* *
* *
CONSEIL * % COUNCIL

DE EUROPE % 4 % OF EUROPE

COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

SECOND SECTION

CASE OF RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE

(Application no. 53984/00)

JUDGMENT

STRASBOURG

30 March 2004






RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 1

In the case of Radio France and Others v. France,
The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a
Chamber composed of:
Mr A.B. BAKA, President,
Mr L. LOUCAIDES,
Mr C. BiRSAN,
Mr K. JUNGWIERT,
Mr M. UGREKHELIDZE,
Mrs A. MULARONI, judges,
Mr P. TRUCHE, ad hoc judge,
and Mrs S. DOLLE, Section Registrar,
Having deliberated in private on 23 September 2003 and 9 March 2004,
Delivers the following judgment, which was adopted on the
last-mentioned date:

PROCEDURE

1. The case originated in an application (no. 53984/00) against the
French Republic lodged with the Court under Article 34 of the Convention
for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the
Convention™) by the national radio broadcaster Radio France, a company
incorporated under French law (“the applicant company”), Mr Michel
Boyon (“the second applicant”) and Mr Bertrand Gallicher (“the third
applicant”), both French nationals, on 21 July 1999.

2. The three applicants were represented before the Court by
Mr B. Ader, a lawyer practising in Paris, and Mr A. de Chaisemartin, a
lawyer at the Conseil d'Etat and the Court of Cassation. The French
Government (“the Government”) were represented by their Agent,
Mr R. Abraham, Director of Legal Affairs at the Ministry of Foreign
Affairs.

3. The application was allocated to the Second Section of the Court
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court). Within that Section, the Chamber that
would consider the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted
as provided in Rule 26 § 1. Mr J.-P. Costa, the judge elected in respect of
France, withdrew from sitting in the case (Rule 28). The Government
accordingly appointed Mr P. Truche to sit as an ad hoc judge (Article 27 § 2
of the Convention and Rule 29 § 1).

4. By a decision of 23 September 2003!, the Chamber declared the
application partly admissible.

5. The applicants and the Government each filed observations on the
merits of the case (Rule 59 § 1).

1. Note by the Registry. Extracts of the decision are reported in ECHR 2003-X.



2 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

THE FACTS

I. THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

6. The applicant company has its registered office in Paris. The other
two applicants were born in 1946 and 1957 respectively and live in Paris
and Saint-Cloud.

7. In its issue no. 1272, dated 1 February 1997, the weekly magazine
Le Point published an “investigation” headlined “Vichy: Around the Papon
Case”. Several pages focused on Mr Michel Junot, under the headline
“1942-1943 Revelations: Michel Junot, deputy to mayor Jacques Chirac on
the Paris City Council from 1977 to 1995, was Deputy Prefect at Pithiviers
in 1942 and 1943. In that capacity, he was responsible for maintaining order
in the two internment camps in his district, Pithiviers and Beaune-la-
Rolande”. The article included the following passages:

““It has to be said that, all political consideration set aside, Vichy's civil servants
gave a remarkable example of efficient, skilful and honest administration.' That good-
conduct citation, awarded in 1981, does not come from Maurice Papon, who has now
been committed to stand trial in the Bordeaux Assize Court for 'complicity in crimes
against humanity'. Those are the exact words used in L'illusion du bonheur, a book
published ... by Michel Junot, a deputy mayor when Jacques Chirac ran Paris City
Council between 1977 and 1995, who knows his subject, since he was Deputy Prefect
in Pithiviers, in the département of Loiret, in 1942 and 1943. In that capacity he
supervised the maintenance of order in the camp of that town, where thousands of
Jews were interned before being deported to Auschwitz. Unlike Maurice Papon — and
this is a significant difference between the two cases — he did not order anyone to be
arrested, interned or transferred to Drancy.

After the war Michel Junot enjoyed a brilliant career in France's highest
administrative spheres before turning to politics. He was to become a member of
parliament for Paris from 1958 to 1962, giving his allegiance to the CNI, which he
never left. But it was on Paris City Council, where he served as mediator from 1977 to
1989 that he spent the longest part of his career. He is a former MEP and since 1978
has been the president of the Maison de 1'Europe in Paris.

Until now, he has always maintained that the internment camps in his district,
Pithiviers, and Beaune-la-Rolande some twenty kilometres away, were not under his
control. His main duties were to inspect the local districts and to compile 'general and
confidential information' files on local dignitaries. The Pithiviers camp? 'it was not
under my jurisdiction. I never set foot in it' he told L' Express magazine in 1990.

An outright denial which is, however, inconsistent with several documents not
previously published which Le Point has managed to obtain. Documents which clarify
his field of activity.

... when he was appointed Deputy Prefect at Pithiviers on 9 June 1942 ... the camps
at Pithiviers and Beaune-la-Rolande, originally intended for German prisoners of war,



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 3

were already being used as internment camps prior to their inmates being deported,
the first having left on 8 May 1942.

Michel Junot, who was to remain in office for exactly a year to the day, took up his
post in Pithiviers on 24 August 1942, that is, less than a month before the departure,
on 20 September 1942, of a fresh transport of Jewish deportees.

On that day a thousand detainees arrested during house-to-house searches in the
Paris region, including 163 children under 18, were put on transport no. 35 and
shipped off to Auschwitz via Drancy, the camp to the north of Paris.

On the eve of their departure, Michel Junot informed the Prefect of his concerns
about maintaining order. 'I hereby inform you that I have just been notified of the
entrainment of a thousand Jews from the Pithiviers camp tomorrow from 5 p.m.
onwards at Pithiviers railway station, and that all the gendarmes in my district apart
from one officer per squad are therefore required to assist with the entrainment ... . ...

Two days later, on 22 September, Junot did not hide his satisfaction when sending
the Prefect the following report: 'The day of 20 September 1942 went very smoothly
throughout my district. The limited police presence planned for the afternoon of
20 September could not be deployed ... because all the gendarmes in the area, except
for one officer per squad, were required for the entrainment of the Jewish detainees of
the Pithiviers camp, whose departure I was suddenly notified of on 19 September at
3 p.m. The entrainment was to take place between 4 and 7 p.m. at Pithiviers station at
the far end of the avenue de la République where the communists had called on ... the
inhabitants of Pithiviers to demonstrate at 6.30 p.m., and I was concerned that some
incidents might occur which could disrupt an orderly departure. But nothing of the
sort happened and the town remained perfectly calm.' ...

Then, in a 'monthly report' drafted eight days later for his superiors, he scrupulously
went over the events again.

On 30 September 1942 he reported in detail on the situation in the two 'internment
camps', as he headed the third paragraph of his report. 'The Beaune-la-Rolande camp,
which has been empty since the end of August, has been cleaned', Junot stated. 'The
conditions there are now excellent. Two transports of Jews passed through and spent
twenty-four hours there before leaving for Drancy. There are only about twenty
detainees left at the camp, doing maintenance work.'

Michel Junot went on: 'The Pithiviers camp had been occupied since the end of
August by 1,800 Jewish internees of all categories, French and foreign, men, women
and children, some arrested during the August and December 1941 round-ups, others
for having infringed the regulations of the occupying forces (demarcation line,
wearing the star of David, etc.). All of them, except those married to Aryans and a few
mothers of young children, were placed on trains bound for Germany on
20 September. Finally the last internees left Pithiviers in the evening of the 24th for
Beaune-la-Rolande so as to clear the camp, which was due to receive communist
internees. In fact this last Jewish transport spent only twenty-four hours in Beaune
before being sent on to Drancy on the orders of the occupying forces.'

Drancy was the last stop in France before they were deported to Germany and the
final solution: their physical destruction. ...



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

On reading this dry civil servant's prose, the Acting Prefect of Loiret, Jacques Marti-
Sane, expressed his satisfaction in writing. He was pleased with the orderliness which
had prevailed during the entrainment of the deportees, who until then had been
crammed into huts surrounded by barbed wire and picked out by searchlight beams
from the watchtowers.

In an internal memorandum dated 1 October 1942 — another document not
previously published — the Acting Prefect informed the head of the first division of the
prefecture, who was responsible for organisation and surveillance: 'The Pithiviers
Deputy Prefect may be called upon to intervene in the matter of the camps in an
emergency and on my express instructions. In any event, in his capacity as the
government representative in Pithiviers, he has the right to monitor the proper
functioning of the camps. Accordingly, it seems to me essential that all instructions
sent to the camp commandant should be copied to the Pithiviers Deputy Prefect, so
that he is not bypassed.' ...

No fewer than seven transports left from camps in Loiret between June and
September 1942, the last one under Junot's responsibility.

