
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA

1959 • 50 • 2009

SEKCJA CZWARTA

SPRAWA KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE
(Wniosek nr 27209/03)

WYROK

STRASBURG

6 października 2009 roku

PRAWOMOCNY

06/01/2010

Niniejszy wyrok stanie się prawomocny w okolicznościach określonych w 
Artykule 44 § 2 Konwencji. Może on podlegać adjustacji redakcyjnej.



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

W sprawie Kuliś i Różycki przeciwko Polsce,
Europejski Trybunał Praw Człowieka (Sekcja Czwarta), na posiedzeniu Izby w składzie:

Nicolas Bratza, Prezes,
Lech Garlicki,
Giovanni Bonello,
Ljiljana Mijović,
Päivi Hirvelä,
Ledi Bianku,
Nebojša Vučinič, sędziowie,

oraz Fatoş Araci, Zastępca Rejestratora Sekcji,
Po odbyciu narady na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 września 2009 roku,
Wydaje następujący wyrok, który został przyjęty w tym dniu:

PROCEDURA
1. Sprawa bierze swój początek we wniosku (nr 27209/03) przeciwko Rzeczypospolitej 

Polskiej, złożonym w Trybunale na podstawie Artykułu 34 Konwencji o Ochronie Praw 
Człowieka i Podstawowych Wolności ("Konwencja") przez dwóch obywateli polskich, 
pana Mirosława Kulisia oraz pana Piotra Różyckiego ("wnioskodawcy"), w dniu 10 
czerwca 2003 roku. Drugi z wnioskodawców zmarł w 2004 roku.

2. Wnioskodawcy byli reprezentowani przez panią A. Wyrozumską, profesor prawa na 
Uniwersytecie Łódzkim. Rząd polski ("Rząd") był reprezentowany przez swojego 
Przedstawiciela, pana J. Wołąsiewicza z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

3. Wnioskodawcy podnieśli zarzut naruszenia ich prawa do wolności wyrażania opinii, 
gwarantowanego na podstawie Artykułu 10 Konwencji.

4. W dniu 4 kwietnia 2008 roku Prezes Sekcji Czwartej postanowił zawiadomić o wniosku 
Rząd. Postanowiono również zbadać merytoryczną zawartość wniosku i jednocześnie jego 
dopuszczalność (Artykuł 29 § 3).

FAKTY
I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY
5. Wnioskodawcy urodzili się odpowiednio w 1956 oraz 1946 roku. Pierwszy z 

wnioskodawców mieszka w Łodzi.
6. Pierwszy z wnioskodawców jest właścicielem wydawnictwa o nazwie "Westa Druk", 

które wydaje tygodnik Angora oraz dodatek do niego pod nazwą Angorka. Drugi z 
wnioskodawców był redaktorem naczelnym tego tygodnika.

7. W dniu 16 maja 1999 roku Angorka zamieściła artykuł nawiązujący do kampanii 
reklamowej prowadzonej przez Star Foods, promującej produkowane przez tę firmę 
chipsy ziemniaczane. Na pierwszej stronie czasopisma zamieszczono rysunek ukazujący 
chłopca trzymającego paczkę chipsów z widoczną na niej nazwą "Star Foods", i 
mówiącego do Reksia – małego pieska, popularnej postaci z kreskówek dla dzieci – "Nie 
martw się – też bym był mordercą, gdybym jadł to świństwo!"). Powyżej rysunku widniał 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

duży nagłówek o treści: "Polskie dzieci zbulwersowane reklamą chipsów", "Reksio to 
morderca".

8. Artykuł, wydrukowany na drugiej stronie czasopisma, brzmiał następująco:
"W chipsach firmy Star Foods pojawiły się ostatnio naklejki, które przeraziły rodziców i ich 
dzieci.

W chipsach firmy Star Foods, które leżą na pólkach niemal w każdym sklepie, pojawiły się 
ostatnio naklejki, które przeraziły rodziców i dzieci. W paczkach znalazły się karteczki ze 
zwrotami "Reksio to morderca".

