
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FOURTH SECTION

CASE OF BUSUIOC v. MOLDOVA

(Application no. 61513/00)

JUDGMENT

STRASBOURG

21 December 2004

FINAL

21/03/2005

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 
§ 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision.





BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 1

In the case of Busuioc v. Moldova,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Sir Nicolas BRATZA, President,
Mr M. PELLONPÄÄ, 
Mr J. CASADEVALL,
Mr R. MARUSTE,
Mr S. PAVLOVSCHI,
Mr J. BORREGO BORREGO,
Mrs E. FURA-SANDSTRÖM,

and Mr M. O'BOYLE, Section Registrar,
Having deliberated in private on 27 April 2004 and on 

30 November 2004,
Delivers the following judgment, which was adopted on the 

last-mentioned date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 61513/00) against the 
Republic of Moldova lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Moldovan national, Mr Valeriu Busuioc (“the 
applicant”), on 31 January 2000.

2.  The applicant was represented by Mr Sergiu Ostaf, a lawyer 
practising in Moldova. The Moldovan Government (“the Government”) 
were represented by their Agent, Mr Vitalie Pârlog.

3.  The applicant alleged, in particular, that his right to freedom of 
expression was violated as a result of judicial decisions in defamation 
proceedings brought against him.

4.  The application was allocated to the Fourth Section of the Court 
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court). 

5.  By a decision of 27 April 2004 the Court declared the application 
admissible.

6.  The applicant and the Government each filed observations on the 
merits (Rule 59 § 1).



2 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

7.  The applicant was born in 1956 and lives in Chişinău, Moldova. He is 
a journalist.

1.  Background to the case
8.  On 14 August 1998 the Russian language weekly newspaper 

“Express” published an article entitled “The minor affairs of the big 
Airport”, signed by the applicant. He gave as sources for his article the 
outcome of an investigation conducted by him and the materials of a 
Parliamentary Commission concerning the selling of aircraft. The article 
stated, inter alia, that:

“The scandal of the sale of Moldovan aircraft at dumping prices attracted the public 
attention of Moldovan society, which is already used to being unsurprised by such 
events. However, these still ongoing events offered our newspaper the opportunity to 
focus on this topic (see, 'Express' No. 19 and 20 of 19 and 26 June 1998). This article 
is an attempt to give a meaning to the events, which happened within the State 
Administration of Civil Aviation ('SACA') in the last two years, on the basis of facts 
which became known as a result of a press investigation. 

In 1995 Chişinău International Airport ('CIA') split from the State Air Company 'Air 
Moldova' and became an independent enterprise. The Head of SACA was L.P., while 
A.I. was appointed as Head of CIA. An agreement was signed between SACA and 
A.I. for a period of three years. In 1996 the above agreement was cancelled on the 
grounds of the negligence of A.I. in carrying out his duties. This fact was the starting 
point of the story which follows.

A.I. disagreed with SACA's decision on his dismissal and lodged a court action 
seeking his reinstatement. Since court proceedings in Moldova are so lengthy, A.I., 
who could not accept his dismissal, took steps to approach CIA's staff. To this end, he 
organised with the support of his adherents a demonstration on the old Airport square. 
A.I. took the floor and the core of his speech was that he was the only person who, as 
head of CIA, could ensure its economic growth. 

SACA also decided to seek the opinion of its staff and for this purpose, its Director 
General, L.P., summoned a meeting of his deputies and the Airport units' heads. 
Everyone expressed a view and the common opinion was that A.I. was not the right 
person to be the head of CIA. Hence, the meeting of the Airport administration clearly 
expressed its distrust of A.I.

Nevertheless, such an outcome did not discourage the pretender to the 
chairmanship. He even issued a leaflet entitled 'Appeal to the Airport staff', which 
stated: 1. SACA unfairly dismissed A.I.; 2. A.I. will inevitably become CIA's Chief 
Executive.



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 3

This proved to be true, when the court declared SACA's actions to be illegal and 
ordered the reinstatement of A.I. in his previous post. ...”

9.  The following related to the events that took place after A.I.'s 
reinstatement:

“...The purging and transfer of staff marked the reinstatement of A.I. in the position. 
Many were reminded of their disapproval of the candidature of A.I. for the position of 
Chief Executive of CIA, expressed at the meeting with directors and managers. ... 
Once he had become Chief Executive of the Chişinău Airport for the second time and 
after he had successfully accomplished the first staff purge by means of the 
reorganisation of the enterprise's structure, A.I. called up his 'team', which had been 
created in between his two directorships. ... the present Director General L.I., devoted 
to the policy chosen by his patron A.I. ...

...One can become convinced about this by the example of another worker promoted 
by A.I. It is I.V. Not long ago, I.V. was working somewhere in the system of road 
transport and knew no more about planes than an ordinary person knows, and perhaps 
what he had been told by his relative A.I. But, probably, I.V. had shown a special 
interest in airport matters and the idea to hire him at the Airport came to his influential 
relative. To this end, he did not even hesitate to invent a new position – Deputy 
Director of Handling. ...

...Later, A.I. dismissed them from their positions... Instead of them he appointed (a) 
K.V. (who some time ago had graduated the Odessa Institute of Communications), (b) 
S.I. (a graduate of the Kiev Institute of Food Industry).

...Frankly speaking, C.P. himself is not a great expert in landing planes...

...One of the most colourful figures of A.I.'s conscription became the head of the 
Staff Unit of the Airport, C.M. Indeed, his position can be characterised as follows: 
the head of the Airport's Staff Unit would puzzle even an employee of the Staff Unit 
of any penitentiary. Here are some extracts from reports made by Airport employees:

'I bring to your attention that on many occasions the head of the staff unit came to 
the Security Service and asked for a car... to take him home. Usually he was drunk.'

...