In his October report, the Deputy Prefect expressed his concerns over the difficulty
in maintaining order in Beaune-la-Rolande, which was full of 'French and foreign
Jews who have contravened the regulations of the occupying forces (in particular,
attempts to cross the demarcation line) and whom the German police have sent to the
Beaune camp'. As a conscientious official, Michel Junot went so far as to suggest: 'If’
there is a further rise in the number of internees, we should make plans to strengthen
the security arrangements.'

In the same report, he pointed out that communists were gradually replacing the
Jews in Pithiviers, though there were still 1,574 of the latter on 30 October 1942
compared with 1,798 on 26 September.

'The presence of this camp inside my district means that the sub-prefecture is
receiving a number of letters asking for leave to visit and even for people to be
released. I have had some standard-form replies drafted explaining that I have no
power to take such measures and that only the Prefect who took the internment
decision has any authority in that respect. There is nothing to report from the camp,
which is guarded most efficiently by a detachment of gendarmes', he wrote.

On the day of the liberation of Orléans, 16 August 1944, Michel Junot was present.
He waved the tricolour from the balcony of Loiret's prefecture. And he stood at the
head of the prefecture steps to welcome André Mars, the commissaire de la
République sent by General de Gaulle. But that did not stop him being swept away in
the subsequent purge. On 14 December 1945, ten months after awarding Junot a
'certificate of participation in the Resistance', de Gaulle signed a decree removing him
from office. The hero of Free France was acting in response to a decision of the
National Purification Commission based on a report from the Loiret departmental
liberation committee stating that Junot was 'a typical careerist, devoid of all moral
scruples, not to be allowed to hold any kind of public office'.



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 5

However, like many servants of the French State, Junot claimed to have been
playing a double game. He explained that he had worked for a 'network' of the Central
Intelligence and Action Bureau ... citing his activity on behalf of General de Gaulle's
intelligence service in London under the Occupation and the medals he had received
as a result. He must have been persuasive, because when peace returned he was to be
found once more as permanent secretary to various Ministers, before becoming a
deputy prefect again in 1956 and then prefect in 1957. ...”

8. An interview with Mr Junot was also published as part of the
investigation. It included the following statement by him:

“.. It was only when I reported to the Prefect of Loiret that I discovered the
existence of the camps. At that time I did not know who was interned there. There had
been communists, at the time of the breaking of the Germano-Soviet pact. And there
were foreign Jews. We did not know their ultimate destination. We only knew that
they were going to Drancy. Rumour had it that they were being sent to work in salt
mines in Poland. We obviously knew that they were not going off on a pleasant
holiday. But I did not learn of the existence of the extermination camps until April
1945 when the first deportees returned.

When I took up office, on 24 August 1942, all the transports except one had already
left.”

When the interviewer asked Mr Junot if he thought this “renewed interest
in those dark years” was “necessary for the young generations” he replied:
“If Frenchmen in those days made mistakes, or sometimes committed war
crimes, I think there is the discreet veil of history...”

9. At 5 p.m. on 31 January 1997 the third applicant, who is a journalist
with France Info (a radio station controlled by the applicant company),
broadcast the following report:

“According to the weekly magazine Le Point, a former deputy mayor of Paris
supervised the deportation of a thousand French and foreign Jews in 1942. Michel
Junot, now aged 80, was Deputy Prefect of Pithiviers at the time. He admits that he
organised the departure of a transport of deportees to Drancy. Michel Junot, whom
General de Gaulle removed from office at the end of the war, claims to have been in
the Resistance and subsequently rose through the ranks of the civil service. In his
defence, the former deputy mayor of Paris between 1977 and 1995 maintains, like

Maurice Papon, that he knew nothing of the fate of the deported Jews and says that
the discreet veil of history should be drawn over the crimes of those days.”

The way in which France Info operates is for the presenter to broadcast
live, with two news bulletins and two news flashes per half-hour. He then
breaks for an hour to update his information before going on air again. The
above-mentioned broadcast was accordingly repeated by the third applicant
and by other journalists sixty-two times between 6 p.m. on 31 January and
11.04 a.m. on | February, in either the same or a slightly different form.
However, the broadcasts systematically specified that the report was based
on an article published in Le Point. After 11 p.m., a number of news
bulletins and flashes mentioned the fact that, “unlike Maurice Papon”,
Michel Junot had never issued any orders for anyone to be arrested, interned



6 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

or transferred to Drancy, sometimes adding that he was “responsible only
for keeping order”.

On 1 February 1997, from 5.45 a.m. onwards, several news bulletins and
flashes (broadcast at 6.45, 7, 7.15, 8, 8.15, 8.23, 8.30, 8.45 and 9.33 a.m.)
mentioned that Mr Junot denied the allegations published in Le Point.
According to the applicants, this point was made systematically after
11.04 a.m.

10. Mr Junot brought proceedings in the Paris Criminal Court against the
second applicant, who is publishing director of the applicant company (the
publisher), the third applicant and the applicant company as principal,
accessory and civilly liable respectively for the offence of public defamation
of a civil servant, contrary to sections 29, first paragraph, and 31, first
paragraph, of the Freedom of the Press Act of 29 July 1881 (“the 1881
Act”).

In their defence, the applicants argued that the case under section 31 of
the 1881 Act was inadmissible, because Mr Junot had been retrospectively
stripped of his status as a civil servant at the time of the Liberation. They
also contended that the prosecution's case against the second applicant was
inadmissible: the disputed statement had been broadcast live and its content
could not therefore be construed as having been “fixed prior to being
communicated to the public” within the meaning of section 93-3 of the
Audiovisual Communication Act of 29 July 1982 (“the 1982 Act”).
Moreover, they submitted that the third applicant had acted in good faith. In
that connection, they argued that public interest in the period of the
Occupation had been revived by the news of the Papon trial; that the third
applicant had been in possession of the article published in Le Point on the
previous day along with three agency dispatches; that it had been reasonable
to link the cases of Mr Junot and Mr Papon because both men had held high
public office during the Occupation and had subsequently enjoyed brilliant
political careers; that the use of the conditional tense and the absence of any
personal comment about Mr Junot demonstrated the journalist's caution; and
that France Info had reported Mr Junot's denials from 6 a.m. on 1 February
onwards.

11. By a judgment of 25 November 1997, the Paris Criminal Court
(Seventeenth Division) found the second and third applicants guilty as
principal and accessory respectively of the offence of public defamation of a
civil servant. It fined them 20,000 French francs (FRF) each and ordered
them jointly to pay FRF 50,000 in damages. It also found the applicant
company civilly liable and ordered by way of civil remedy that an
announcement informing the public of the content of its judgment be
broadcast on France Info every thirty minutes during a twenty-four hour
period in the month following the date on which the judgment became final.

With regard to the defamatory nature of the disputed allegations, the
judgment reads as follows:



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 7

“Mr Junot is alleged ... to have personally played an active role in the deportation of
Jews in his capacity as Deputy Prefect of Pithiviers. This allegation, which
undoubtedly damages the honour of the civil party, is moreover aggravated by the
connection made between the case of Mr Papon — who has been committed for trial
before the Gironde Assize Court to answer charges that he participated in crimes
against humanity — and that of Mr Junot, with the suggestion that the latter was
seeking to evade responsibility for the crimes committed during that period, over
which he believes that 'the discreet veil of history should be drawn'.

The fact that it was specified that, 'unlike Maurice Papon', Michel Junot 'did not
issue any orders for anyone to be arrested, interned or transferred to Drancy' in no
way detracts from the seriousness of the charge levelled at the civil party; the same
can be said of the use of the conditional tense throughout the broadcasts.

The allegations in question also cast doubt on Mr Junot's membership of the
Resistance, which was reported as a mere 'claim' on his part, and suggested that he
had been stripped of his status by General de Gaulle at the end of the war. These
words also damage the civil party's honour and reputation.”

The court found that Mr Junot had never lost the rank of Deputy Prefect,
and that he should be considered as having been acting in that capacity in
Pithiviers at the time of the facts alleged against him and accordingly to
have been exercising public authority. It found that section 31 of the 1881
Act was therefore applicable.

With regard to the good faith of the third applicant, the court found as
follows:

“There being a presumption that defamatory statements are made in bad faith, it is
for the defendants to prove their good faith.

It should first be noted that the repetition of defamatory statements already
published in another medium does not in any way provide the person who repeats
them with a defence; such journalistic practice is particularly to be deprecated,
because it means that a statement that has not been verified by anyone subsequently
reporting it acquires the appearance of an absolute certainty.

This is what happened with Mr Junot: having assumed that the enquiries made by
his fellow journalists at Le Point were reliable, Bertrand Gallicher simply repeated the
magazine's allegations against the civil party without checking them.

As evidence that he had carried out a serious investigation, Bertrand Gallicher told
the Court that he had been in possession of the article published in Le Point on the
previous day, and of three agency dispatches; however these dispatches, which simply
quoted large sections of the magazine article, could not, without more, provide the
journalist with a legal defence.

