
archbishop.

In the majority’s view the statements at issue have to be understood as
value judgments which had a sufficient factual basis, although they might
appear somewhat far fetched (§ 32). I cannot agree. In my mind the
allegations were quite severe for a high-ranking church official as they put
in question Mr Paarhammer’s compliance with his professional duties and
loyalties. They were positively damaging for Mr. Paarhammer’s reputation
as he was actually removed from the post he held a short time after (§ 18).

Given the seriousness of the allegations, it seems to me that special
diligence on the part of the publisher would have been required (see mutatis



ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 15

mutandis, Prager and Oberschlick, cited above, pp. 18-19, § 37) in order to
fulfil the “duties and responsibilities” under Article 10 § 2. This is why I
attach significant importance the fact that the applicant had not verified the
origin of the letter at issue before its publication and do not agree with the
majority’s critique of the domestic courts’ decisions in § 32. To hold
otherwise would render the duties and responsibilities of journalists, to
which the Court attaches particular importance, theoretical and illusionary.
The case of Thoma v. Luxembourg, on which the majority relies, relates to
circumstances which are quite different from the facts at hand.

Therefore I also endorse the domestic courts’ findings that the applicant
company had not complied with the ethnics of journalism in that it had not
distanced itself from, but rather identified itself with the contents through its
layout. Therefore I cannot find that there was sufficient factual basis for the
statement at issue

Viewed against this background, I find that the applicant company’s
statements did not constitute a fair comment but rather amounted to a
gratuitous personal attack on the professional reputation of a church official
(see, mutatis mutandis, Chernysheva v. Russia (dec.), no.77062/01,
10 June 2004; and e contrario, Unabhdngige Initiative Informationsvielfalt
v. Austria, no. 28525/95, § 43, ECHR 2002-I). There was, therefore, a
pressing social need to prevent the careless use of the allegations at issue.

As regards the nature of the interference, I note that the domestic courts
ordered the applicant company to pay EUR 2,180.19 by way of
compensation to the plaintiff, to publish the judgment and to reimburse the
plaintiff’s costs. Thus the imposed measures were neither disproportionate
nor did they place a severe burden on the applicant company.

In my mind, the domestic courts struck a fair balance, by finding that the
interest in protecting the plaintiff’s reputation as a high-ranking church
official outweighed the applicant company’s right to freedom of expression
in the circumstances of the case. I am also satisfied that the domestic
decisions were based on reasons which were “relevant and sufficient” as
they took due account of Mr Paarhammer’s position as church official,
taken in the Austrian framework of the place and importance of religion, in
general, and the recipients of the readers of the applicant company’s
magazine, in particular. Thus, the interference with the applicant company’s
freedom of expression was proportionate to the aim pursued and the
Austrian authorities did not overstep the margin of appreciation accorded to
them, within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

Accordingly, I do not find that there was a violation of Article 10 of the
Convention.