'I was silent for a long time about the sexual harassment I was exposed to from the 
head of the Staff Unit, until recently when he came to my office and invited me to his 
summer cottage. I refused but he started to touch me. I struggled free of his hands and 
threatened to hit him with a telephone if he would not stop.... Once, when I entered 
C.M.'s office for work-related purposes, he closed the door and asked me to show him 
my breasts.'

...

... it is probably unnecessary to describe every detail of the adventures of this 
unrestrained civil servant (распоясавшегося функционера)...



4 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

...The saying that everything is possible (не боги горшки обжигают) is borne out 
by another example, namely the former veterinary doctor, but currently the Manager 
of the Services' Purchase Unit, C.V...

...A.I. has appointed S.I. (a graduate of the Kiev Institute of Food Industry).... 

However, now public opinion in Moldova is focused, as we already stated, on the 
shady deal of the sale of aircraft. The shady deal, behind which, in the opinion of 
many civil aviation employees, were A.I. and S.I.”

10.  On an unspecified date in 1998 six employees of CIA - I.V., C.P., 
C.M., C.V., S.I. and A.I. (hereinafter: “the complainants”) - lodged separate 
civil actions for defamation against the applicant and the publishing office 
of the newspaper with the Centru District Court. Relying on Articles 7 and 
7/1 of the Civil Code, the complainants alleged that the article contained 
statements which were defamatory of them. On 5 September 1998 the 
Centru District Court decided to join all six actions.

2.  Findings of the first instance court
11.  On 3 December 1998 the Centru District Court found that the 

information contained in the article was defamatory of each of the 
complainants and did not correspond to reality in respect of I.V, C.V., S.I. 
and A.I. In the same decision, the complainants were awarded damages to 
be paid by the applicant and the newspaper.

(i)  In respect of I.V.

12.  The court found that the following passage was defamatory of I.V. 
and did not correspond to reality:

“...One can become convinced about this by the example of another worker 
promoted by A.I. It is I.V. Not long ago, I.V. was working somewhere in the system 
of road transport and knew no more about planes than an ordinary person knows, and 
perhaps what he had been told by his relative A.I. But, probably, I.V. had shown a 
special interest in airport matters and the idea to hire him at the Airport came to his 
influential relative. To this end, he did not even hesitate to create a new position – 
Deputy Director of Handling. ...”

13.  The court found that I.V. was not a relative of A.I. and that there was 
no proof that it was A.I. who had invited I.V. to work at the Airport and 
created a new position for that purpose. The court also found that I.V. had 
completed technical studies and had graduated from the Academy of Public 
Administration. The applicant and the newspaper admitted that the 
information about I.V. being a relative of A.I. was not accurate. The 
newspaper offered to publish a notice withdrawing it.

14.  The court ordered the applicant and the newspaper to pay I.V. 
damages of 900 Moldovan Lei (MDL) and MDL 1,350 respectively.



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 5

(ii)  In respect of C.P.

15.  The court further ruled that the sentence:
“Frankly speaking, C.P. himself is not a great expert in landing planes”

was defamatory of C.P. The court agreed that C.P. had made a rough 
landing in Budapest once; however, that case could not serve as a basis to 
question his entire expertise. The court ordered the applicant and the 
newspaper to pay C.P. damages of MDL 900 and MDL 1,800 respectively.

(iii)  In respect of C.M.

16.  The court quoted in its decision the following two passages as being 
defamatory of C.M.:

“One of the most colourful figures of A.I.'s conscription became the head of the 
Staff Unit of the Airport, C.M. Indeed, his position can be characterised as follows: 
the head of the Airport's Staff Unit would puzzle even an employee of the staff unit of 
any penitentiary” 

and 

“it is probably unnecessary to describe every detail of the adventures of this 
unrestrained civil servant (распоясавшегося функционера).”

17.  The applicant explained that the words used to describe C.M. were 
justified by the latter's conduct (see paragraph 9 above). In this respect the 
applicant put forward three witnesses. One of them declared that on one 
occasion C.M. had been drunk and that the witness had written a report to 
the Chief Executive about that. The other two witnesses were female 
employees who declared that on several occasions C.M. had sexually 
harassed them.

18.  The court decided not to admit the testimony of the first witness, 
because no sanction had been applied to C.M. as a consequence of the 
report. As to the statements of the two female witnesses, the court did not 
make any assessment of them.

19.  The court ordered the applicant and the newspaper to pay the 
complainant damages of MDL 900 and MDL 1,350 respectively.

(iv)  In respect of C.V.

20.  The court found that the sentence:
“The saying that everything is possible (не боги горшки обжигают) is borne out 

by another example, namely the former veterinary surgeon, but currently the Manager 
of the Services Purchase Unit, C.V.”

was defamatory of C.V., and did not correspond to reality.
21.  The applicant admitted that a mistake had been made, since C.V. did 

not graduate from a veterinary school. The court found that C.V. had a 
diploma from a business school.



6 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

22.  The court ordered the applicant and the newspaper to pay the 
complainant damages of MDL 900 and MDL 1,350 respectively.

(v)  In respect of S.I.

23.  The court found that the phrases:
“A.I. has appointed S.I. (a graduate of the Kiev Institute of Food Industry) ....

... the shady deal, behind which, in the opinion of many civil aviation employees, 
were A.I. and S.I.”

were defamatory of S.I., and did not correspond to reality.
24.  The applicant admitted to having made a mistake as regards the 

university attended by S.I., the court finding that she had a diploma from a 
School of Commerce. As to the “shady deal”, the applicant argued that the 
dubious character of the transaction with State-owned aircraft was evident 
from an official report of a Parliamentary Commission and that the 
participation of S.I. in the conclusion of that transaction was not contested 
by S.I. herself. Relying on statements of A.I. and S.I., the court found that, 
even though they were involved in the transaction concerning the sale of 
State-owned aircraft, they were part of a special commission created by the 
Government for the purpose of the transaction and that they were not the 
key persons in that transaction. The court ordered the applicant and the 
newspaper to pay S.I. damages of MDL 900 and MDL 1,800 respectively.