The journalist also produced the documents mentioned in Le Point: the Prefect's
memorandum of 1 October 1942, Michel Junot's notes of 19 and 22 September 1942
and the monthly reports for September and October 1942; however, these documents
did not give him grounds for asserting that Michel Junot, Pithiviers Deputy Prefect,
had supervised the deportation of a thousand Jews or that he had admitted having
organised the departure of a transport of Jewish deportees.



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

Neither the memorandum from the Prefect of Loiret dated 1 October 1942
specifying that the Pithiviers Deputy Prefect must be copied in on all the instructions
given to the camp commandant, nor the memorandum of 19 September 1942 to the
Prefect signed by Michel Junot and expressing his concerns about keeping order on
20 September 1942 in the event of communist demonstrations because all the
gendarmes in the district had been drafted in to help with the 'entrainment of a
thousand Jews', nor the report drawn up by Michel Junot on 22 September 1942 on
the events of the day, which had been 'perfectly calm', prove that Michel Junot,
Deputy Prefect, had played a personal part in the organisation and departure of that
transport for Drancy. In fact, what these documents show is that he complained of
having been notified only belatedly of the 'entrainment of a thousand Jews', that he did
not receive copies of all the instructions sent to the camp commandant, a
memorandum from the Prefect having been required to ensure that he was not
'bypassed' and that his concern was to maintain order outside the camps.

Michel Junot's monthly reports for September and October 1942 do not carry any
more evidential weight in this respect; while the first mentions that most of the Jews
in the Pithiviers camp had been 'entrained' on transports bound for Germany on
20 September 1942; while both report on the occupancy rate of the two internment
camps situated in his district and thus establish his 'responsibility in principle' for the
camps (using Mr Serge Klarsfeld's formula); while they keep the Prefect informed of
relations with the German forces and the circumstances in which the anti-Jewish laws
were being applied and certainly show that Mr Junot was performing his functions of
Deputy Prefect under the Occupation with zeal and determination, and without being
troubled by too many scruples, they nonetheless do not prove that he played a
personal part in the deportation of Jews or that he organised the departure of a
transport of Jewish deportees.

Turning to the other documents cited by the defence, namely a letter dated
19 September 1942 from the secretary-general for the police on the Conseil d'Etat to
the Orléans Regional Prefect and the latter's reply dated 21 September 1942, and a
memorandum dated 19 September 1942 from the Pithiviers Deputy Prefect to the
captain of the gendarmerie and police superintendent, they cannot be regarded by the
Court as having any evidential weight, since they are merely summarised on a plain
sheet of paper.

In short, the documents in Bertrand Gallicher's possession did not give him grounds
for alleging that Mr Junot was guilty of having participated in crimes against
humanity.

Nor did these documents entitle the presenters who came on air after 0.33 a.m. on
1 February to repeat the allegation that the plaintiff had supervised the Jewish
internment camps of Pithiviers and Beaune-la-Rolande and the maintenance of order
in both camps.

Lastly, the testimony of Mrs Mouchard-Zay recounting the dramatic circumstances
of the various round-ups of Jewish men, women and children, the conditions in which
they were transferred to and arrived in the two camps of Pithiviers and Beaune-la-
Rolande, and the dramatic change in public opinion which coincided with these
events, does not prove that Mr Junot played any part in the organisation of these
deportations.



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 9

While being aware of the professional constraints imposed by the need to break
news rapidly, which is inherent in the very nature of radio, the Court notes that the
journalists, far from merely reporting raw news objectively, endorsed the
interpretation adopted by some of their fellow journalists, while going further by
making a connection with the 'Papon case', no doubt with the intention of making the
story more sensational.

The disputed broadcasts were therefore particularly careless and contributed to the
spread of rumour by repeating defamatory allegations.

In relation to the allegation that Mr Junot was not a genuine member of the
Resistance, the Court finds that the evidence produced by the defence is insufficient to
cast doubt on his Resistance activities, which in any event have been vouched for by
Jean-Claude Aaron, the leader of the Masséna network, by Colonel Rémy and by
several people of Jewish descent who described the help he had given them during the
Occupation.

For all of the above reasons, the Court is unable to accept that [the third applicant]
acted in good faith.”

The court found the second applicant, in his capacity as publishing
director, not liable for the first broadcast, which had been made live by the
third applicant on 31 January at 6 p.m. It found, however, that the same
statement had been repeated either in full or in condensed form by the
various presenters who subsequently went on air, and considered that such
“systematic repetition of the disputed statements” should be construed as
“rolling broadcasting” within the meaning of section 93-3 of the 1982 Act.
The court concluded as follows:

“[The second applicant], as publishing director, whose duty it is to control what is
broadcast on the channel for which he is responsible, is therefore liable in law as
principal for the offence of defamation.”

12. On appeal by the applicants, the Paris Court of Appeal (Eleventh
Criminal Appeal Division) upheld the judgment of 25 November 1997 by a
decision of 17 June 1998.

On the question of the defamatory nature of the offending bulletin's
content, it ruled as follows:

“Words may be defamatory as the result of an insinuation, a question or an
assertion. In addition, words must be assessed both in terms of their intrinsic meaning
and in the light of their context.

Attributing to Mr Junot responsibility for supervising the deportation of a thousand
Jews and organising their despatch to Drancy was plainly an attack on his honour and
dignity. The defence arguments ... tending towards proving the truth of the facts is not
relevant here, quite apart from the fact that no evidence to that effect has been
adduced. Moreover, comparing Mr Junot's position to that of Mr Papon, who had
indeed just been committed for trial in the Bordeaux Assize Court, also necessarily
had a defamatory resonance.



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

The same defamatory classification must also be given to the passage '[Mr Junot] ...
claims to have been in the Resistance'. Coming as it does between the reference to his
being sacked by General de Gaulle and the comparison to Mr Papon, this can only
insinuate that Mr Junot's assertion was false.”

On the question of good faith, the judgment said:

“Calumnious imputations are deemed to be in bad faith unless it can be established
that they were made in pursuit of a legitimate aim, without any personal animosity,
after a serious investigation and in temperate language.

There is no doubt that providing information about the attitude of administrative
officials during the period of the Occupation, particularly as regards one of the main
dramas of that time, the deportation and extermination of Jews, is perfectly legitimate.

Nothing in the file reveals any particular animosity on the journalist's part towards
the civil party.

On the other hand, the preliminary investigation was singularly lacking in rigour.
The civil party has rightly observed that Mr Gallicher began to broadcast his remarks
at 6 p.m. on 31 January, in other words when the issue of Le Point dated 1 and
2 February had just come out.

In seeking to establish their good faith the defence cite three dispatches (AFP, AP
and Reuters) which mentioned the article in Le Point and the content of a television
programme in which Mr Junot had taken part. But the use of agency dispatches as
one's main source, especially when they are purely repetitive and reproduce an article
that has already been published does not constitute evidence that an attempt has been
made, if not to conduct an investigation, then at least to check the information. In
addition, the wholly gratuitous assertion that Mr Junot admitted his culpability is
particularly reprehensible from both the criminal and the ethical points of view.

As regards the debate about whether Mr Junot had been a member of the Resistance,
the Criminal Court rightly noted that the documents produced by the defence were not
sufficient evidence to the contrary, whereas his participation has been attested to by
the leader of the Masséna network, Jean-Claude Aaron, by Colonel Rémy and by a
number of persons of Jewish origin who have drawn attention to Mr Junot's
courageous attitude.

Moreover, the imputations contained in the message sent out were disproportionate
in relation to the objective material that the accused maintained they had at their
disposal, and here it should be noted, as clarification of this point may be helpful, that
neither the use of the conditional tense pleaded in defence, nor the mention — very late
in the day — of Mr Junot's denials, affect the gravity of the allegations made in
dispatches broadcast several dozen times.

The content of the documents which the defendants learned of in Le Point is not
convincing in terms of the construction that has been placed upon them if they are to
be considered to reflect Deputy Prefect Junot's attitude at the time of the departure of
the last transport of Jewish deportees on 20 September 1942.

The memo of 19 September from the deputy prefect to his prefect ... said: 'l have
just been notified of the entrainment of a thousand Jews ... tomorrow', and he



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 11

complained that he would therefore not have sufficient manpower to control a
communist demonstration.

The same deputy prefect sent a memo, dated 22 September, informing the prefect
that there had been no incidents on account of the demonstration and that the
departure of the transport had been orderly.

The memo of 1 October 1942 from the Prefect of Loiret seems to echo his
subordinate's concerns about being informed in stipulating that the deputy prefect 'in
his capacity as the government representative ..., has the right to monitor the proper
functioning of the camps'.