Zanim naklejki znalazły się w paczkach chipsów, przedsiębiorstwo zleciło przeprowadzenie 
badań rynkowych. Jedna z agencji reklamowych zaproponowała zwroty i powiedzonka, 
używane na co dzień przez nastolatków. Dzieci natomiast są przerażone tymi zwrotami.

...

Opracowano na podstawie "Super Expresu"

9. Obok cytowanego wyżej artykułu na drugiej stronie znajdował się niewielki rysunek 
ukazujący dwa koty trzymające opakowanie z widniejącym na nim słowem "chipsy", oraz 
psa Reksia w tle. Jeden z kotów trzyma papierową kartkę – najprawdopodobniej wyjętą z 
opakowania – z napisem "Reksio morderca", i mówi do drugiego kota – "Owszem, nieraz 
bywa przykry, ale żeby zaraz morderca?!."

10. W dniu 2 listopada 1999 roku firma Star Foods ("powód") wniosła przeciwko obu 
wnioskodawcom pozew cywilny o ochronę dóbr osobistych. Spółka wystąpiła o wydanie 
nakazu opublikowania przez pozwanych w Angorze oraz Angorce przeprosin za 
opublikowanie rysunku bezpodstawnie dyskredytującego produkty firmy Star Foods. 
Spółka zażądała ponadto zwrotu poniesionych przez siebie kosztów prawnych oraz 
wpłacenia przez wnioskodawców kwoty 10.000 złotych polskich (PLN) na cele 
charytatywne. 

11.  W dniu 28 maja 2001 roku Sąd Okręgowy w Łodzi rozstrzygnął sprawę na korzyść 
powoda. Sąd nakazał wnioskodawcom opublikowanie przeprosin zgodnie z żądaniem 
zawartym w pozwie, oraz wpłacenie kwoty 10.000 PLN na cele charytatywne. 
Wnioskodawcom nakazano również wpłacenie na rzecz powoda kwoty 11.500 PLN 
tytułem zwrotu kosztów postępowania. Sąd uznał, że sporny rysunek naruszył dobra 
osobiste powoda i dyskredytował produkty firmy. Słowa użyte przez wnioskodawców 
miały jednoznaczny wydźwięk, odwołujący się do niesmaku i odrazy, i były mocno 
pejoratywne. Uwzględniwszy to, sąd uznał, że wnioskodawcy przekroczyli granicę 
dopuszczalnej krytyki, zwłaszcza w czasopiśmie przeznaczonym dla dzieci. Sąd odrzucił 
argument wnioskodawców, że rysunek miał na celu krytykę kampanii reklamowej 
prowadzonej przez Star Foods, a nie ich produktu. Sąd uznał, że dla tego rodzaju ataku na 
dobra osobiste powoda nie było uzasadnienia – nawet przyjmując argument, że kampania 
reklamowa firmy była nieprzemyślana.

12. Wnioskodawcy odwołali się od wyroku.
13. W dniu 21 marca 2002 roku Sąd Apelacyjny w Łodzi oddalił apelację i nakazał 

wnioskodawcom zapłacenie na rzecz powoda kwoty 2.500 PLN tytułem zwrotu kosztów 
postępowania apelacyjnego. Sąd Apelacyjny zgodził się z oceną sądu niższej instancji, że 
krytyczne stwierdzenie nie dotyczyło stylu reklamy prowadzonej przez Star Foods. 
Nazwanie produktu firmy "świństwem" z pewnością nie stanowiło krytycznej oceny jej 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

kampanii reklamowej, lecz było nakierowane na sam produkt, markę, oraz dobre imię 
firmy. Sporne sformułowanie "Też bym był mordercą gdybym jadł to świństwo" w sposób 
oczywisty zawierało negatywną ocenę smaku i jakości produktu. A zatem działania 
wnioskodawców nakierowane na bezzasadną dyskredytację produktu firmy Star Foods 
jako takie nie mogły korzystać z przywileju ochrony prawnej. Sąd apelacyjny zauważył 
również, że dla uzasadnienia swoich działań wnioskodawcy wielokrotnie powoływali się 
na interes dzieci, podczas gdy jednocześnie sami powtórzyli, i to w czasopiśmie dla dzieci 
– hasło reklamowe, które ich zdaniem przerażało dzieci i miało negatywny wpływ na ich 
emocje.