(vi)  In respect of A.I.

25.  The court identified in its decision the following extracts as being 
defamatory of A.I. and as not corresponding to reality:

“... A.I. [...] organised with the support of his adherents a demonstration on the old 
Airport square. ... He even issued a leaflet, entitled 'Appeal to the Airport staff'. ... The 
purging and transfer of staff marked the reinstatement of A.I. in the position. Many 
were reminded of their disapproval of the candidature of A.I. for the position of Chief 
Executive of CIA, expressed at the meeting with directors and managers. ... Once he 
had become Chief Executive of the Chişinău Airport for the second time and after he 
had successfully accomplished the first staff purge by means of the reorganisation of 
the enterprise's structure, A.I. called up his 'team', which had been created in between 
his two directorships. ... the present Director General L.P., devoted to the policy 
chosen by his patron A.I. ... One can become convinced about this by the example of 
another worker promoted by A.I. It is I.V. Not long ago, I.V. was working somewhere 
in the system of road transport and knew no more about planes than an ordinary 
person knows, and perhaps what he had been told by his relative A.I. But, probably, 
I.V. had shown a special interest in airport matters and the idea to hire him at the 
Airport came to his influential relative. To this end, he did not even hesitate to invent a 
new position – Deputy Director of Handling. ... Later, A.I. dismissed them from their 
positions... Instead of them he appointed (a) K.V. (who some time ago had graduated 
the Odessa Institute of Communications), (b) S.I. (a graduate of the Kiev Institute of 
Food Industry). ... Later on, A.I. dismissed S.I. from the position of Director of the 
State Air Company 'Air Moldova'.... the shady deal, behind which, in the opinion of 
many civil aviation employees, were A.I. and S.I.”



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 7

26.  The applicant put forward a witness who claimed to have heard 
about a meeting that was held on the Old Airport Square. He also referred to 
five employees of the Airport who had been dismissed immediately after 
A.I.'s reinstatement, in support of his statement regarding the alleged staff 
purge. The court considered that there was no proof that it was A.I. who had 
organised the meeting on the Old Airport Square or that it was he who later 
organised a staff purge. The court found that, according to the existing 
procedures, A.I. did not have the right to employ or to dismiss personnel. 
Relying on statements of A.I. and S.I., the court also found that even though 
they had been involved in the sale of State-owned aircraft, they had been 
part of a special Commission created by the Government for the purpose of 
the transaction and that they were not the key persons in that transaction.

27.  The newspaper submitted that the article had not been intended to 
defame the complainants and that it was ready to publish a notice correcting 
the factual mistakes as to I.V. being a relative of A.I. and as to the schools 
attended by C.V. and S.I.

28.  The court ordered the applicant and the newspaper to pay A.I. 
damages of MDL 1,800 and MDL 3,600 respectively and to publish a notice 
withdrawing all the statements concerning the complainants found to be 
defamatory.

3.  The appeal
29.  The applicant and the newspaper lodged an appeal against this 

judgment with the Chişinău Regional Court. The applicant requested that 
the decision be quashed, submitting that he had produced sufficient 
evidence substantiating the accuracy of the statements made in the 
published article, despite certain minor and accidental factual errors.

30.  As regards I.V., the applicant provided copies of the former's 
employment record, including his previous job at an insurance company 
specialising in car insurance. The applicant also argued that there was 
nothing defamatory in the statement that I.V. was a relative of A.I. and that 
it was true that the position of Deputy Director of Handling had never 
existed before the employment of I.V.

31.  In respect of C.P., the applicant noted that the accuracy of his 
statements had been substantiated by the written depositions of the 
complainant himself, which established that he had been involved in a 
minor aircraft accident in Budapest.

32.  As to C.M., the applicant pointed out that the witnesses put forward 
by him (Airport employees) confirmed the acts of sexual harassment and 
abuse (see paragraphs 9 and 17 above) by C.M.

33.  As to C.V., the applicant admitted having made an error in the job 
profile and that C.V. was not a veterinary surgeon but had a basic diploma 
in nursing. The applicant did not consider the description given by him to be 
defamatory.



8 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

34.  In so far as S.I. was concerned, the applicant stated that confusion 
had occurred in respect of the institution she had graduated from. He also 
submitted that she had indeed worked on the economic aspects of the 
transaction regarding the sale of State-owned aircraft and that the dubious 
character of that deal was proved by an official report in an issue of the 
Official Gazette (“Monitorul Oficial”).

35.  As regards A.I., the applicant noted that the accuracy of the 
allegations had been proved by the depositions of witnesses and by the 
content of the leaflet attached to the appeal application.

4.  Findings of the second instance court
36.  On 5 July 1999 the Chişinău Regional Court allowed in part the 

applicant's appeal and amended the District Court's decision by dismissing 
the initial action filed by C.P., on the ground that the statement contained in 
the article about him (see paragraph 15 above) had reflected the truth and 
had therefore not been of a defamatory nature. The court also reduced the 
amount of the damages to be paid by the applicant and the newspaper to the 
complainants. The court justified the reduction by the fact that the 
circulation of the newspaper “Express” was limited. Accordingly, the 
applicant and the newspaper were ordered to pay MDL 450 and MDL 1,350 
respectively to I.V., MDL 900 and MDL 1,350 respectively to C.M., 
MDL 180 and MDL 1,350 respectively to C.V., MDL 180 and MDL 1,350 
respectively to S.I. and MDL 900 and MDL 1,350 respectively to A.I. 

5.  The appeal in cassation
37.  The applicant and the newspaper lodged an appeal in cassation with 

the Court of Appeal, submitting that sufficient supporting evidence had 
been produced to the first and the second instance courts to prove the truth 
of the statements made in the impugned article. In particular, the applicant 
noted that relevant supporting information had been contained in the report 
of the Parliamentary Comission on the illegal sale of aircraft published in 
the Official Gazette and that therefore he should be exonerated from any 
civil responsibility.