The reports sent by Michel Junot to his prefect in September and October 1942
describe the situation in the camps but do not reveal that he had any power over them
or initiative regarding them.

The witness evidence heard in court did not provide any additional information
about Mr Junot's duties.

As to the other documents produced in court, the Criminal Court rightly found, for
reasons which the Court of Appeal endorses, that they did not appear to have been in
the defendants' possession at the time when the statement was broadcast. Moreover,
they do not necessarily weaken Mr Junot's argument, since they include one memo he
wrote on 15 April 1943 to the Prefect of Orléans about improving the food and
bedding in the camps. It ends with the following sentence: 'Although the management
and administration of the camps does not form any part of my duties, I wish to bring
this state of affairs to your attention ...’

All these texts portray an official dedicated to fulfilling his functions of maintaining
public order and defending the political interests of the government. They do not
support, without overstating the case, an assertion that Mr Junot supervised the camps
or played a role in the deportation of the Jews.

The plea of good faith is accordingly rejected.”

The Court of Appeal noted the following in relation to the liability of the
second applicant under section 93-3 of the 1982 Act:

“... This section is intended to absolve the publishing director of an audiovisual
operator of liability for live broadcasts whose contents he is unable effectively to
monitor and control. But this cannot be said of a rolling news bulletin whose content
may be monitored and controlled by making the necessary arrangements to that effect.
It is significant in this respect that such steps were taken from the morning of
1 February onwards, when the content of the offending statement was amended.
Moreover, it would be stretching the concept of prior fixing to contend that it must
involve mechanical recording. Content may also be fixed by a communication method
based on repetition which effectively requires it to be fixed but not necessarily by
mechanical means. Therein lies the difference from 'live' broadcasting involving no
repetition.”

Moreover, by way of civil remedy, the court ordered the following
announcement to be read out on France Info every two hours during a



12 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

twenty-four hour period in the month following the date when the judgment
became final:

“By a judgment of the Paris Court of Appeal (Eleventh Division — Section A),
Mr Bertrand Gallicher, journalist, and Mr Michel Boyon, publishing director of Radio
France, were each fined FRF 20,000 and ordered to pay damages for having defamed
Mr Michel Junot, former Deputy Prefect of Pithiviers. This judgment follows the
broadcasting, on 31 January and 1 February 1997, of news bulletins falsely alleging
that Mr Michel Junot had played a part in the deportation of a thousand Jews and
wrongly casting doubt on his membership of the Resistance.”

On the subject of the broadcasting of the above announcement, the
judgment reads as follows:

“The Court is minded to uphold the order for the broadcasting of an announcement
by France Info, which seems to be a remedy proportionate to the damage suffered but
which the defence considers to be contrary to the provisions of Articles 6 and 10 of
[the Convention] ...

The Court does not agree, because freedom of expression under Article 10 of [the
Convention] may be subject to such restrictions as may be necessary ... for the
protection of the reputation of others, which is the case here. It is true that the effect of
this order, as indicated by the defence, will be to reduce the 'editorial space' available
to France Info, but the written press are already in the same position and it is difficult
to find a justification for discriminating between the various media in that respect.

Lastly, it would be wrong to deny the claimant, whose rights are equally important,
the concrete remedy of broadcasting an announcement purely on the ground that the
audiovisual medium is different from the traditional medium of the written press.

Further, nothing in the order to broadcast an announcement may be construed as
infringing the right to a fair trial within the meaning of Article 6 of the Convention ...”

13. The applicants appealed on points of law. They submitted that the
Court of Appeal had failed to apply the principle whereby the criminal law
must be strictly interpreted, in that it had extended the scope of the
presumption raised by section 93-3 of the 1982 Act (whereby the publishing
director is liable as principal where “the content of the offending statement
has been fixed prior to being communicated to the public”) to cover a
“communication method based on repetition”. Relying in particular on
Articles 6 and 10 of the Convention , they also complained of the order in
the disputed ruling to broadcast the above announcement on France Info, the
essence of their argument being that “there [was] no basis in legislation for
the publication of a judicial announcement, which [was] nothing less than
punishment for a civil wrong”.

By a judgment of 8 June 1999, the Court of Cassation (Criminal
Division) dismissed the appeal for the following reasons, inter alia:

“... In finding the publishing director liable as principal for the offence created by
section 93-3 of the Audiovisual Communication Act of 29 July 1982, the Court of

Appeal both for its own and for adopted reasons ruled that the broadcasts containing
the offending remarks had been, with the exception of the first bulletin, systematically



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 13

broadcast on a rolling basis in exactly the same or in condensed form over a twenty-
four hour period.

It further found that this type of broadcasting allowed the publishing director to
exercise control over the content before it was broadcast to the public.

The court applied the law correctly in so ruling.

The content of an announcement which is broadcast on a rolling basis must properly
be construed as having been fixed prior to being communicated to the public within
the meaning of section 93-3 [cited above]. ...

... although the criminal courts may order the publication of their judgments by way
of penalty only if they are expressly authorised to do so by law, they may issue such
an order by way of a remedy at the request of the civil party. Such a remedy, when
ordered in a form achievable under the technical constraints of the medium in which
publication is ordered, [does not breach] the Convention provisions cited in the
appeal.”

14. The announcement referred to in paragraph 12 above was broadcast
on France Info between 31 July and 1 August 1999.

II. RELEVANT DOMESTIC LAW

15. The relevant provisions of Chapter IV of the Freedom of the Press
Act of 29 July 1881 (as amended) are as follows:

Section 29

“It shall be defamatory to make any statement or allegation of a fact that damages
the honour or reputation of the person or body of whom the fact is alleged. The direct
publication or reproduction of such a statement or allegation shall be an offence, even
if expressed in tentative terms or if made about a person or body not expressly named
but identifiable by the terms of the disputed speeches, shouts, threats, written or
printed matter, placards or posters.

It shall be an insult to use any abusive or contemptuous language or invective not
containing an allegation of fact.”

Section 31

“Defamation by reference to the functions or capacity of one or more ministers or
ministry officials, one or more members of one of the two legislative chambers, a civil
servant, a representative or officer of the law, a minister of religion in receipt of a
State salary, a citizen temporarily or permanently responsible for a public service or
discharging a public mandate, a member of a jury or a witness on the basis of his
witness statement [in speeches, shouts or threats made or uttered in public places or
meetings, or in written or printed matter, drawings, engravings, paintings, emblems,
images or any other written, spoken or pictorial medium sold or distributed, offered
for sale or exhibited in public places or meetings, or on placards or posters on public
display, or in any audiovisual medium] shall be punishable [by a fine of 45,000
euros].



14 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

Defamatory statements about the private lives of the above persons shall be
punishable under section 32 below.”

Section 41

“The following persons shall be liable, as principals, in the following order, to
penalties for offences committed via the press:

1. Publishing directors and publishers, irrespective of their occupation or title ...”

16. Section 93-3 of the Audiovisual Communication Act of 29 July 1982
states:

“In the event of one of the offences provided for in Chapter IV of the Freedom of
the Press Act of 29 July 1881 being committed by an audiovisual operator, the
publishing director ...shall be prosecuted as the principal offender provided that the
content of the offending statement has been fixed prior to being communicated to the
public.

When the ... publishing director is prosecuted, the maker of the statement shall be
prosecuted as an accessory.

t2)

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 7 § 1 OF THE CONVENTION

17. The applicants complained that the criminal law had been
extensively applied in that, when finding that “the content of the offending
statement [had been] fixed prior to being communicated to the public”
despite the fact that all the news bulletins and flashes concerned had been
broadcast live, the domestic courts had based their finding of the second and
third applicants' criminal responsibility on an interpretation by analogy of
section 93-3 of the Audiovisual Communication Act (Law no. 82-652 of
29 July 1982 — “the 1982 Act”). They relied on Article 7 § 1 of the
Convention, which provides:

“l. No one shall be held guilty of any criminal offence on account of any act or
omission which did not constitute a criminal offence under national or international
law at the time when it was committed. Nor shall a heavier penalty be imposed than
the one that was applicable at the time the criminal offence was committed.”

18. The Government submitted that in the field of audiovisual
communication the presumption of the publishing director's responsibility



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 15

established by section 93-3 of the 1982 Act applied only to cases in which
the content of a defamatory statement had been fixed prior to its
communication to the public, where “prior fixing” of the statement enabled
the publishing director to check its content before it was broadcast. In the
case of a live broadcast that presumption did not in principle apply. In
accordance with the rules of ordinary law, the prosecution had to prove that
the publishing director had personally participated in broadcasting the
statement.

