
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

FIRST SECTION

CASE OF SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH 
v. AUSTRIA

(Application no. 39394/98)

JUDGMENT

STRASBOURG

13 November 2003

FINAL

13/02/2004





SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 1

In the case of Scharsach and News Verlagsgesellschaft mbH v. 
Austria,

The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 
Chamber composed of:

Mr C.L. ROZAKIS, President,
Mrs F. TULKENS,
Mrs N. VAJIĆ,
Mrs S. BOTOUCHAROVA,
Mr A. KOVLER,
Mr V. ZAGREBELSKY, judges,
Mr F. MATSCHER, ad hoc judge,

and Mr S. NIELSEN, Deputy Section Registrar,
Having deliberated in private on 28 November 2002 and 23 October 

2003,
Delivers the following judgment, which was adopted on the 

last-mentioned date:

PROCEDURE

1.  The case originated in an application (no. 39394/98) against the 
Republic of Austria lodged with the European Commission of Human 
Rights (“the Commission”) under former Article 25 of the Convention for 
the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 
Convention”) by Mr Hans-Henning Scharsach (“the first applicant), an 
Austrian national, and News Verlagsgesellschaft mbH, the owner and 
publisher of the weekly magazine News which has its head office in Vienna 
(“the applicant company”), on 24 October 1997.

2.  The applicants were represented by Lansky, Ganzger & Partner, a law 
firm in Vienna. 

3.  The Austrian Government (“the Government”) were represented by 
their Agent, Mr H. Winkler, Head of the International Law Department at 
the Federal Ministry of Foreign Affairs.

4.  The applicants alleged, in particular, that their conviction for 
defamation under the Criminal Code and the Media Act, respectively, had 
infringed their right to freedom of expression under Article 10 of the 
Convention.

5.  The application was transmitted to the Court on 1 November 1998, 
when Protocol No. 11 to the Convention came into force (Article 5 § 2 of 
Protocol No. 11).

6.  The application was allocated to the Third Section of the Court 
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court).



2 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT

7.  On 19 September 2000 the Court communicated the complaint under 
Article 10 of the Convention to the Government and declared the remainder 
of the application inadmissible.

8.  On 1 November 2001 the Court changed the composition of its 
Sections (Rule 25 § 1). This case was assigned to the newly composed First 
Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the Chamber that would consider 
the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted as provided in 
Rule 26 § 1.

9.  Mrs E. Steiner, the judge elected in respect of Austria, withdrew from 
sitting in the case (Rule 28). The Government accordingly appointed 
Mr F. Matscher to sit as ad hoc judge (Article 27 § 2 of the Convention and 
Rule 29 § 1).

10.  By a decision of 28 November 2002, the Chamber declared the 
application admissible as far as it concerned the above complaint under 
Article 10 of the Convention.

11.  The applicants and the Government each filed observations on the 
merits (Rule 59 § 1). The Chamber having decided, after consulting the 
parties, that no hearing on the merits was required (Rule 59 § 3 in fine), the 
parties replied in writing to each other's observations.

THE FACTS

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

12.  The first applicant, an Austrian national born in 1943 and living in 
Vienna, is a journalist by profession. The applicant company is the owner 
and publisher of the Austrian weekly magazine News.

13.  In 1995 the first applicant published a one-page article under the 
heading “Brown instead of Black and Red?” (Braun statt Schwarz und 
Rot?) in the applicant company's magazine News. In the Austrian political 
context, “Brown” means a person or group having some affinity with 
National Socialist ideology, “Black” refers to the People's Party (ÖVP) and 
“Red” to the Social Democratic Party (SPÖ). The article discussed the 
question whether it was possible and desirable to form a coalition 
government with the Austrian Freedom Party (FPÖ) under the leadership of 
Jörg Haider.

14.  The first applicant explained why, in his view, such a coalition 
government was not desirable. He gave nine reasons, each of which was 
dealt with under a separate subheading. Referring to statements by Jörg 
Haider and other FPÖ members, he broached topics such as the FPÖ's 
specific view of history, its German jingoism (Deutschtümelei), that is, its 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 3

chauvinist and nostalgic affinity with Germany, its inclination towards 
racism, the opinion poll “Austria first” (Österreich zuerst) initiated by it, its 
political style and the possible negative reaction by foreign countries.