14. W dniu 12 grudnia 2002 roku Sąd Najwyższy odmówił rozpatrzenia kasacji wniesionej 
przez wnioskodawców.

II. STOSOWANE PRAWO WEWNĘTRZNE
15. Artykuł 23 Kodeksu Cywilnego zawiera niewyczerpujący wykaz praw zwanych "dobrami 

osobistymi). Przepis ten stanowi:
"Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda 
sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność 
mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają 
pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych 
przepisach."

16. Artykuł 24 Kodeksu Cywilnego przewiduje sposoby naprawienia czynu polegającego na 
naruszeniu dóbr osobistych. Zgodnie z tym postanowieniem, osoba zagrożona takim 
naruszeniem może żądać, aby przyszły sprawca zaniechał bezprawnych działań, chyba, że 
nie są one sprzeczne z prawem. W sytuacji, jeżeli naruszenie miało już miejsce, osoba nim 
dotknięta może, między innymi, żądać ażeby sprawca naruszenia złożył oświadczenie 
odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, lub też może ona wystąpić o stosowne 
zadośćuczynienie z jego strony. W przypadku, jeżeli naruszenie dóbr osobistych 
powoduje stratę finansową, osoba zainteresowana może dochodzić odszkodowania.

PRAWO
I. ZARZUT NARUSZENIA ARTYKUŁU 10 KONWENCJI
17. Wnioskodawcy podnieśli zarzut naruszenia Artykułu 10 Konwencji, który brzmi 

następująco:
"1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania 
poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz 
publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza prawa 
państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych, telewizyjnych lub 
kinematograficznych.

2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność może 
podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są 
przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie 
bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego, ze 
względu na konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu 
na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i 
bezstronności władzy sądowej."

18. Rząd zakwestionował ten argument.
A. Dopuszczalność
19. Trybunał stwierdza, że wniosek nie jest w sposób oczywisty nieuzasadniony w 

rozumieniu Artykułu 35 § 3 Konwencji. Stwierdza dalej, że nie jest on niedopuszczalny z 
jakichkolwiek innych powodów. A zatem musi być uznany za dopuszczalny.

B. Meritum
1. Argumenty stron

20. Wnioskodawcy podnieśli, że ingerencja w ich prawo do wolności wyrażania opinii nie 
była konieczna w demokratycznym społeczeństwie, ponieważ nie była uzasadniona 
ważnym interesem społecznym. Utrzymywali oni, że istotą niniejszej sprawy nie były 
interesy o czysto handlowych charakterze, lecz udział w debacie publicznej. W tego typu 
przypadkach, muszą zaistnieć szczególnie ważne powody, aby można było ograniczyć 
wolność prasy w demokratycznym społeczeństwie, przy czym margines społecznej 
akceptacji był tutaj ograniczony.