By ruling that there was “prior fixing” where a statement was broadcast
repeatedly, the courts had merely interpreted that concept. They had by no
means adopted reasoning to the accused's detriment by analogy. In the
Government's submission, the applicants' argument amounted to equating
the concept of “prior fixing” with that of “recording”, only a prior
“recording” being capable of enabling the publishing director to exercise his
power of supervision. Yet in the present case the criminal courts had
exonerated the second applicant, the publishing director of Radio France, of
all responsibility for the first bulletin, broadcast live on France Info; the
applicants' convictions had been based on the later bulletins only. In doing
so the courts had made a reasonable interpretation of the concept of “prior
fixing”, adapting the case-law to the changing situation, through reasoning
which was purely teleological and devoid of any analogy. The Government
further submitted that the text of section 93-3 of the 1982 Act made no
distinction between live broadcasts and pre-recorded programmes. It
followed that the domestic courts had not extended the normal scope of that
provision to cover a situation not provided for in the legislation. Parliament
had deliberately used the concept of “prior fixing” rather than that of “prior
recording”, the former being broader than the latter. The word “fixation” in
the French language referred to “what is determined in advance”, which
could therefore be checked. In short, the courts had not created a new
charge or autonomous offence by analogy.

In addition, the Government submitted that the interpretation of the term
“prior fixing” in the present case had been “consistent with the essence of
the offence”. Firstly, the intention had been to adapt the text to “new
circumstances”, as France Info, the first European radio station to broadcast
news programmes round-the-clock, had not been set up until 1987, quite
some time after the enactment of the 1982 Act. Secondly, it was a
reasonable reflection of the way the offence had originally been framed,
since it was based on the possibility of supervision by the publishing
director whenever a statement was repeated, whether live-to-air or not.

Lastly, the Government said that the interpretation complained of had
been foreseeable. They pointed out in that connection that, as a lawyer and
media professional, the second applicant could not have been unaware of
the provisions of section 93-3 of the 1982 Act; by taking appropriate advice



16 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

if necessary, he could reasonably have been expected to foresee how they
would be interpreted.

19. The applicants replied that legal theorists writing in that specialist
field had all equated the concept of a statement's “prior fixing”, within the
meaning of section 93-3 of the 1982 Act, with its “prior recording”, and
excluded live broadcasts from the scope of that provision. They referred in
that connection to the following two publications: Communication
audiovisuelle, J. Francillon and B. Delcros, Juris-Classeur pénal, Annexe V°
communication audiovisuelle, vol. 2, 1990, §§ 47-48, and Droit des médias,
C. Debbasch (ed.), 1999, no. 2509. By applying section 93-3 of the 1982
Act in the context of the repetition of a statement in a live broadcast, even
though in such circumstances the presenter remained the sole judge of its
content and the advisability of repeating or adapting it, the domestic courts
had departed from the legislature's intentions, as confirmed by the
prevailing legal theory, and created “by analogy” a new category of offence.

20. The Court reiterates that Article 7 § 1 of the Convention requires
offences to be “clearly defined in law”. That condition is satisfied where the
individual can know from the wording of the relevant provision and, if need
be, with the assistance of the courts' interpretation of it, what acts and
omissions will make him liable (see, for example, Kokkinakis v. Greece,
judgment of 25 May 1993, Series A no. 260-A, p. 22, § 52).

It is true that, in the context of audiovisual communication, the words
“fixed prior to being communicated to the public” may seem to indicate that
a publishing director cannot be convicted of an offence under section 93-3
of the 1982 Act unless the offending statement has been recorded before
being broadcast. Thus construed, section 93-3 cannot form the basis for the
successful prosecution of a publishing director where the “statement” has
been broadcast live. The Court notes moreover that the Government have
not supplied any evidence that before the applicants' trial the domestic
courts had applied section 93-3 in circumstances similar to those of the
present case.

Nevertheless, Article 7 of the Convention does not outlaw the gradual
clarification of the rules of criminal liability through judicial interpretation
from case to case, “provided that the resultant development is consistent
with the essence of the offence and could reasonably be foreseen” (see
Streletz, Kessler and Krenz v. Germany [GC], nos. 34044/96, 35532/97 and
44801/98, § 50, ECHR 2001-II).

The Court notes that the presumption of the publishing director's
responsibility established by section 93-3 of the 1982 Act is the corollary of
the latter's duty to check the content of the “statements” put out through the
medium for which he works. The reason, therefore, why the publishing
director's responsibility is engaged only where the content of the offending
“statement” has been “fixed” prior to being broadcast is that he is deemed



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 17

on account of that “prior fixing” to have been placed in a position to apprise
himself of its content and check it before it is broadcast.

Moreover, it is clear — and the parties did not disagree on this point — that
there has been “prior fixing” where the offending “statement” has been
recorded with a view to its being broadcast, and that, conversely, there has
been no prior fixing where such a statement has been broadcast live. In the
Court's opinion, the facts of the present case fall halfway between recording
and live broadcasting. On the one hand, the offending statement was not
recorded; on the other, in view of the way France Info operated, it was
intended to be repeated live-to-air at regular intervals. As there had been no
“prior fixing”, the criminal courts absolved the publishing director of all
responsibility in respect of the first of the bulletins broadcast on France
Info; on the other hand, they held that that first broadcast had constituted a
“prior fixing” of the statement's content as regards subsequent broadcasts.
They therefore ruled that from the second broadcast onwards the publishing
director could be considered to have been placed in a position to check its
content beforehand. The Court considers that, in the particular context of the
way France Info operated, that interpretation of the concept “prior fixing”
was consistent with the essence of the offence concerned and “reasonably
foreseeable”.

There has accordingly been no violation of Article 7 of the Convention.

II. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 §§ 1 AND 2 OF THE
CONVENTION

21. The applicants asserted that section 93-3 of the 1982 Act established
an irrebuttable presumption of the publishing director's responsibility, which
was automatically and necessarily inferred from his function,
notwithstanding any evidence to the contrary he might seek to adduce,
relating to his conduct or the conditions in which information was published
or broadcast. The domestic courts had thus inferred the second applicant's
criminal responsibility from the existence of a repeated statement and his
status as publishing director. In the applicants' submission, that had
infringed the right to the presumption of innocence, guaranteed by Article 6
§ 2 of the Convention in the following terms:

“Everyone charged with a criminal offence shall be presumed innocent until proved
guilty according to law.”

The applicants further complained that, as interpreted by the domestic
courts, section 93-3 of the 1982 Act entailed a breach of equality of arms in
that the publishing director's guilt was automatically inferred from the mere
objective fact that a statement had been broadcast repeatedly, the
prosecution not being required to prove that he intended to commit the
offence, whereas the defendant was deprived of the possibility of



18 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

establishing facts “capable of exonerating him”. They relied on Article 6 § 1
of the Convention, which provides:

“In the determination of ... any criminal charge against him, everyone is entitled to a
fair ... hearing ... by [a] ... tribunal ...”

22. The Government submitted that section 93-3 of the 1982 Act did not
establish an irrebuttable presumption of the publishing director's
responsibility. Firstly, the prosecution was still obliged to prove the
objective element of the offence, namely the broadcasting of a defamatory
statement; it was merely absolved from the obligation to prove the mental
element. Secondly, defendants could still deny the facts or challenge their
classification. Thirdly, once the facts had been established, the presumption
did not prevent defendants, whether principals or accessories, from
presenting a defence. On this last point, the Government admitted that by
section 35 of the 1881 Act defendants could not seek to establish proof of
the truth of the defamatory statement where, as in the present case, the
events concerned had taken place more than ten years before. However,
they could plead good faith, which was a valid defence. The second and
third applicants had indeed put forward that defence in the criminal courts,
and the fact that their arguments were not accepted did not mean that proof
of good faith was impossible. It was also open to defendants to plead
compliance with a statutory requirement (/'ordre de la loi) or necessity
(force majeure), both defences under ordinary law. The Government argued
on that basis that the second applicant could have put forward legal
arguments other than a claim not to be the publishing director as an
effective defence.

The Government further submitted that the Convention did not prohibit
presumptions of fact or of law provided that they were kept within
reasonable limits which took into account the gravity of what was at stake
and maintained the rights of the defence. The presumption in section 93-3 of
the 1982 Act respected such limits. Firstly, it came into play only with
regard to the offences defined in Chapter IV of the 1881 Act, concerning the
offences of defamation and insult. Secondly, the legal responsibility of each
defendant was determined in strict proportion to the part he or she had
actually played, with a legal distinction being drawn according to whether
or not the content of the information had been fixed prior to its
communication to the public. Where that was not the case, the publishing
director, not having been in a position to intervene to prevent the broadcast,
could not be prosecuted as a principal. Lastly, the Government submitted
that the way in which section 93-3 of the 1982 Act had been applied in the
present case had been compatible with the presumption of innocence.
Firstly, the domestic courts had fully established the defamatory nature of
the statements broadcast. Secondly, they had clearly proved the existence of
intent on the part of the third applicant, after meticulously examining the



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 19

documents and witness evidence he had adduced to prove his good faith.
Thirdly, the second applicant's conviction as principal did not infringe the
“principle of individual responsibility”, since the criminal responsibility
contemplated in section 93-3 arose not from producing the statement but
from publishing or broadcasting it, which formed part of the responsibilities
of the publishing director; above all, in the present case, by emphasising
that “a rolling news bulletin may be monitored and controlled ... by making
the necessary arrangements to that effect”, the Paris Court of Appeal had in
a sense established intent on the part of the second applicant even though in
law it did not actually need to do so in order to find him guilty.