6.  Findings of the third instance court
38.  On 7 September 1999 the Court of Appeal dismissed the appeal in 

cassation and upheld the decisions of the Regional Court and District Court, 
stating that the appeal in cassation was unfounded. The court concluded that 
the impugned article had contained both defamatory statements which did 
not correspond to reality and statements which were not of a defamatory 
nature but did not correspond to reality. The court further ruled that the 
award of damages imposed on the newspaper had not in any way infringed 



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 9

its right to freedom of expression guaranteed by the Constitution and by the 
Law on the Press.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

39.  The relevant provisions of the Civil Code in force at the material 
time read:

Article 7. Protection of honour and dignity

“(1)  Any natural or legal person shall be entitled to apply to the courts to seek the 
withdrawal of statements which are damaging to his or her honour and dignity and do 
not correspond to reality, as well as statements which are not damaging to honour and 
dignity, but do not correspond to reality.

(2)  When the media body which circulated such statements is not capable of 
proving that these statements correspond to reality, the court shall compel the 
publishing office of the media body to publish, not later then 15 days after the entry 
into force of the judicial decision, a withdrawal of the statements in the same rubric, 
on the same page or in the same programme or series of broadcasts.”

Article 7/1. Compensation for moral damage

“(1)  The moral damage caused to a person as a result of circulation through the 
mass media or by organisations or persons of statements which do not correspond to 
reality, as well as statements concerning his or her private or family life without his or 
her consent, shall be compensated by way of a pecuniary award. The amount of the 
award shall be determined by the court.

(2)  The amount of the award shall be determined by the court in each case as an 
amount equal to between 75 and 200 minimum wages if the information has been 
circulated by a legal person and between 10 and 100 if the information has been 
circulated by a natural person.”

40.  The decision of the Parliament of the Republic of Moldova No. 211-
XIV of 9 December 1998

Having examined the report of the Investigation Commission on the re-examination 
of the materials concerning the report of the Auditor's Court and the sale of the State-
owned aircraft, which has established numerous serious illegalities committed by 
public servants from the previous and the present Government, the Parliament adopts 
the following decision:...

Art.  2. – The Commission shall continue its activity and shall establish the 
responsibility of the Prime Minister, of the members of the Government and of other 
persons mentioned in the Report within one month.

Art.  3. – The heads of the institutions mentioned in the Commission's report shall 
take the appropriate measures for sanctioning the servants responsible for the 
illegalities and shall communicate the adopted measures to the Parliament.

...



10 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

41.  The applicant alleges a violation of his right to freedom of 
expression as guaranteed by Article 10 of the Convention, which reads:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society in the interests of ... 
public safety, for the prevention of disorder or crime ... for the protection of the 
reputation or rights of others ... .”

A.  Arguments of the parties

1.  The applicant
42.  The applicant argued that Article 7 and 7/1 of the Civil Code were 

not formulated with sufficient precision and clarity and that the Code failed 
to elaborate on the meanings of “facts”, “honour”, “dignity”, “value 
judgment”, “defence available to journalists in each case” and “burden of 
proof” in such a way as to render the law clear and foreseeable.

43.  The applicant further submitted that the interference with his 
freedom of expression was not necessary in a democratic society. According 
to him, the article contained value judgments alone in regard to certain 
complainants and value judgments based on facts in regard to other 
complainants. The applicant argued that there had been no pressing social 
need for an interference with his freedom of expression and that the 
domestic courts did not adduce relevant and sufficient arguments to justify 
the interference.

44.  The applicant also submitted that the award of damages imposed on 
him was too heavy and thus disproportionate to the legitimate aim pursued. 
His monthly income at the material time varied between MDL 180 and 
MDL 220, while the minimum cost of living (coşul minim de consum) was 
MDL 600. According to the applicant, he had been dismissed from the 
weekly “Express” after the lawsuit and he paid the sums awarded in 
instalments over a period of three years.



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 11

2.  The Government
45.  The Government agreed that the facts of the case disclosed an 

interference with the applicant's freedom of expression. This interference 
was nevertheless justified under Article 10 § 2 of the Convention. 

46.  The applicant was ordered to pay non-pecuniary damages for 
defamation on the basis of Articles 7 and 7/1 of the Civil Code. The 
interference was thus “prescribed by law” and the law was accessible and 
foreseeable. It served the legitimate aim of protecting the dignity of the 
complainants and furthermore the measure was necessary in a democratic 
society. 

47.  Relying on Janowski v. Poland ([GC], no. 25716/94, ECHR 1999-I), 
the Government stated that the persons against whom the applicant's article 
was directed were civil servants and that civil servants must enjoy public 
confidence in conditions free of undue perturbation if they are to be 
successful in performing their tasks and it may therefore prove necessary to 
protect them from offensive and abusive verbal attacks when on duty.

48.  The Government submitted that the published article in respect of 
which an award of damages was made against the applicant contained 
factual statements and not value judgments.

49.  They pointed to the national authorities' margin of appreciation in 
assessing the need for interference and submitted that where the Convention 
refers to domestic law it is primarily the task of the national authorities to 
apply and interpret domestic law. They contended that in the present case 
the domestic authorities had not overstepped this margin of appreciation.

50.  The Government further stated that the award of damages imposed 
on the applicant (MDL 2,610 that the applicant was ordered to pay to the 
complainants) was not disproportionate to the legitimate aim pursued. In 
this respect the Government submitted that in December 1998 the average 
monthly salary in the Republic of Moldova was MDL 351.5 and in July 
1999 it was MDL 298.9 Moldovan Lei (MDL) (the equivalent of approx 
EUR 25.5 at the time).

B.  The Court's assessment

51.  It is common ground between the parties, and the Court finds, that 
the decisions of the domestic courts and the awards of damages made 
against the applicant in respect of five of the complainants referred to in the 
relevant article amounted to an “interference by [a] public authority” with 
the applicant's right to freedom of expression under the first paragraph of 
Article 10. Such an interference would entail a violation of Article 10 unless 
it was “prescribed by law”, had an aim or aims that were legitimate under 
paragraph 2 of the Article and was “necessary in a democratic society” to 
achieve such aim or aims.