21. Wnioskodawcy argumentowali, że przedmiotowy rysunek musi być analizowany w 
pełnym kontekście, w jakim został opublikowany. Był on jednym z dwóch rysunków 
odwołujących się do kampanii reklamowej prowadzonej przez firmę Star Foods, przy 
czym towarzyszył mu nagłówek "Polskie dzieci zbulwersowane reklamą chipsów ..." oraz 
wyraźne wskazanie, że szczegóły można znaleźć w artykule na stronie drugiej. 
Wnioskodawcy podkreślali, że sformułowanie "Reksio to morderca", na którym oparli oni 
przedmiotowy rysunek stanowił tylko jeden przykład – i to łagodny w porównaniu innymi 
– wysoce nieodpowiednich wyrażeń, jakie zostały użyte w kampanii skierowanej do 
dzieci. Inne stanowiły aluzje do zachowań o podłożu seksualnym oraz picia alkoholu: 
"Jestem ładna ale nie łatwa", "Gdzie są majtki?", "Ty baranie, łatwo się rozmnażam!", 
"Rozerwij mnie", "Przyklej się", "W sobotę nie mogę", "Pij Waść", "Nie pij do lustra", 
"Sto lat za murzynami", "Polacy na pole", "Ludzie do Zoo".
Niewłaściwość takiej kampanii w sposób oczywisty dotykała kwestii interesu 
społecznego, a sam temat został podjęty przez niektóre gazety. Tak więc wnioskodawcy 
mieli podstawy, aby włączyć się do tej debaty.

22. Wnioskodawcy argumentowali, że rysunek stanowił satyryczny komentarz do artykułu i 
nie zgodzili się z twierdzeniem, że w sposób oczywisty atakował on dobre imię produktu. 
Utrzymywali, że ich celem nie było krytykowaniem jakości samego produktu. I wreszcie, 
że użycie takiego sformułowania było konsekwencją zastosowania uproszczonej i 
satyrycznej formy wyrazu, jako że publikacja adresowana była do dzieci. Rzeczywiście, 
posłużyli się oni prowokacyjnym i mało eleganckim językiem, a dziennikarska formuła 
została wyolbrzymiona; niemniej jednak rysunek mieścił się w granicach dopuszczalnej 
krytyki, która powinna być dozwolona w demokratycznym społeczeństwie. 

23. Wnioskodawcy uznali również, że firma będąca powodem nie poniosła żadnej szkody 
materialnej, oraz że nawet jeśli dobre imię firmy doznało uszczerbku, to stało się to 
bardziej z powodu nierozważnej kampanii reklamowej aniżeli ich publikacji. 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

Wnioskodawcy w konkluzji stwierdzili, że uzasadnienie przytoczone przez władze 
krajowe nie było odpowiednie ani wystarczające dla wykazania, że wynikające z niego 
orzeczenie sądu było konieczne w demokratycznym społeczeństwie. Sądy krajowe nie 
zdołały osiągnąć równowagi pomiędzy dwoma wchodzącymi tutaj w grę interesami – 
wolnością prasy a ochroną dobrego imienia firmy.

24. Rząd przyznał, że kara nałożona na wnioskodawców sprowadzała się do "ingerencji" w 
ich prawo do wolności wyrażania opinii. Jednakże stwierdził też, że ingerencja taka była 
"przewidziana prawem" a jej cel był uzasadniony, jako że intencją była tutaj ochrona 
dobrego imienia i praw innych osób. 

25. Rząd argumentował, że wnioskodawcy przekroczyli granice ochrony zapewnianej na 
podstawie Artykułu 10 i naruszyli dobra osobiste pozywającej spółki. A zatem reakcja 
sądów krajowych była uzasadniona i niezbędna w demokratycznym społeczeństwie, 
ponieważ reagowały one na "naglącą potrzebę społeczną" ochrony praw Star Foods. 
Ponadto, sądy dokonały sprawiedliwej oceny odpowiednich faktów i nałożyły 
umiarkowaną karę.