23. The applicants contested the Government's argument that a
publishing director could escape liability by proving his good faith; the
established case-law — which moreover drew the consequences of the strict
liability provided for in section 93-3 of the 1982 Act — proved the opposite
(they referred in that connection to the following judgments of the Court of
Cassation, Criminal Division: Cass. crim., 22 December 1976, Bulletin
no. 379, p. 961, and Cass. crim., 8 July 1986, Bulletin no. 233, p. 596). The
presumption of responsibility established by that section was indeed
therefore irrebuttable. According to the Court's case-law, Article 6 § 2 of the
Convention required States to keep presumptions of fact and of law within
reasonable limits which took into account the gravity of what was at stake
and maintained the rights of the defence; but there was no criminal policy
consideration of any particular gravity which militated in favour of the
presumption in issue in the present case. Moreover, although the applicants
did not deny that necessity was a defence under ordinary law capable of
qualifying the irrebuttable character of a presumption of responsibility, they
could not see what might constitute a case of force majeure excluding the
publishing director's responsibility under section 93-3 of the 1982 Act.

24. The Court points out at the outset that the complaint under Article 6
§ 1 overlaps with the complaint under Article 6 § 2, so that it is not
necessary to examine the facts complained of from the standpoint of the first
paragraph of Article 6 taken alone (see Salabiaku v. France, judgment of
7 October 1988, Series A no. 141-A, p. 18, § 31).

The Court next observes that the Convention does not prohibit
presumptions of fact or of law in criminal cases. Nevertheless, it requires
States “to remain within certain limits in this respect”: they must “confine
them within reasonable limits which take into account the importance of
what is at stake and maintain the rights of the defence” (see Salabiaku, cited
above, pp. 15-16, § 28).

The result of section 93-3 of the 1982 Act and section 29 of the 1881 Act
is that in the field of audiovisual communication a publishing director is
criminally responsible — as principal — for any defamatory statement made
on air, where the content of that statement has been “fixed prior to being
communicated to the public”. In such a case, as soon as the statement's



20 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

defamatory character has been established, the offence is made out as
regards the publishing director — the maker of the statement being
prosecuted as an accessory — without it being necessary to prove mens rea
on his part. As pointed out above, section 93-3 is intended to punish a
publishing director who has failed to perform his duty of overseeing the
content of remarks made on air in those cases where he would have been
able to exercise such oversight before they were broadcast.

A number of elements have to be proved before the publishing director
can be convicted: he must have the status of publishing director; the
offending statement must have been broadcast and must be defamatory; and
the content of the statement must have been fixed before it was broadcast.
The Government have stated that where there has been no “prior fixing”
responsibility is no longer presumed and the rules of ordinary law apply
instead, so that the prosecution has to prove that the publishing director had
a personal hand in the broadcasting of the offending statement.

The Court takes the view that the difficulty in the present case stems
from the fact that this presumption is combined with another, namely that
defamatory remarks are presumed to have been made in bad faith. However,
this second presumption is not irrebuttable; although defendants cannot seek
to establish the truth of defamatory statements where, as in the present case,
the events concerned have taken place more than ten years before (section
35 of the 1881 Act), they may overturn that presumption by establishing
their good faith. Thus, as the Paris Court of Appeal observed in its judgment
of 17 June 1998, the applicants could have established the third applicant's
good faith by proving that the allegations complained of had been made in
pursuit of a legitimate aim, without any personal animosity, after a serious
investigation and in temperate language.

Therefore, as the Government submitted, a publishing director has a
valid defence if he can establish the good faith of the person who made the
offending remarks or prove that their content was not fixed before being
broadcast; moreover, the applicants raised such arguments in the domestic
courts.

That being the case, and having regard to the importance of what was at
stake — effectively preventing defamatory or insulting allegations and
imputations being disseminated through the media by requiring publishing
directors to exercise prior supervision — the Court considers that the
presumption of responsibility established by section 93-3 of the 1982 Act
remains within the requisite “reasonable limits”. Noting in addition that the
domestic courts examined with the greatest attention the applicants'
arguments relating to the third applicant's good faith and their defence that
the content of the offending statement had not been fixed in advance, the
Court concludes that in the present case they did not apply section 93-3 of
the 1982 Act in a way which infringed the presumption of innocence.



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 21

There has accordingly been no violation of Article 6 § 2 of the
Convention.

III. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

A. The parties' submissions

25. The applicants complained of an infringement of their right to the
freedom to “impart information” as a result of the penalties and measures
imposed on them by the domestic courts. They relied on Article 10 of the
Convention, which provides:

“l. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema
enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence,
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

26. The Government accepted that there had been “interference by
public authority” with the applicants' exercise of their freedom of
expression. They contended, however, that that interference satisfied the
requirements of the second paragraph of Article 10.

In the first place, they submitted that it was “prescribed by law”. The
criminal convictions of the second and third applicants had been founded on
sections 29 and 31 of the 1881 Act and section 93-3 of the 1982 Act. The
order requiring the applicant company to broadcast an announcement by
way of reparation for the damage caused to the civil party had been founded
on Article 1382 of the Civil Code, relating to criminal liability, and on
established case-law to the effect that the trial courts alone are empowered
to decide what form reparation should take, being free to choose reparation
in kind or pecuniary reparation (the Government referred to the following
judgments: Cass., First Civil Division, 14 May 1962, Bulletin no. 241;
Cass., Second Civil Division, 17 February 1972, Bulletin civ. Il no. 50;
Cass. crim., 9 April 1976, Bulletin no. 108; Cass., Third Civil Division,
9 December 1981, Bulletin civ. II no. 209; Cass., Second Civil Division,
11 October 1989, Bulletin no. 177; Cass. soc., 25 January 1989, Bulletin civ.
no. 64; Cass. com., 5 December 1989). The Government submitted that this
type of measure had already been used by the courts as a means of



22 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

reparation in the context of audiovisual communication, citing — though
without providing either a copy or a reference — a judgment given by the
Paris tribunal de grande instance on 10 June 1983 requiring a television
channel to broadcast an announcement.

The Government went on to say that the interference complained of had
been intended to punish and provide a remedy for conduct which had
damaged the reputation and honour of a person vested with public authority.
They argued on that basis that it pursued two of the legitimate aims listed in
the second paragraph of Article 10, namely protection of the reputation or
rights of others and prevention of disorder.

Lastly, the Government submitted that, in respect of the three applicants,
the interference in issue had been “necessary in a democratic society”, being
based on grounds which were “sufficient and relevant” as regards the aims
pursued and proportionate to those aims. On the first point, the Government
said that the domestic courts had conducted a detailed examination of the
case and the parties' arguments before finding that the information broadcast
on France Info had damaged Mr Junot's honour and good name. In
particular, the order requiring Radio France to broadcast an announcement
by way of civil reparation had appropriately reflected the circumstances of
the case. On the second point, the Government argued that the conviction of
the second and third applicants had been proportionate on account of the
particular gravity of the damage to Mr Junot's honour and good name — the
bulletin complained of had been broadcast a large number of times on a
station with a very large audience, it had incautiously referred without
comment to unverified facts and it had suggested a parallel with the Papon
case (which betrayed a lack of impartiality) — and of the moderate nature of
the fines and the awards of damages. Nor was the order against Radio
France disproportionate: the domestic courts had limited its obligation to the
requirement that it broadcast the announcement every two hours for twenty-
four hours (a total of twelve times, as compared with around sixty
repetitions of the offending statement), and the content of the announcement
had responded point by point to the defamatory imputations broadcast on
France Info. The applicants' argument that this measure had unduly reduced
the editorial space of France Info was invalid, since news was broadcast
round the clock on that channel. Moreover, since the operation of France
Info depended on public funds, it could not be affected by the broadcasting
of a dozen announcements over a period of twenty-four hours.

27. The applicants did not accept that the order requiring Radio France
to broadcast announcements about the conviction of the second and third
applicants had been “prescribed by law”. They pointed out that it followed
from the fact that the trial courts alone had power to decide what form
reparation should take that the Court of Cassation did not have jurisdiction
to review such decisions, so that the terms of an order like the one in issue
were completely unforeseeable. They further submitted that the effect of



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 23

this had been to allocate air-time which should have been used to inform the
public for the sole benefit of Mr Junot.