1.  The passage in issue

“4.   Violent Scene [Gewaltszene]

Right-wing thugs [Braune Schläger], fire-raisers and bomb-throwers have emerged 
from the FPÖ. Leading figures of brown terror, such as Burger, Haas, Honsik and 
Küssel, started their career with the Freedom Party. Under Steger the 'old closet Nazis' 
[Kellernazi] had left the party. Under Haider they are returning and are even allowed 
to run for office. Names such as B., Bl., D., Dü., G., Gr., H., Hat., K., M., Mi., Mrs 
Rosenkranz, S., Sch., St., Su. and W. show that the dissociation [Abgrenzung] from 
the extreme right that is constantly being stressed by Haider has in reality never taken 
place.”

15.  Mr Steger was Chairman of the FPÖ in the early 1980s, when the 
party supported more moderate positions. In 1986 Mr Haider became 
Chairman of the FPÖ. Mrs Rosenkranz is a politician. At the material time, 
she was a member of the Lower Austria Regional Parliament (Landtag) and 
the deputy chairperson of the Lower Austria regional branch of the FPÖ; at 
present, she is a member of the Austrian National Assembly (Nationalrat) 
and the chairperson of the Lower Austria regional branch of the FPÖ. Her 
husband is a well-known right-wing politician and the editor of the 
magazine fakten, which is considered to be extreme right-wing.

2.  Defamation proceedings and compensation under the Media Act
16.  Mrs Rosenkranz filed a private prosecution for defamation (üble 

Nachrede) against the first applicant and a compensation claim against the 
applicant company under the Media Act (Mediengesetz) in the St. Pölten 
Regional Court (Landesgericht).

17.  On 21 June 1998 the first applicant was convicted of defamation 
under Article 111 of the Criminal Code (Strafgesetzbuch). The court 
sentenced him to forty day-fines (Tagessätze) of 1,500 Austrian schillings 
(ATS) each (that is, a total of ATS 60,000) or twenty days' imprisonment in 
default, suspended for a three-year probationary period. The applicant 
company was ordered to pay ATS 30,000 in compensation to 
Mrs Rosenkranz pursuant to section 6 of the Media Act.

18.  The court noted in its reasoning that the passage in issue was to be 
understood in the way it would be perceived by an average reader. The term 
“closet Nazi” was used to describe a person who supported National 
Socialist ideas, not in public, but in private through clandestine activities. 
Belonging to such a circle of persons meant having a contemptible character 
and behaving in a manner contrary to honour or morality. According to the 
court, it could not be established that Mrs Rosenkranz was a co-author of 



4 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT

her husband's magazine. Even assuming that she had contributed to certain 
passages of some of the articles published in it, as contended by the 
applicants, these were unproblematic in terms of the National Socialism 
Prohibition Act (Verfassungsgesetz vom 8. Mai 1945 über das Verbot der 
NSDAP, Verbotsgesetz 1947 – “the Prohibition Act”). As regards a 
statement by Mrs Rosenkranz in which she had said that she did not find her 
husband's activities immoral, the court found that Mr Rosenkranz had so far 
not been convicted of contravening the Prohibition Act. On the other hand, 
Mrs Rosenkranz had not said that she supported her husband's activities or 
identified herself with them. Moreover, a wife could not be expected to 
criticise her husband in public. Although she had criticised the National 
Socialism Prohibition Act in public statements, the court found that the 
applicants had failed to provide evidence of any clandestine National 
Socialist activities undertaken by Mrs Rosenkranz that would justify calling 
her a “closet Nazi”.