12 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

1.  “Prescribed by law”
52.  One of the requirements flowing from the expression “prescribed by 

law” is the foreseeability of the measure concerned. A norm cannot be 
regarded as a “law” unless it is formulated with sufficient precision to 
enable the person to regulate his or her conduct: he or she must be able – if 
need be with appropriate advice – to foresee, to a degree that is reasonable 
in the circumstances, the consequences which a given action may entail. 
Those consequences need not be foreseeable with absolute certainty: 
experience shows this to be unattainable. Whilst certainty in the law is 
highly desirable, it may bring in its train excessive rigidity and the law must 
be able to keep pace with changing circumstances. Accordingly, many laws 
are inevitably couched in terms which, to a greater or lesser extent, are 
vague and whose interpretation and application are questions of practice 
(see, for example, Rekvényi v. Hungary [GC], no. 25390/94, § 34, ECHR 
1999-III).

53.  The Court notes that the interference complained of had a legal 
basis, namely Articles 7 and 7/1 of the Civil Code (see paragraph 39 above).

54.  In the instant case the Court does not consider that the provisions in 
question are so vague as to render the consequences of the applicant's 
actions unforeseeable. Defamation laws, with their emphasis on honour and 
reputation, inevitably involve a degree of vagueness (see, Rekvényi 
v. Hungary, cited above, § 34). However this does not remove their “legal” 
character for purposes of Article 10 of the Convention. It falls to the 
national authorities to apply and to interpret domestic law (see, for example, 
Otto-Preminger-Institut v. Austria, judgment of 20 September 1994, 
Series A no. 295-A, p. 17, § 45). Accordingly, the Court considers that the 
interference was “prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2 
of the Convention.

2.  “Legitimate aim”
55.  It is not disputed by the parties, and the Court agrees, that the 

interference served the legitimate aim of protecting the reputation of the 
complainants. It therefore remains to be examined whether the interference 
was “necessary in a democratic society”.

3.  “Necessary in a democratic society”

(a)  General Principles

56.  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of 
a democratic society and the safeguards to be afforded to the press are of 
particular importance. Whilst the press must not overstep the bounds set, 
inter alia, in the interest of "the protection of the reputation or rights of 
others", it is nevertheless incumbent on it to impart information and ideas of 



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 13

public interest. Not only does the press have the task of imparting such 
information and ideas: the public also has a right to receive them. Were it 
otherwise, the press would be unable to play its vital role of "public 
watchdog" (see, for instance, the Observer and Guardian v. the United 
Kingdom judgment of 26 November 1991, Series A no. 216, pp. 29-30, 
§ 59).

57.  The most careful scrutiny on the part of the Court is called for when 
the measures taken or sanctions imposed by the national authority are 
capable of discouraging the participation of the press in debates over 
matters of legitimate public concern (see, for example, Lingens v. Austria, 
judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, § 44, Bladet Tromsø and 
Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 64, ECHR 1999-III, Thorgeir 
Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 1992, Series A no. 239, § 68).

58.  The right to freedom of expression is applicable not only to 
"information" or "ideas" that are favourably received or regarded as 
inoffensive or as a matter of indifference but also to those that offend, shock 
or disturb the State or any section of the community. In addition, 
journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 
exaggeration, or even provocation (see, the De Haes and Gijsels v. Belgium, 
judgment of 24 February 1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-I, 
p. 236, § 47).

59.  Article 10 of the Convention does not guarantee a wholly 
unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of 
matters of serious public concern. Under the terms of paragraph 2 of the 
Article the exercise of this freedom carries with it “duties and 
responsibilities”, which also apply to the press. These “duties and 
responsibilities” are liable to assume significance when, as in the present 
case, there is a question of attacking the reputation of private individuals 
and undermining the “rights of others”. By reason of the “duties and 
responsibilities” inherent in the exercise of the freedom of expression, the 
safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 
issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 
good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the ethics of journalism (see the Goodwin v. the United 
Kingdom, judgment of 27 March 1996, Reports of Judgments and Decisions 
1996-II, p. 500, § 39, and Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, 
§ 54, ECHR 1999-I).

60.  Civil servants must enjoy public confidence in conditions free of 
undue perturbation if they are to be successful in performing their tasks and 
it may therefore prove necessary to protect them from offensive and abusive 
verbal attacks when on duty (see Janowski v. Poland [GC], no. 25716/94, 
§ 33, ECHR 1999-I). The requirements of such protection have to be 
weighed, however, against the interests of the freedom of the press or of 
open discussion of matters of public concern.



14 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

61.  In its practice, the Court has distinguished between statements of 
fact and value judgments. The existence of facts can be demonstrated, 
whereas the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 
requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil 
and infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the 
right secured by Article 10 (see Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 42, 
ECHR 2001-II). However, even where a statement amounts to a value 
judgment, the proportionality of an interference may depend on whether 
there exists a sufficient factual basis for the impugned statement, since even 
a value judgment without any factual basis to support it may be excessive 
(see De Haes and Gijsels v. Belgium, cited above, § 47, Oberschlick 
v. Austria (no. 2), judgment of 1 July 1997, Reports of Judgments and 
Decisions 1997-IV, p. 1276, §33).

62.  In exercising its supervisory jurisdiction, the Court must look at the 
interference in the light of the case as a whole, including the content of the 
remarks held against the applicant and the context in which he made them. 
In particular, it must determine whether the interference in issue was 
“proportionate to the legitimate aims pursued” and whether the reasons 
adduced by the national authorities to justify it are “relevant and sufficient” 
(see Janowski v. Poland judgment, cited above, § 30, and the Barfod 
v. Denmark judgment of 22 February 1989, Series A no. 149, § 28). In 
doing so, the Court has to satisfy itself that the national authorities applied 
standards which were in conformity with the principles embodied in 
Article 10 and, moreover, that they based themselves on an acceptable 
assessment of the relevant facts (see Jersild v. Denmark, judgment of 
23 September 1994, Series A no. 298, § 31).