26. Rząd stwierdził, że podczas gdy tekst opublikowany przez wnioskodawców dotyczył 
kampanii reklamowej, to rysunek na stronie tytułowej czasopisma odwoływał się 
wyłącznie do produktu Star Foods. Na przedmiotowym rysunku wnioskodawcy nie 
kierowali swojej wyolbrzymionej krytyki na kampanię reklamową lecz na sam produkt, 
stwierdzając w sposób jasny, że chipsy produkowane przez Star Foods są "świństwem". 
Rząd uznał, że rysunek niósł oczywisty przekaz dla czytelników – a więc dzieci – "że 
powinny one trzymać się z daleka od produktów określanych tego rodzaju krytykującym i 
uwłaczającym językiem". Wnioskodawcy zdyskredytowali chipsy ziemniaczane 
produkowane przez tę firmę bez podania jakiejkolwiek ważnej ku temu przyczyny oraz 
nie przytoczyli żadnych faktycznych podstaw mogących uzasadnić ich ocenę produktu.

27. Rząd skonkludował, że zarzucana ingerencja była proporcjonalna do zasadnie 
określonego celu, a zatem niezbędna w demokratycznym społeczeństwie dla ochrony 
dobrego imienia innych osób. Rząd stwierdził, że nie nastąpiło naruszenie Artykułu 10 
Konwencji.
2. Ocena Trybunału

(a) Zasady ogólne
28. Trybunał po raz kolejny stwierdza, że wolność wyrażania opinii zagwarantowana na mocy 

ustępu 1 Artykułu 10 stanowi jeden z głównych fundamentów demokratycznego 
społeczeństwa oraz jeden z podstawowych warunków postępu i samorealizacji jego 
poszczególnych członków. Z zastrzeżeniem ustępu 2, ma ona zastosowanie w odniesieniu 
nie tylko do "informacji" lub "idei", które są przyjmowane przychylnie jako nieobraźliwe 
lub neutralne, lecz również w odniesieniu do tych z nich, które są obraźliwe, szokujące 
lub niepokojące. Takie są bowiem wymagania pluralizmu, tolerancji oraz otwarcia, bez 
których nie ma "demokratycznego społeczeństwa" (patrz, między wieloma innymi 
organami, Oberschlick przeciwko Austrii (nr 1), wyrok z dnia 23 maja 1991 roku, Seria A, 
nr 204, § 57, oraz Nilsen i Johnsen przeciwko Norwegii [GC], nr 23118/93, § 43, ECHR 
1999-VIII).

29. Na podstawie Artykułu 10 § 2 Konwencji, istnieje niewielkie pole dla ograniczeń w 
stosunku do wypowiedzi o charakterze politycznym czy też debaty w kwestiach interesu 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

publicznego (patrz Sürek przeciwko Turcji (nr 1) [GC], nr 26682/95, § 61, ECHR 
1999-IV].
Niewątpliwie Artykuł 10 § 2 zapewnia ochronę dobrego imienia innych – to znaczy 
wszystkich osób; jednakże wymóg takiej ochrony musi być rozważany w relacji do 
interesu otwartej dyskusji nad kwestiami politycznymi (patrz Lingens przeciwko Austrii, 
powołany wyżej, § 42).

30.  Pierwszorzędna rola prasy w Państwie prawa nie może być pominięta. I chociaż prasa nie 
może wykraczać poza różne ograniczenia ustanowione, między innymi, w celu 
zapobieżenia zakłóceniom porządku oraz ochrony dobrego imienia innych osób, to jednak 
jej obowiązkiem jest przekazywać informacje i idee dotyczące kwestii politycznych oraz 
innych kwestii pozostających w sferze zainteresowania publicznego. Wolność prasy 
zapewnia społeczeństwu jeden z najlepszych sposobów ujawniana i formowania opinii o 
ideach i postawach jego przywódców politycznych (patrz Castells przeciwko Hiszpanii, 
orzeczenie z dnia 23 kwietnia 1992 roku, Seria A nr 236, § 43). Wolność wypowiedzi 
dziennikarskiej obejmuje również możliwość użycia pewnej dozy przesady, lub nawet 
prowokacji (patrz Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, wyrok z dnia 26 kwietnia 1995 
roku, Seria A nr 313, s. 19, § 38).