19.  The applicants appealed, arguing that the term “closet Nazi” had 
been coined by Mr Steger when he was Chairman of the FPÖ. It was meant 
to describe those of his party colleagues who, officially, demonstrated 
support for democracy, but who, unofficially or secretly, did not dissociate 
themselves from neo-Nazi ideas or from contacts with the neo-Nazi scene. 
Therefore, their relation to the extreme right appeared to be unclear. The 
applicants complained that the court had in fact failed to conclude that 
Mrs Rosenkranz had contributed to the editing of her husband's xenophobic 
magazine. They argued that Mrs Rosenkranz, as a politician, exposed 
herself to public scrutiny and advocated views of a political nature. As a 
politician, it was part of her functions to participate in political debate. 
Therefore, in the light of the right to freedom of expression and information 
of citizens and the electorate, it was legitimate to expect her to take a stand 
also in regard to her husband's political activities. Taking sides with her 
husband might do her credit as a wife, but, as a politician, she had to bear 
criticism under such circumstances, as her failure to dissociate herself from 
the extreme right could be perceived as an approval of her husband's 
political activities. Had the court correctly assessed the meaning of the 
incriminated passage, it would have concluded that the applicants had 
furnished proof of its factual basis.

20.  On 3 March 1997 the Vienna Court of Appeal (Oberlandesgericht) 
dismissed the appeal and upheld the lower court's judgment.

21.  It considered that the Regional Court had correctly found that the 
term “closet Nazi” was to be assessed from the point of view of an average 
reader, who could not be expected to know the original meaning given to it 
by Mr Steger some six years previously. Therefore, the article had 
insinuated clandestine neo-Nazi activities on the part of Mrs Rosenkranz 
that were not proved. Consequently, it was irrelevant to take evidence 
relating to possible extreme right-wing activities of her husband, as 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 5

proposed by the applicants. Moreover, the first-instance court had correctly 
found that neither Mrs Rosenkranz's public speeches when compared to 
certain passages of articles in her husband's magazine, nor her statement 
that she did not find her husband's activities immoral warranted the 
conclusion that she supported National Socialist ideas. Therefore, the 
evidence the applicants' proposed to adduce to the effect that 
Mrs Rosenkranz knew the contents of her husband's magazine and that she 
in fact contributed from time to time to its editing was not sufficient to 
furnish proof of her clandestine support for National Socialist ideas.

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW

22.  Section 6 of the Media Act provides for the strict liability of the 
publisher in cases of defamation; the victim can thus claim damages from 
him. Compensation up to 14,535 euros (EUR) can be awarded. In this 
context, “defamation” is defined in Article 111 of the Criminal Code as 
follows:

“1.  Anyone who accuses another, as it may be perceived by a third party, of having 
a contemptible character or attitude, or of behaviour contrary to honour or morality, 
and of such a nature as to make him contemptible or otherwise lower him in public 
esteem, shall be liable to a term of imprisonment not exceeding six months or a fine 
not exceeding 360 day-fines.

2.  Anyone who commits this offence in a printed document, by broadcasting or 
otherwise, in such a way as to make the defamation accessible to a broad section of 
the public, shall be liable to a term of imprisonment not exceeding one year or a fine 
not exceeding 360 day-fines.

3. The person making the statement shall not be punished if it is proved to be true. 
As regards the offence defined in paragraph 1, he shall also not be liable if 
circumstances are established which gave him sufficient reason to assume that the 
statement was true.”

THE LAW

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

23.  The applicants complained that their convictions for defamation 
under the Criminal Code and the Media Act respectively had infringed their 
right to freedom of expression under Article 10 of the Convention, the 
relevant part of which reads as follows:



6 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or 
for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A.  Whether there was an interference

24.  The Court considers, and this was common ground between the 
parties, that the applicants' convictions by the Austrian courts constituted an 
interference with their right to freedom of expression, as guaranteed by 
Article 10 § 1 of the Convention.

B.  Whether the interference was justified

25.  An interference contravenes Article 10 of the Convention unless it is 
“prescribed by law”, pursues one or more of the legitimate aims referred to 
in paragraph 2 and is “necessary in a democratic society” for achieving such 
an aim or aims.

1.  “Prescribed by law”
26.  The Court considers, and this was acknowledged by the parties, that 

the interference was prescribed by law, namely by Article 111 of the 
Criminal Code and section 6 of the Media Act.