(b)  Application of the above principles in the present case

63.  The Government contended that the complainants in question were 
civil servants and therefore, unlike politicians, they should enjoy a higher 
level of protection from undue criticism and scrutiny (Janowski v. Poland, 
cited above).

64.  The Court has in several cases observed (see, in particular the above-
mentioned Janowski v. Poland judgment and Nikula v. Finland, 
no. 31611/96, ECHR 2002-II, § 48) that it may be necessary to protect 
public servants from offensive, abusive and defamatory attacks which are 
calculated to affect them in the performance of their duties and to damage 
public confidence in them and the office they hold. However, the Court 
considers that the present case should be distinguished from the Janowski 
and Nikula cases for the following reasons: First, the complainants in issue 
were neither law-enforcement officers nor prosecutors; it would go too far 
to extend the Janowski principle to all persons who are employed by the 
State or by State-owned companies: Second, the applicant's remarks formed 
part of an open and ongoing discussion of matters of public interest. In this 



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 15

context the Court notes that, during the period from 19 June to 14 August 
1998, the weekly “Express” published three articles related to the topic of 
the sale of State-owned aircraft and the wider question of the State 
administration of civil aviation, raising as it did an important issue of public 
concern, namely the management and alleged misuse of public funds. 
Moreover, in contrast to the statements made by the applicant as a private 
individual in the case of Janowski, the impugned article in the present case 
was written by the applicant in his capacity as a journalist and gave rise to 
issues of freedom of the press.

65.  Accordingly, the approach employed by the Court in the Janowski 
case is not applicable in the present case. On the contrary, the Court 
considers that since the freedom of the press was at stake, the Moldovan 
authorities enjoyed a less extensive margin of appreciation when deciding 
whether there was a “pressing social need” to interfere with the applicant's 
freedom of expression.

66.  The domestic courts examined separately the passages in the article 
relating to each of the complainants. The Court will likewise separately 
examine the justification for the interference in respect of the impugned 
passages relating to each complainant.

(i)  In respect of I.V.

67.  The Court notes that an award of damages was made against the 
applicant for stating that I.V. had been given a job at the Airport only 
because he was a relative of the Chief Executive, and that a new position 
had been created especially for him (see paragraph 12 above).

68.  The Court takes the view that the impugned passage contained 
statements of fact and not value judgments.

69.  Even though the applicant's comments were made as part of a debate 
on an issue of public interest, there are limits to the right to freedom of 
expression where an individual's reputation is at stake and the applicant had 
a duty to act in good faith and to verify any information before publishing it.

70.  It appears that the applicant did not verify the information before 
publication which, as a journalist, he ought to have done. The applicant 
himself admitted during the domestic proceedings to having published 
inaccurate information as regards the family ties between the first and the 
sixth complainants, without even trying to persuade the courts that he had 
made reasonable attempts to verify the information.

71.  In essence, by publishing the impugned statement, the applicant 
accused I.V. of nepotism and induced readers to believe that he was 
employed not for any personal qualities but only because he was a relative 
of the Chief Executive. These were serious allegations, going to the heart of 
I.V.'s personal and professional reputation.

72.  Accordingly, the Court concludes that the interference could be 
considered as justifiable in terms of Article 10 of the Convention.



16 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

(ii)  In respect of C.M.

73.  The Court notes that the applicant included in his article several 
episodes of alleged abuses committed by C.M. in his capacity as Head of 
the Staff Unit. For that purpose the applicant cited formal complaints lodged 
by Airport employees regarding acts of alleged sexual harassment, 
drunkenness and abuse of an official car by C.M. (see paragraph 8 above). 
The Court further notes that the domestic courts did not find any of those 
statements to be inaccurate or untrue. However, they found the language 
used to describe C.M. in the light of those alleged abuses to be defamatory 
(see paragraph 16 above). In particular, expressions such as “colourful 
figure”, “the head of the Airport's Staff Unit would puzzle even an 
employee of the staff unit of any penitentiary” and “adventures of this 
unrestrained civil servant (распоясавшегося функционера)” were found to 
be defamatory.

74.  The Court takes the view that the impugned passages amounted to 
the expression of an opinion or value judgment whose truth, by definition, is 
not susceptible of proof. While such an opinion may be excessive, in 
particular in the absence of any factual basis, this is not the position in the 
present case. The Court finds that the applicant acted in good faith and in 
accordance with the ethics of journalism and that it has been shown that 
there existed a reasonable factual basis for the opinion expressed.

75.  Bearing in mind the fact that the impugned statements were made by 
a journalist within a debate on an issue of public interest and having regard 
to the language used, the Court concludes that the interference was not 
necessary in a democratic society.

(iii)  In respect of C.V.

76.  An award of damages was made against the applicant for stating that 
C.V. was not qualified for his job. In particular the applicant stated that 
C.V. had been appointed as the Manager of the Services Purchase Unit even 
though he was only qualified as a veterinary surgeon. The domestic courts 
found that C.V. had in fact graduated from a School of Business (see 
paragraph 21 above).

77.  The Court takes the view that the impugned passage contained both 
a statement of alleged fact and a value judgment.

78.  It appears that the applicant did not verify the information before 
publication which, as a journalist, he ought to have done and that the 
information proved to be inaccurate and could be considered as offensive 
and damaging to the reputation of C.V. In essence, by publishing the 
impugned statement, the applicant sought to convey to readers that C.V. 
was incompetent due to his inadequate professional background, namely 
that of a veterinary surgeon. In that respect the applicant also made a value 
judgment based on the stated fact, suggesting that the appointment of a 
wholly unqualified person was illustrative of the fact that in a corrupt 



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 17

system everything was possible. The Court notes that the applicant himself 
admitted during the domestic proceedings to having published inaccurate 
information in regard of C.V.'s professional background and did not seek to 
persuade the courts that he had made any reasonable attempt to verify the 
information before publication.