31. I chociaż wolność wypowiedzi może podlegać wyjątkom, to "muszą one być 
interpretowana zawężająco", a konieczność zastosowania jakichkolwiek ograniczeń "musi 
zostać w sposób przekonujący stwierdzona" (patrz wyżej wymienione wyroki Observer i 
Guardian, s. 30, § 59).
Należy przyznać, że w pierwszej kolejności to władze krajowe oceniają, czy istnieje 
"ważny interes społeczny" dla zastosowania takich ograniczeń, a przy dokonywaniu takiej 
oceny przysługuje im pewien margines swobody. W przypadkach dotyczących prasy, 
krajowy margines akceptacji ograniczony jest interesem demokratycznego społeczeństwa 
w gwarantowaniu i utrzymywaniu wolnej prasy. Analogicznie, interes ten będzie miał 
kluczowe znaczenie przy ważeniu – czego należy dokonać na podstawie ustępu 2 
Artykułu 10 – czy ograniczenie było proporcjonalne do uzasadnionego zamierzonego celu 
(patrz Worm przeciwko Austrii, wyrok z dnia 29 sierpnia 1997 roku, Sprawozdania 
1997-V, s. 1551, § 47, oraz Feldek przeciwko Słowacji, nr 29032/95, § 78, ECHR 2001-
VIII).

32. Jednym z czynników o szczególnym znaczeniu jest rozróżnienie pomiędzy stwierdzeniem 
faktów a ocenami. Podczas gdy istnienie faktów można wykazać, to już prawdziwość 
ocen nie podlega udowodnieniu. Wymóg udowodnienia prawdziwości osądu jest 
niemożliwy do spełnienia i narusza samą zasadę wolności wyrażania opinii, która stanowi 
fundamentalną część praw gwarantowanych na podstawie Artykułu 10. Jednakże nawet w 
sytuacji, gdzie jakieś stwierdzenie sprowadza się do wygłoszenia osądu, zakres ingerencji 
może zależeć od tego, czy istnieje wystarczająca podstawa faktyczna do propagowania 
kwestionowanego stwierdzenia, jako że nawet osąd może przekraczać dopuszczalne 
granice, jeżeli nie ma faktycznych podstaw do jego wsparcia (patrz Turhan przeciwko 
Turcji, nr 48176/99, § 24, 19 maja 2005 roku, oraz Jerusalem przeciwko Austrii, nr 
26958/95, § 43, ECHR 2001-II).

33. Zadaniem Trybunału w wykonywaniu swojej funkcji nadzorczej nie jest przejmowanie 
roli władz krajowych, lecz raczej dokonanie przeglądu, w świetle Artykułu 10 – decyzji, 
jakie władze te podjęły zgodnie ze swoimi uprawnieniami przy ocenie sprawy. Czyniąc 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

to, Trybunał musi przyjrzeć się zaskarżonej "ingerencji" w świetle całokształtu sprawy i 
ustalić, czy powody powołane przez władze krajowe w celu jej uzasadnienia są "właściwe 
i wystarczające". Czyniąc to, Trybunał musi być przekonany, że władze krajowe 
zastosowały standardy, które są zgodne z zasadami określonymi w Artykule 10, a 
ponadto, że oparły swoje decyzje na możliwej do przyjęcia ocenie odpowiednich faktów 
(patrz Vogt przeciwko Niemcom, wyrok z dnia 26 września 1995 roku, Seria A nr 323, ss. 
25-26, § 52, oraz Jerusalem przeciwko Austrii, powołana wyżej, § 33).