2.  Legitimate aim
27.  The Court further finds, and this was likewise not disputed between 

the parties, that the interference served a legitimate aim, namely “the 
protection of the reputation or rights of others” within the meaning of 
Article 10 § 2 of the Convention.

3.  “Necessary in a democratic society”
28.  The applicants argued that the courts had wrongly classified the term 

in issue as a statement of fact instead of a value judgment, which, at all 
events, was based on true facts: Mrs Rosenkranz was a member of the FPÖ; 
through her husband she was in direct contact with neo-Nazis; she had 
occasionally helped in the correction of orthographic and grammatical 
mistakes in an extreme-right magazine and – despite Mr Haider's 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 7

announcements and proclamations on that issue – she had not clearly and 
publicly dissociated herself from National Socialist ideas. The meaning of 
the term in issue was clear for an average reader of the magazine, as 
Mrs Rosenkranz's name was quoted in the context of criticism of the FPÖ 
for failure to dissociate itself from right-wing extremists. The first 
applicant's obvious intention had never been to defame Mrs Rosenkranz or 
to link her with criminal conduct, but to criticise her position within the 
FPÖ and her failure to dissociate herself in public from neo-Nazi ideas. 
Therefore the statement was in no way excessive and Mrs Rosenkranz, as a 
politician and member of a regional parliament, had to bear the criticism 
contained therein. The first applicant's criminal conviction and the 
imposition of a fine on the applicant company had in any event been 
disproportionate.

29.  The Government noted that the courts had classified the offending 
passage as a statement of fact which insinuated clandestine neo-Nazi 
activities on the part of Mrs Rosenkranz that had not been proved. In 
Austria, any allegation that a person had an ambiguous relation to National 
Socialism constituted a very serious reproach coming close to a charge of 
criminal behaviour under the Prohibition Act, which bans National Socialist 
activities in various forms and provides for severe terms of imprisonment. 
Finally, the penalties imposed on the applicants had been within the lowest 
range of possible punishment; the interference with the rights guaranteed by 
Article 10 had therefore not been disproportionate.

30.  The Court reiterates the principles established by its case-law under 
Article 10 of the Convention.

(i)  The press plays an essential role in a democratic society. Although it 
must not overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation 
and rights of others, its duty is nevertheless to impart – in a manner 
consistent with its obligations and responsibilities – information and ideas 
on all matters of public interest (see De Haes and Gijsels v. Belgium, 
judgment of 24 February 1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-I, 
pp. 233-34, § 37). Not only does it have the task of imparting such 
information and ideas, the public also has a right to receive them. Were it 
otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public 
watchdog” (see Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 1992, 
Series A no. 239, p. 27, § 63; Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], 
no. 21980/93, § 62, ECHR 1999-III; and Unabhängige Initiative 
Informationsvielfalt v. Austria, no. 28525/95, § 37, ECHR 2002-I).

(ii)  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of 
a democratic society and one of the basic conditions for its progress and 
each individual's self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is 
applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received 
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those 
that offend, shock or disturb. As set forth in Article 10 § 2, this freedom is 



8 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT

subject to exceptions, which must, however, be construed strictly and the 
need for any restrictions must be established convincingly (see Nilsen and 
Johnsen v. Norway [GC], no. 23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII).

(iii)  There is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for 
restrictions on political speech or on debate on questions of public interest 
(see Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, § 61, ECHR 1999-IV). 
Moreover, the limits of acceptable criticism are wider as regards a politician 
as such than as regards a private individual. Unlike the latter, the former 
inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his words 
and deeds by journalists and the public at large, and he must consequently 
display a greater degree of tolerance (see Lingens v. Austria, judgment of 
8 July 1986, Series A no. 103, p. 26, § 42, and Incal v. Turkey, judgment of 
9 June 1998, Reports 1998-IV, p. 1567, § 54).

(iv)  The notion of necessity implies a “pressing social need”. The 
Contracting States enjoy a margin of appreciation in this respect, but this 
goes hand in hand with a European supervision which is more or less 
extensive depending on the circumstances. In reviewing under Article 10 
the decisions taken by the national authorities pursuant to their margin of 
appreciation, the Court must determine, in the light of the case as a whole, 
whether the interference in issue was “proportionate” to the legitimate aim 
pursued and whether the reasons adduced by them to justify the interference 
are “relevant and sufficient” (see Lingens, cited above, pp. 25-26, §§ 39-40; 
and The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 2), judgment of 
26 November 1991, Series A no. 217, p. 28-29, § 50).