79.  Accordingly, the Court concludes that the interference could be 
considered as necessary in a democratic society.

(iv)  In respect of S.I.

80.  In respect of S.I., the applicant made two statements which were 
considered to be defamatory and not to correspond to reality.

81.  First, the applicant stated that S.I. had graduated from an Institute of 
Food Industry, while the domestic courts found that she had graduated from 
a School of Commerce (see paragraph 23).

82.  The Court finds the situation to be similar to that of C.V. (see 
paragraphs 75-78), and concludes that the interference in respect of the 
statement “A.I. has appointed S.I. (a graduate of the Kiev Institute of Food 
Industry) ....” could be considered as justifiable in terms of Article 10 of the 
Convention.

83.  As to the second impugned statement, the Court notes that the 
applicant wrote that in the opinion of many employees of civil aviation S.I. 
had been involved in a “shady deal”, referring to the sale of State-owned 
aircraft (see paragraph 23). Before the domestic courts the applicant argued 
that the statement was based on an official report of a Parliamentary 
Commission. 

84.  The Court notes that the transaction referred to in the impugned 
statement was suspected of being illegal and that a Parliamentary 
Commission made a report to that effect (see paragraph 40 above). 
Accordingly, there was some objective and factual basis for the applicant's 
description of it as a “shady deal”. At the same time, the domestic courts did 
not establish that S.I. had not been involved in the transaction. On the 
contrary, S.I. admitted during the proceedings to having been included, 
together with A.I., in a Government Commission which concluded the sale 
of the aeroplanes (see paragraph 24 above). In these circumstances it does 
not appear that the applicant acted in bad faith with the purpose of defaming 
S.I. It is to be noted that the applicant carried out a reasonable amount of 
research in order to establish that the sale of the aircraft was suspected of 
being illegal and that S.I. had a role in the transaction. The conclusions 
drawn by the applicant are to be regarded as value judgments which had a 
factual basis.

In this respect the Court recalls that the press plays an essential role as a 
“public watchdog” in a democratic society (see Thorgeir Thorgeirson 
v. Iceland, cited above, § 63). In circumstances where there are objective 
grounds to suspect public servants of involvement in the unlawful sale of 



18 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

public property, the press must be free, in a manner consistent with their 
obligations and responsibilities, to impart such information and ideas and 
the public has a right to receive them.

85.  Accordingly, the Court concludes that the interference in respect of 
the statement “... the shady deal, behind which, in the opinion of many civil 
aviation employees, were A.I. and S.I.” was not necessary in a democratic 
society.

(v)  In respect of A.I.

86.  The Court identified four main statements made by the applicant in 
respect of A.I. which were found to be defamatory by the domestic courts.

87.  First, the courts found that the applicant's claim that A.I. had 
convened a meeting on the Old Airport Square was untrue (see paragraph 25 
above). It appears that the applicant tried to bring evidence in support of the 
impugned statement by putting forward a witness and by producing a copy 
of a leaflet allegedly published by A.I. (see paragraphs 26 and 35 above). 
The Court notes that the domestic courts ignored the evidence adduced by 
the applicant and did not make any assessment of it. 

88.  The Court considers that, in requiring the applicant to prove the truth 
of his statements, while at the same time depriving him of an effective 
opportunity to adduce evidence to support his statements and thereby show 
their truthfulness, the finding of the Moldovan courts that the statement was 
defamatory could not be justified as necessary in a democratic society (see 
Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 45-46, ECHR 2001-II).

89.  In the second impugned passage, the applicant stated that, after being 
reinstated in the position of Chief Executive, A.I. organised a staff purge. In 
this respect, the applicant referred to five former employees of the Airport 
who were dismissed after A.I.'s reinstatement (see paragraphs 25 and 26 
above). The domestic courts did not find the statements concerning the 
alleged dismissals to be untrue. They found, however, that the alleged 
involvement of A.I. did not correspond to reality, noting that according to 
the existing procedure, A.I. had no right to employ or dismiss personnel.

90.  The Court observes that there it cannot be said that the description of 
events given in the impugned statement was entirely without foundation. It 
appears that the applicant carried out a reasonable amount of research 
before publishing the impugned information, since he knew the names of 
those who had been dismissed. The Court considers that, even if according 
to the existing procedure it was not for the Chief Executive to make the 
decision as to the dismissal of an employee, it was reasonable for a 
journalist to believe that there was a link between the fairly large-scale 
dismissals of personnel and the change of the Chief Executive. In these 
circumstances the Court finds that the interference was not necessary in a 
democratic society.



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 19

91.  In the third impugned passage, the applicant stated that A.I. had 
hired his relative I.V. (see paragraph 25 above).

92.  The Court finds the situation to be similar to that of the statement 
concerning I.V. (see paragraphs 67-72), and concludes that the interference 
could be considered as justifiable in terms of Article 10 of the Convention.

93.  As to the fourth impugned statement, namely that A.I. was involved 
together with S.I. in a “shady deal”, the Court reiterates its findings as to 
this statement in relation to the complaint by S.I. (see paragraph 80-85 
above). For similar reasons, the Court concludes that the interference with 
the applicant's freedom of expression was not necessary in a democratic 
society.

94.  The applicant also invoked the severity of the awards of damages 
imposed on him as a separate head of complaint. 

95.  The nature and severity of the penalties imposed are also factors to 
be taken into account when assessing the proportionality of an interference 
with freedom of expression guaranteed by Article 10 of the Convention (see 
for example, Ceylan v. Turkey [GC], no. 23556/94, § 37, ECHR 1999-IV; 
Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 69, ECHR 2001-I; and Lešník 
v. Slovakia, no. 35640/97, § 63, ECHR 2003-IV).