They observed in particular that in 7homa v. Luxembourg (no. 38432/97,
§ 64, ECHR 2001-IIT; also cited by the Government) the Court had held that
a general requirement for journalists systematically and formally to distance
themselves from the content of a quotation that might insult or provoke
others or damage their reputation was not reconcilable with the press's role
of providing information on current events, opinions and ideas.

They submitted that the bulletins broadcast on France Info pointed out
that the information they contained came from the weekly magazine
Le Point, and that from 11.04 a.m. on 1 February 1997 onwards they
mentioned the fact that Mr Junot denied the accusations against him. The
question of the role of the French State in the deportation operations during
the Occupation was a question of general interest to society which lay “at
the heart of contemporary debate”. The bulletins complained of had not
been intended to damage Mr Junot's reputation but to shed further light on a
period of history of interest to the public. The applicants also emphasised
the fact that the article published in Le Point to which the bulletins referred
had been based on serious documentary material made up of official
correspondence written by Mr Junot “which revealed his participation in
operations to maintain order around the camps at the time when the
deportation transports were being put together”. In those circumstances,
they submitted, “the channel had no obligation to 'distance itself' from the
article in Le Point”.

B. The Court's assessment

28. The Court notes that the French courts convicted the second
applicant (the applicant company's publishing director) and the third
applicant (a journalist working for France Info), as principal and accessory
respectively, of defaming a civil servant in news bulletins broadcast on
France Info, fined them FRF 20,000 each and ordered them to pay
FRF 50,000, jointly, in damages. The applicant company was ordered, by
way of civil reparation, to broadcast a number of times on France Info an
announcement about the judgment. It is therefore quite obvious that the
applicants suffered “interference by public authority” with the exercise of
the right guaranteed by Article 10; that point, moreover, is not in dispute
between the parties.

Such interference will breach the Convention if it fails to satisfy the
criteria set out in the second paragraph of Article 10. The Court must
therefore determine whether it was “prescribed by law”, whether it pursued
one or more of the legitimate aims listed in that paragraph and whether it
was “necessary in a democratic society” in order to achieve that aim or
aims.



24 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

1. “Prescribed by law”

29. The parties agreed that the interference was “prescribed by law” as
regards the criminal penalties imposed on the second and third applicants
and the order that they pay damages.

30. On the other hand, the applicants submitted that the opposite was
true of the order requiring the applicant company, by way of civil
reparation, to broadcast on France Info an announcement about the
conviction of the second and third applicants. As stated above, they argued
that it followed from the fact that the trial courts alone had power to decide
what form reparation should take that the Court of Cassation did not have
jurisdiction to review such decisions, so that the terms of an order like the
one in issue were completely unforeseeable.

The Court does not agree. It considers that, as its case-law requires (see,
for example, Tolstoy Miloslavsky v. the United Kingdom, judgment of
13 July 1995, Series A no. 316-B, pp. 71 et seq., §§ 37 et seq.), that measure
had a basis in domestic law and was foreseeable. Firstly, the applicant
company's civil liability for defamatory remarks broadcast on the radio
channels it runs is founded on Article 1382 of the Civil Code, which
provides: “Any act committed by a person that causes damage to another
shall render the person through whose fault the damage was caused liable to
make reparation for it”. Secondly, it is established French case-law that the
trial courts alone have power to determine the manner in which damage is to
be made good and that they may order reparation in kind. On this last point,
although the Government have not established that the courts regularly
order measures of this type in cases involving audiovisual communication —
they merely mentioned a first-instance judgment but did not provide a copy
or a reference — the publication of announcements about judicial decisions is
nevertheless, in France, one of the usual forms of reparation for damage
caused through the medium of the press (see, mutatis mutandis, Prisma
Presse v. France (dec.), no. 71612/01, 1 July 2003).

In addition, the Court has previously held that “national laws concerning
the calculation of damages for injury to reputation must make allowance for
an open-ended variety of factual situations” and that accordingly the words
“prescribed by law” do not require that a party to judicial proceedings
should be able to “anticipate with any degree of certainty the quantum of
damages that could be awarded in his particular case” (see Tolstoy
Miloslavsky, cited above, p. 73, § 41). It considers that a similar approach
may be followed, mutatis mutandis, where reparation in kind is concerned.

In short, the order requiring the applicant company, by way of civil
reparation, to broadcast on France Info an announcement about the
conviction of the second and third applicants was “prescribed by law”.



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 25

2. Legitimate aim

31. The Court considers that the interference undoubtedly pursued one
of the aims listed in Article 10 § 2, namely “protection of the reputation or
rights of others” (see, among other authorities, Tolstoy Miloslavsky, cited
above, p. 74, § 45); in any event, the parties did not disagree on that point.

The Court would observe that the right to protection of one's reputation is
of course one of the rights guaranteed by Article 8 of the Convention, as one
element of the right to respect for private life.

3. “Necessary in a democratic society”

32. The Court wishes to reiterate in the first place the fundamental
principles established by its case-law (see, among many other authorities,
Hertel v. Switzerland, judgment of 25 August 1998, Reports of Judgments
and Decisions 1998-VI, pp. 2329-30, § 46).

Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a
democratic society and one of the basic conditions for its progress and for
each individual's self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is
applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those
that offend, shock or disturb. Such are the demands of pluralism, tolerance
and broadmindedness without which there is no “democratic society”. As
set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions, which must,
however, be construed strictly, and the need for any restrictions must be
established convincingly.

The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2, implies
the existence of a “pressing social need”. The Contracting States have a
certain margin of appreciation in assessing whether such a need exists, but it
goes hand in hand with European supervision, embracing both the
legislation and the decisions applying it, even those given by an
independent court. The Court is therefore empowered to give the final ruling
on whether a “restriction” is reconcilable with freedom of expression as
protected by Article 10.

The Court's task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take
the place of the competent national authorities but rather to review under
Article 10 the decisions they delivered pursuant to their power of
appreciation. This does not mean that the supervision is limited to
ascertaining whether the respondent State exercised its discretion
reasonably, carefully and in good faith; what the Court has to do is to look
at the interference complained of in the light of the case as a whole and
determine whether it was “proportionate to the legitimate aim pursued” and
whether the reasons adduced by the national authorities to justify it are
“relevant and sufficient”. In doing so, the Court has to satisfy itself that the
national authorities applied standards which were in conformity with the



26 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

principles embodied in Article 10 and, moreover, that they relied on an
acceptable assessment of the relevant facts.

33. The Court has also emphasised on numerous occasions the essential
role played by the press in a democratic society. It has pointed out that,
although the press must not overstep certain bounds, in particular in respect
of the reputation and rights of others, its duty is to impart — in a manner
consistent with its obligations and responsibilities — information and ideas
on all matters of public interest, and that not only does the press have the
task of imparting such information and ideas, the public also has a right to
receive them (see among many other authorities, Bladet Tromse and
Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, §§ 59 and 62, ECHR 1999-I11, and
Colombani and Others v. France, no. 51279/99, § 55, ECHR 2002-V).

The national authorities' margin of appreciation is thus circumscribed by
the interest of democratic society in enabling the press to play its vital role
of “public watchdog” (see, for example, Bladet Tromse and Stensaas, cited
above, § 59).

Although formulated in the first instance for the written press, these
principles are applicable to the audiovisual media (see in particular Jersild
v. Denmark, judgment of 23 September 1994, Series A no. 298, pp. 23-24,
§ 31).

34. In the present case, the applicants were convicted by the French
courts on account of the broadcasting on France Info on 31 January and
1 February 1997 of a number of news bulletins reporting information
published in the weekly magazine Le Point to the effect that Mr Junot, when
Deputy Prefect at Pithiviers from September 1942 to August 1943, had
supervised the deportation of a thousand French and foreign Jews.

There is no doubt that the attitude of senior French administrative
officers during the Occupation is a question commanding the highest public
interest and that the broadcasting of information about it forms an integral
part of the task allotted to the media in a democratic society. Moreover, the
information published in Le Point and the news bulletins complained of was
a contribution to a public debate which was already going on at the material
time and was focused on the trial of Maurice Papon, the chief executive
officer at the prefecture of Gironde from May 1942 to August 1944, for
aiding and abetting arbitrary arrests, false imprisonment, murders and
attempted murders all constituting crimes against humanity.

Since the freedom of the press was thus in issue, the French authorities
had only a limited margin of appreciation in determining whether there was
a “pressing social need” to take the measures in question against the
applicants. Consequently, the Court will examine in scrupulous detail the
proportionality of these measures in relation to the legitimate aim pursued.