(v)  The nature and severity of the penalty imposed are also factors to be 
taken into account when assessing the proportionality of the interference 
(see, for example, Ceylan v. Turkey [GC], no. 23556/94, § 37, ECHR 1999-
IV; Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 69, ECHR 2001-I; and Perna 
v. Italy [GC], no. 48898/99, § 39, ECHR 2003-V).

31.  Turning to the particular circumstances of the case, the Court will 
assess the following elements: (a) the nature of the interference; (b) the 
position of the applicants and that of Mrs Rosenkranz, who instituted the 
proceedings; (c) the subject matter of the article; and (d) the reasons given 
by the national courts.

(a)  The nature of the interference

32.  As to the nature of the interference, the Court observes that the first 
applicant was sentenced to a suspended fine in the amount of ATS 60,000 
(EUR 4,360). Even though this fine was in the lower range of possible 
penalties and was suspended for a three-year probationary period, it was a 
sentence under criminal law, registered in the first applicant's criminal 
record.



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 9

33.  The second applicant was ordered to pay ATS 30,000 (EUR 2,180) 
as compensation to Mrs Rosenkranz in the related civil proceedings. The 
Court considers this fine to be moderate.

(b)  The position of the applicants and of Mrs Rosenkranz

34.  As to the position of the applicants, the Court notes that the first 
applicant is a journalist by profession and the applicant company is the 
owner of the magazine in which the article was published. Mrs Rosenkranz 
is a politician. At present, she is the chairperson of the Lower Austria 
regional branch of the FPÖ and a member of the Austrian National 
Assembly; at the material time, she was the deputy chairperson of the 
Lower Austria regional branch of the FPÖ and a member of the Lower 
Austria Regional Parliament.

(c)  The subject matter of the article

35.  The subject matter of the article was the first applicant's thoughts on 
a possible coalition government with the FPÖ under the leadership of 
Mr Haider, expressing the first applicant's view that such a coalition 
government was not desirable. The article, including the passage in issue, 
was, therefore, of a political nature on a question of public interest at that 
time.

(d)  The reasons given by the national courts

36.  As regards the qualification of the impugned statement by the 
Austrian courts, the Court observes that they did not accept the applicants' 
argument that the statement in issue was a value judgment, but considered it 
to be a statement of fact, insinuating clandestine neo-Nazi activities on the 
part of Mrs Rosenkranz that had not been proved. In the Austrian courts' 
view, belonging to such a circle of persons meant having a contemptible 
character and behaving in a manner contrary to honour or morality. The 
passage in issue had therefore defamed Mrs Rosenkranz.

37.  The Court considers that the reasons given by the Austrian courts 
were “relevant” to justify the interference complained of. It remains to be 
examined whether the reasons adduced were also “sufficient” within the 
meaning of Article 10 § 2.

38.  The Court observes that the article was written in a political context, 
namely when a possible coalition government including the FPÖ was being 
mooted, and that it expressed the first applicant's view that such a coalition 
government was not desirable. The term “closet Nazi” was used in 
connection with a passage criticising FPÖ politicians, amongst them 
Mrs Rosenkranz, for failure to dissociate themselves from the extreme right. 
Moreover, the Court considers unconvincing the Regional Court's finding 
that a wife could not be expected to criticise her husband in public, as the 
statement in the present case clearly addressed Mrs Rosenkranz as a 



10 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT

politician and public figure – at the material time, a member of the Lower 
Austria Regional Parliament and the deputy chairperson of the Lower 
Austria regional branch of the FPÖ – in respect of whom the limits of 
acceptable criticism are wider than for a private individual (see Feldek v. 
Slovakia, no. 29032/95, § 85, ECHR 2001-VIII). The Court thus finds that 
the Austrian courts failed to take sufficient account of the political context 
in which the impugned term was used when assessing its meaning.