96.  Given the Court's finding of a violation in respect of statements 
concerning C.M., S.I. and A.I., it is not necessary to examine the severity of 
the relevant awards of damages imposed on the applicant. At the same time, 
the Court notes that the applicant was ordered to pay MDL 450 to I.V. and 
MDL 180 to C.V. Having regard to the average monthly salary at the 
material time in Moldova and the fact that the awards of damages imposed 
on the applicant were at the lower end of the scale allowed by law (see 
paragraph 39 above), the Court takes the view that the amounts were not 
excessive.

C.  Conclusion

97.  Having regard to the above, the Court concludes: 
(1)  That there has been no violation of Article 10 of the Convention as 
regards the applicant's statements concerning I.V.;
(2)  That there has been a violation of Article 10 of the Convention as 
regards the applicant's statements concerning C.M.;
(3)  That there has been no violation of Article 10 of the Convention as 
regards the applicant's statements concerning C.V.;
(4)  That there has been a violation of Article 10 of the Convention as 
regards the applicant's statements concerning S.I.;
(5)  That there has been a violation of Article 10 of the Convention as 
regards the applicant's statements concerning A.I.;



20 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

98.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Pecuniary damage

99.  The applicant claimed EUR 2,460 for pecuniary damage suffered as 
a result of the breach of his right to freedom of expression. He claimed that 
he was not able to work as a journalist after having lost the proceedings, 
because everyone considered him to be a bad journalist. Accordingly he had 
to work as a translator for less money. The applicant stated that the sum 
claimed would cover the amount of the penalty paid to the applicants, the 
amount of money he could have earned as a journalist and the losses caused 
by inflation.

100.  The Government contested the amount claimed by the applicant. In 
their view an appropriate compensation would be the amount of the penalty 
paid, namely MDL 2,610 (EUR 224). According to the Government, the 
applicant used to work as a translator even before losing the proceedings 
and accordingly no causal link could be established between the trial and his 
subsequent employment.

101.  The Court agrees with the Government that the applicant has failed 
to show the existence of a link between the awards of damages imposed on 
him and his subsequent employment. Therefore the Court makes no award 
in respect of the alleged inability of the applicant to work as a journalist 
after having lost the defamation proceedings. On the other hand, the Court 
has found a violation of Article 10 by reason of the decisions concerning all 
or some of the impugned statements made by the applicant in respect of 
C.M., S.I. and I.V. In the light of this, and deciding on an equitable basis, 
the Court awards the sum of EUR 125 by way of pecuniary damage in 
respect of amounts which the applicant was ordered to pay to the 
complainants in compensation.

B.  Non-pecuniary damage

102.  The applicant claimed EUR 30,000 for the non-pecuniary damage 
suffered as a result of distress and frustration caused by the awards of 
damages imposed on him. As in the case of pecuniary damage, the applicant 
argued that the defamation trial and the award of damages imposed on him 
played a very negative role in his career and meant that he could not find 



BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT 21

employment with any serious newspaper. He submitted that it was not only 
his career that had suffered but also his family relations.

103.  The Government disagreed with the amount claimed by the 
applicant, arguing that it was excessive in light of the case-law of the Court. 
They stated that in some cases the mere fact of finding a violation was 
considered to be just satisfaction. The Government further stated that in any 
event any award in respect of non-pecuniary damage could not exceed that 
in respect of pecuniary damage, namely MDL 2,610.

104.  In view of its findings above, the Court considers that the applicant 
must have been caused a certain amount of stress and frustration as a result 
of the breach of his right to freedom of expression. Deciding on an equitable 
basis, it awards the applicant the total sum of EUR 4,000 for non-pecuniary 
damage.

C.  Costs and expenses

105.  The applicant also claimed EUR 1,800 for the costs and expenses 
incurred before the Court, of which EUR 1,600 were representation fees, 
and the rest transportation and communication expenses.

106.  The Government did not agree with the amounts claimed, stating 
that the applicant had failed to prove the alleged representation expenses. 
According to the Government, the amount claimed by the applicant was too 
high in the light of the average monthly wage in Moldova and the official 
fees paid by the State to pro bono lawyers. The Government also contested 
the number of hours spent by the applicant's representative on the case in 
general and on research of the case law of the Court in particular, arguing 
that a person with a law degree from the Moldovan State University did not 
need to study the case-law of the European Court of Human Rights since he 
or she was presumed to have studied it during the second and fourth year of 
studies. In the Government's view an award for that purpose would amount 
to a study scholarship.

107.  The Court recalls that in order for costs and expenses to be included 
in an award under Article 41, it must be established that they were actually 
and necessarily incurred and were reasonable as to quantum (see, for 
example, Nilsen and Johnsen v. Norway [GC], no. 23118/93, § 62, ECHR 
1999-VIII). 

108.  In the present case, regard being had to the itemised list submitted 
by the applicant, the above criteria and the complexity of the case, the Court 
awards the applicant EUR 1,500 for costs and expenses.



22 BUSUIOC v. MOLDOVA JUDGMENT

D.  Default interest

109.  The Court considers it appropriate that the default interest should 
be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to 
which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention in 
respect of the statements concerning I.V.;

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention in 
respect of the statements concerning C.M.;

3.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention in 
respect of the statements concerning C.V.;

4.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention in 
respect of the statements concerning S.I.;

5.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention in 
respect of the statements concerning A.I.;

6.  Holds 
(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 
from the date on which the judgment becomes final according to 
Article 44 § 2 of the Convention, EUR 125 (one hundred and twenty 
five euros) in respect of pecuniary damage, EUR 4,000 (four thousand 
euros) in respect of non-pecuniary damage and EUR 1,500 (one 
thousand and five hundred euros) in respect of costs and expenses, to be 
converted into the national currency of the respondent State at the rate 
applicable at the date of settlement, plus any tax that may be chargeable;
(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

7.  Dismisses unanimously the remainder of the applicant's claim for just 
satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 21 December 2004, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Michael O'BOYLE Nicolas BRATZA
Registrar President