35. The Court observes that the original version of the offending
statement was worded as follows:



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 27

“According to the weekly magazine Le Point, a former deputy mayor of Paris
supervised the deportation of a thousand French and foreign Jews in 1942. Michel
Junot, now aged 80, was Deputy Prefect of Pithiviers at the time. He admits that he
organised the departure of a transport of deportees to Drancy. Michel Junot, whom
General de Gaulle removed from office at the end of the war, claims to have been in
the Resistance and subsequently rose through the ranks of the civil service. In his
defence, the former deputy mayor of Paris between 1977 and 1995 maintains, like
Maurice Papon, that he knew nothing of the fate of the deported Jews and says that
the discreet veil of history should be drawn over the crimes of those days.”

This item was broadcast for the first time at 5 p.m. on 31 January 1997
and repeated by the third applicant and other journalists sixty-two times
between 6 p.m. on 31 January and 11.04 a.m. on 1 February, either in the
same form or with slightly different wording, but in each case it was pointed
out that the information concerned had been published in Le Point. From
11 p.m. onwards a number of bulletins and newsflashes included the
information that, “unlike Maurice Papon”, Mr Junot had not ordered anyone
to be arrested, interned or transferred to Drancy, sometimes adding that he
had only been responsible for “maintaining order”. Beginning at 5.45 a.m.
on 1 February, a number of newsflashes and bulletins (broadcast at 6.45, 7,
7.15, 8, 8.15, 8.23, 8.30, 8.45 and 9.33 a.m.) mentioned that Mr Junot
denied the accusations in Le Point. According to the applicants, that detail
was systematically included after 11.04 a.m.

36. In its judgment of 17 June 1998, the Paris Court of Appeal held that
in imputing to Mr Junot supervision of the deportation of a thousand Jews
and the organisation of their dispatching to Drancy, in comparing his
situation to that of Maurice Papon — who had just been committed for trial
in the Assize Court — and in insinuating that he had not been a member of
the Resistance, the above bulletin had damaged his honour and dignity and
was consequently defamatory. The Court of Appeal went on to say:
“Calumnious imputations are deemed to be in bad faith unless it can be
established that they were made in pursuit of a legitimate aim, without any
personal animosity, after a serious investigation and in temperate language”,
and found that, although the first two of those conditions had been satisfied,
the same was not true of the other two. As regards the third condition, the
Court of Appeal found that the third applicant had broadcast the bulletin
complained of when Le Point had only just come out, had used as his only
sources three press agency dispatches reporting the article in that
publication — a fact which did not show that he had checked the information
— and a television programme in which Mr Junot had taken part, and had
gratuitously asserted that Mr Junot admitted that his conduct had been
blameworthy. As regards the fourth condition, the Court of Appeal held that
the imputations contained in the information broadcast had been
disproportionate in relation to the objective material which the applicants
claimed to have had at their disposal. It considered that the use of the
conditional tense and “the mention — very late in the day — of Mr Junot's



28 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

denials” did not attenuate “the gravity of the allegations made in dispatches
broadcast several dozen times”, and that the content of the documents
quoted in Le Point did not justify the construction that had been placed upon
them in the news bulletins. On that point, it said: “All these texts portray an
official dedicated to fulfilling his functions of maintaining public order and
defending the political interests of the government. They do not support,
without overstating the case, an assertion that Mr Junot supervised the
camps or played a role in the deportation of the Jews.”

37. The Court reiterates that by reason of the “duties and
responsibilities” inherent in the exercise of the freedom of expression, the
safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on
issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in
good faith in order to provide accurate and reliable information in
accordance with the ethics of journalism (see, for example, Bladet Tromse
and Stensaas, cited above, § 65, and Colombani and Others, cited above,
§ 65). Nevertheless, journalistic freedom also covers possible recourse to a
degree of exaggeration, or even provocation (see, in particular, Bladet
Tromse and Stensaas, cited above, § 59). Moreover, a general requirement
for journalists systematically and formally to distance themselves from the
content of a quotation that might insult or provoke others or damage their
reputation is not reconcilable with the press's role of providing information
on current events, opinions and ideas (see Thoma, cited above, § 64).

The bulletins complained of reported on a detailed article, backed up by
documentary research, and an interview, to be published in a weekly
magazine whose standing as a serious publication is not open to doubt, and
they systematically included an acknowledgment of that source. It cannot
therefore be validly maintained that merely by broadcasting those bulletins
the third applicant failed to discharge his obligation to act in good faith. In
that respect the Court finds the Paris Court of Appeal's reasoning
unpersuasive.

38. It notes, however, that the France Info bulletins contained an
assertion that had not appeared in Le Point, namely that Mr Junot “admits
that he organised the departure of a transport of deportees to Drancy”.
While it is true that the article stated that a transport of a thousand interned
Jews had left Pithiviers on 20 September 1942 “under Junot's
responsibility”, there was nothing in it — any more than there was in the
interview with Mr Junot — to indicate that he had admitted organising the
departure of that transport.

The Court does not believe that this can be taken as an example of the
“degree of exaggeration” or “provocation” which is permissible in the
exercise of journalistic freedom. It considers that it amounted to the
dissemination of incorrect information about the content of the article and
the interview published in Le Point.



RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT 29

Although in other respects the bulletins, as was right and proper, went no
further than repeating the information published by Le Point and
systematically attributed it to that source, they summarised in that way in a
few sentences a six-page feature article, highlighting its most striking parts.
That gave the account of the conduct imputed to Mr Junot a categorical tone
not present to the same extent in the original publication.

Admittedly, more nuanced wording, and eventually the information that
Mr Junot denied the allegations, were gradually introduced into the text of
the bulletins. However, by that time, in any event, the previous version had
already been broadcast repeatedly.

39. It is not for the Court to substitute its views for those of the press as
to what technique of reporting should be adopted by journalists; Article 10
protects not only the substance of the ideas and information expressed, but
also the form in which they are conveyed (see Jersild, cited above, pp. 23-
24, § 31).

It considers, however, that in the present case the extreme gravity of the
conduct imputed to Mr Junot and the fact that the France Info bulletin was
intended to be broadcast repeatedly — as indeed it was — required the third
applicant to exercise the utmost care and particular moderation.

That was all the more relevant in the Court's opinion because the bulletin
was put out over the radio on a channel which could be received throughout
French territory. In that connection, it reiterates that in considering the
“duties and responsibilities” of a journalist, the potential impact of the
medium concerned is an important factor, and it is commonly
acknowledged that the audiovisual media have often a much more
immediate and powerful effect than the print media (ibid.).

Within those limits, the Court considers that the reasons given by the
Court of Appeal for its ruling that Mr Junot's honour and dignity had been
damaged and its judgment against the applicants were “relevant and
sufficient”.

40. As regards the “proportionality” of the interference complained of,
the Court notes that the second and third applicants were found guilty of an
offence and ordered to pay a fine, so in that respect alone the measures
imposed on them were already relatively serious (see, mutatis mutandis,
Lehideux and Isorni v. France, judgment of 23 September 1998, Reports
1998-VII, p. 2887, § 57). However, in view of the margin of appreciation
left to Contracting States by Article 10 of the Convention, a criminal
measure as a response to defamation cannot, as such, be considered
disproportionate to the aim pursued.

That being so, the Court notes that the amount of the fine imposed on the
second and third applicants was moderate: FRF 20,000 each, equivalent to
3,048.98 euros (EUR). The same is true of the damages they were jointly
ordered to pay Mr Junot: FRF 50,000, or EUR 7,622 .45.



30 RADIO FRANCE AND OTHERS v. FRANCE JUDGMENT

The applicant company was ordered, by way of civil reparation, to
broadcast on France Info every two hours for twenty-four hours an
announcement about the conviction of the second and third applicants. The
Court considers that in so doing the domestic courts quite clearly intended
to find the appropriate level of reparation for the damage caused to Mr Junot
by the defamation that they had found him to have suffered. Be that as it
may, the Court considers that the obligation to broadcast a 118-word
announcement twelve times formed only a moderate restriction on France
Info's editorial freedom.

Having regard to the extreme gravity of the conduct imputed to Mr Junot
and the fact that the bulletin in question was, in its successive versions,
broadcast sixty-two times by a radio station which could be received
throughout French territory, the Court considers that the measures taken
against the applicants were not disproportionate to the legitimate aim
pursued.

41. In the light of the preceding considerations, the interference
complained of may be regarded as “necessary in a democratic society”.
There has accordingly been no violation of Article 10 of the Convention.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1. Holds that there has been no violation of Article 7 § 1 of the Convention;
2. Holds that there has been no violation of Article 6 § 2 of the Convention;

3. Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention.

Done in French, and notified in writing on 30 March 2004, pursuant to
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

S. DOLLE A.B. BAKA
Registrar President