39.  Considering that Mrs Rosenkranz's name in the article in question 
was mentioned together with other FPÖ politicians in the sentence 
criticising their failure to dissociate themselves from the extreme right, that 
is, to take a stand against extreme-right positions, the Court considers that 
the term “closet Nazi”, which appears in inverted commas in the article, 
taken in its context, was to be understood in the sense given to it by Mr 
Steger who had first used this expression in the political debate in his party, 
namely describing a person who had an ambiguous relation to National 
Socialist ideas (see paragraph 19 above).

40.  Further, the Court observes that much of the parties' arguments 
revolve around the assessment of whether the term “closet Nazi” was a 
statement of fact or a value judgment, and that the domestic courts, 
considering it to be a statement of fact, had never examined the question 
whether it could be considered as a value judgment. The Court notes in this 
respect that the assessment of whether a certain statement constitutes a 
value judgment or a statement of fact might in many cases be difficult. 
However, since under the Court's case-law a value judgment must be based 
on sufficient facts in order to constitute a fair comment under Article 10 
(see De Haes and Gijsels, cited above, p. 249, § 47, and Jerusalem v. 
Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II), their difference finally lies in 
the degree of factual proof which has to be established (see Krone Verlag 
GmbH & Co. KG and Mediaprint Zeitungs- und Zeitschriftenverlag GmbH 
& Co. KG v. Austria (dec.), no. 42429/98, 20 March 2003).

41.  The Court agrees with the domestic courts' finding that there is no 
indication in the present case that Mrs Rosenkranz herself is a neo-Nazi. 
However, contrary to the domestic courts' position, the Court considers that 
the impugned statement, taken in its context, is not a statement of fact but 
has to be understood as a permissible value judgment. Mrs Rosenkranz is 
the wife of a well-known right-wing politician, who is the editor of a 
magazine considered to be extreme right-wing. This element in itself does 
not constitute a sufficient factual basis. However, Mrs Rosenkranz is also a 
politician, who has never publicly dissociated herself from her husband's 
political views but has criticised the Prohibition Act, which bans National 
Socialist activities, in public statements. In this context, it is to be noted that 
the essence of the impugned article was exactly the reproach that FPÖ 
politicians failed to dissociate themselves clearly from the extreme right. 
Therefore, the body of facts available constituted a sufficient factual basis 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 11

for the contested statement, understood in the above sense, namely that 
Mrs Rosenkranz's stand towards extreme right political positions was at the 
least unclear. The Court considers that the applicants published what may be 
considered to have been their fair comment, namely the first applicant's 
personal political analysis of the Austrian political scene. Therefore his 
opinion was a value judgment on an important matter of public interest.

42.  Regarding the Government's argument that, in Austria, any 
allegation that a person has an ambiguous relation to National Socialism 
constitutes a very serious reproach coming close to a charge of criminal 
behaviour under the Prohibition Act, the Court refers to Wabl v. Austria 
(no. 24773/94, § 41, 21 March 2000), in which it acknowledged that the 
special connotation of the term “Nazi” in Austria, inter alia, justified the 
interference under Article 10 § 2 of the Convention. Unlike the position in 
Wabl, the interference in the present case was not an injunction issued under 
civil law, prohibiting the repetition of a particular statement, but a criminal 
conviction for the first applicant and a fine for the applicant company.

43.  The Court further considers that use of the term “Nazi” does not 
automatically justify a conviction for defamation on the ground of the 
special stigma attached to it. The Court reiterates in this context that the 
degree of precision for establishing the well-foundedness of a criminal 
charge by a competent court can hardly be compared to that which ought to 
be observed by a journalist when expressing his opinion on a matter of 
public concern, in particular when expressing his opinion in the form of a 
value judgment (see Unabhängige Initiative Informationsvielfalt, cited 
above, § 46). Therefore, the Court is not convinced by the Regional Court's 
reasoning, in response to Mrs Rosenkranz's statement that she saw nothing 
immoral in her husband's political activities, to the effect that 
Mr Rosenkranz had so far not been convicted of contravening the 
Prohibition Act. The standards applied when assessing someone's political 
activities in terms of morality are different from those required for 
establishing an offence under criminal law.

44.  Moreover, the Court observes that in Wabl the term “Nazi” was used 
without any connection to the underlying debate, while in the present case it 
was used precisely in the context of the allegation that certain politicians of 
the FPÖ had failed to dissociate themselves from the extreme right.

45.  Considering, on the one hand, that Mrs Rosenkranz is a politician 
and, on the other, the role of a journalist and the press of imparting 
information and ideas on matters of public interest, even those that may 
offend, shock or disturb, the use of the term “closet Nazi” did not exceed 
what may be considered acceptable in the circumstances of the present case.

46.  In conclusion, the Court finds that the standards applied by the 
Austrian courts were not compatible with the principles embodied in 
Article 10 and that they did not adduce “sufficient” reasons to justify the 
interference in issue, namely the first applicant's conviction for defamation 



12 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT

and the imposition of a fine on the applicant company for having published 
the critical statement in question. Therefore, having regard to the fact that 
there is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions 
on debate on questions of public interest, the Court finds that the domestic 
courts overstepped the narrow margin of appreciation afforded to member 
States, and that the interference was disproportionate to the aim pursued and 
was thus not “necessary in a democratic society”.

Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the Convention.

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

47.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.”

A.  Damage

48.  The first applicant claimed 386.50 euros (EUR) in respect of 
pecuniary damage for ten hours' loss of earnings resulting from attending 
court hearings and consultations with his lawyer. The applicants sought 
EUR 3,417.38, corresponding to costs awarded to Mrs Rosenkranz by the 
Austrian courts. Under the head of pecuniary damage, the applicant 
company requested reimbursement of the 30,000 Austrian schillings 
(EUR 2,180.19) paid to Mrs Rosenkranz by virtue of the court sentence, and 
of EUR 7,049.26 for loss of advertising income resulting from the 
publication of the judgment in its newspaper. The applicants sought EUR 
10,000 each in respect of non-pecuniary damage for loss of reputation 
resulting from the judgment against them.

49.  As regards the claims for pecuniary damage, the Government argued 
that the first applicant's claim was unsubstantiated; they did not comment on 
the applicant company's requests or the applicants' claim for reimbursement 
of Mrs Rosenkranz's costs in the domestic proceedings. In respect of non-
pecuniary damage, the Government submitted that the finding of a violation 
would constitute sufficient reparation.

50.  The Court considers, as regards the first applicant's claim for 
pecuniary damage, that there is no causal link between the violation found 
and the alleged loss of earnings. Even if the Austrian courts had not 
convicted him, his preparation for and attendance at the court hearings 
would have been necessary. Therefore, no award can be made under that 
head to the first applicant. Having regard to the direct link between the 
applicants' claim concerning reimbursement of Mrs Rosenkranz's costs in 



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 13

the domestic proceedings and the violation of Article 10 found by the Court, 
the applicants are entitled to recover the full amount of EUR 3,417.38. As 
regards the applicant company, the Court finds that the claims resulted from 
the order made against it by the Austrian courts and thus awards the full 
amount of EUR 9,229.45 in respect of pecuniary damage.

51.  The Court considers that the first applicant's conviction entered in 
the criminal record entailed adverse effects and awards him, on an equitable 
basis, EUR 5,000 under the head of non-pecuniary damage (see mutatis 
mutandis, Nikula v. Finland, no. 31611/96, § 65, ECHR 2002-II). As 
regards the applicant company, the Court finds, like the Government, that 
the finding of a violation constitutes in itself sufficient just satisfaction for 
any non-pecuniary damage sustained.

B.  Costs and expenses

52.  The applicants sought reimbursement of EUR 3,417.40 for costs and 
expenses incurred in the domestic proceedings. They further requested 
EUR 3,007.54 for costs and expenses incurred in the Strasbourg 
proceedings.

53.  The Government did not comment on the costs claim for the 
domestic proceedings. As regards the claim concerning the Convention 
proceedings, they considered that the amounts charged for written 
submissions to the Court were reasonable, whereas the claims for telephone 
calls and correspondence were unsubstantiated.

54.  The Court finds the above claims reasonable and awards the full 
amount of EUR 6,424.94 under this head.

C.  Default interest

55.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT

1.  Holds, by six votes to one, that there has been a violation of Article 10 of 
the Convention;

2.  Holds, unanimously, that the finding of a violation constitutes in itself 
sufficient just satisfaction for any non-pecuniary damage sustained by 
the applicant company;



14 SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT

3.  Holds 
(a)  unanimously, that the respondent State is to pay the applicants:

(i)  EUR 12,646.83 (twelve thousand six hundred and forty-six euros 
eighty-three cents) in respect of pecuniary damage;
(ii)  EUR 6,424.94 (six thousand four hundred and twenty-four euros 
ninety-four cents) in respect of costs and expenses;

(b)  by six votes to one, that the respondent State is to pay the first 
applicant EUR 5,000 (five thousand euros) in respect of non-pecuniary 
damage;
(c)  unanimously, that the respondent State is to pay the applicants any 
tax that may be chargeable on the above amounts;

4.  Holds, unanimously, that the above amounts are to be paid within three 
months from the date on which the judgment becomes final according to 
Article 44 § 2 of the Convention, and that from the expiry of the above-
mentioned three months until settlement simple interest shall be payable 
on the above amounts at a rate equal to the marginal lending rate of the 
European Central Bank during the default period plus three percentage 
points;

5.  Dismisses unanimously the remainder of the applicants' claim for just 
satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 13 November 2003, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Søren NIELSEN Christos ROZAKIS
Deputy Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the partly dissenting opinion of Mr Matscher is annexed 
to this judgment.

C.L.R.
S.N.



SCHARSACH AND NEWS VERLAGSGESELLSCHAFT mbH v. AUSTRIA JUDGMENT 15

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE MATSCHER

To my regret, I cannot subscribe to the reasoning or to the decision of the 
majority of the Chamber on two points.

The merits
The applicants were not able to adduce the slightest evidence that Mrs 

Rosenkranz's behaviour or statements justified her description as a “closet 
Nazi” or that she had secretly supported Nazi ideas.

The mere fact that Mrs Rosenkranz is married to a (locally) known right-
wing politician and had refused to dissociate herself in public from her 
husband's ideas does not show that she identified herself with those ideas. 
People cannot be held liable for the ideas of a member of their family (see, 
mutatis mutandis, De Haes and Gijsels v. Belgium, judgment of 24 February 
1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-I, p. 236, § 45: “It is 
unacceptable that someone should be exposed to opprobrium because of 
matters concerning a member of his family.”).

Under these circumstances, the allegation that Mrs Rosenkranz had an 
ambiguous relation to National Socialism constituted a very serious 
reproach in Austria, which justified a criminal conviction and, therefore, an 
interference under Article 10 § 2 of the Convention (see Wabl v. Austria, 
no. 24773/94, § 41, 21 March 2000).

Moreover, the applicants' argument that the term “closet Nazi” had to be 
understood in the special meaning given to it by Mr Steger is not 
convincing. Mr Steger, a former leader of the Austrian Freedom Party 
(FPÖ) coined the expression in the early 1980s. The impugned article was 
published in 1995. At that time virtually no one remembered the special 
sense given to the term “closet Nazi” by Mr Steger about ten years earlier, 
and the vast majority of the population understood it in its ordinary 
meaning, as a person supporting Nazi ideas and perhaps acting secretly for 
the Nazi movement.

The decision on the alleged non-pecuniary damage
It is not realistic to consider that the first applicant's criminal conviction 

caused him, as a journalist, particular damage; rather, the contrary is more 
plausible. The reference to Nikula v. Finland (no. 31611/96, § 65, ECHR 
2002-II) is irrelevant because the situation in that case was very different.

It is for this reason that in comparable Austrian cases (such as 
Oberschlick v. Austria, judgment of 23 May 1991, Series A no. 204, p. 29, 
§ 69, and Schwabe v. Austria, judgment of 28 August 1992, Series A 
no. 242-B, p. 35, § 39) no award was made for non-pecuniary damage. I see 
no reason to depart from that jurisprudence.