(b) Zastosowanie do niniejszej sprawy zasad ogólnych
34. Trybunał stwierdza, że bezspornym jest, iż postępowanie cywilne przeciwko 

wnioskodawcom sprowadzało się do "ingerencji" w wykonywanie ich prawa do wolności 
wyrażania opinii. Trybunał stwierdza również, przy czym w tym punkcie strony są ze 
sobą zgodne, że skarżona ingerencja była przewidziana prawem, a mianowicie 
postanowieniami Artykułów 23 oraz 24 Kodeksu Cywilnego, a jej intencją była realizacja 
uzasadnionego celu określonego w Artykule 10 § 2 Konwencji, a mianowicie ochrona 
"dobrego imienia i praw innych osób". A zatem jedynym punktem spornym pozostaje 
kwestia, czy ingerencja ta była "niezbędna w społeczeństwie demokratycznym" dla 
osiągnięcia zamierzonego celu.

35. Na wstępie Trybunał stwierdza, że powodem w niniejszej sprawie była prywatna spółka, 
posiadająca prawo do obrony przed zniesławiającymi zarzutami. W otwartej debacie na 
temat działalności gospodarczej, oprócz interesu społecznego istnieje również 
konkurencyjny interes, polegający na ochronie handlowego powodzenia i trwałości spółek 
– dla dobra ich udziałowców i pracowników, ale także dla szerszego dobra całej 
gospodarki. Państwo zatem posiada pewien zakres swobody w ocenie środków, jakie 
zapewnia ono spółkom na podstawie prawa wewnętrznego w celu kwestionowania 
prawdziwości zarzutów, które zagrażają ich dobremu imieniu i ograniczania szkód stąd 
wynikających (patrz Steel and Morris przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, nr 68416/01, 
§ 94, ECHR 2005-II).

36. Jednakże Trybunał uznaje, że w przedmiotowej sprawie fakty różnią się w sposób 
zasadniczy od powołanej wyżej sprawy Steel and Morris, która dotyczyła poważnych, 
zniesławiających zarzutów przeciwko firmie McDonalds. Wnioskodawcy w niniejszej 
sprawie opublikowali w czasopiśmie dla dzieci dwa rysunki, którym towarzyszył artykuł 
dotyczący kampanii reklamowej prowadzonej przez firmę produkującą chipsy. Sądy 
krajowe uznały, że naruszyli oni dobra osobiste spółki, używając w jednym z rysunków 
słowa "świństwo", które zostało uznane jako zamierzona a nieuzasadniona dyskredytacja 
produktu firmy Star Foods.

37. Trybunał po pierwsze stwierdza, że zarówno w postępowaniu krajowym, jak i w swoich 
stwierdzeniach przed Trybunałem wnioskodawcy argumentowali, że publikacja wniosła 
wkład do debaty publicznej dotyczącej nierozważnej i szkodliwej kampanii reklamowej 
prowadzonej przez Star Foods. Trybunał uznaje, że sądy krajowe nie przywiązały 
należytej wagi do argumentu wnioskodawców, że satyryczny rysunek stanowił ripostę na 
niedopuszczalną zdaniem wnioskodawców kampanię reklamową prowadzoną przez Star 
Foods, która nakierowana była na dzieci. Kampania ta posługiwała się hasłami 
odnoszącymi się nie tylko do postaci Reksia, ale także do zachowań seksualnych i 
kulturowych, i to w sposób nieodpowiedni dla dzieci, który stanowiły w tym przypadku 



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

wybrany segment rynku. To zaś w sposób oczywisty rodzi kwestie, które stają się 
ważnym przedmiotem zainteresowania dla opinii publicznej.
Publikacja wnioskodawców dotyczyła zatem sfery, w której ograniczenia wolności 
wyrażania opinii muszą być interpretowane bardzo rygorystycznie. Dlatego też Trybunał 
musi wykazać dużą dozę ostrożności w sytuacji, gdy środki podejmowane przez władze 
krajowe zniechęcają prasę do uczestnictwa w dyskusji dotyczącej kwestii dotykających 
interesu społecznego (patrz Standard Verlags GmbH przeciwko Austrii, nr 13071/03, § 49, 
2 listopada 2006).

38. Po drugie, Trybunał uznaje, że przedmiotem niniejszej sprawy nie jest zniesławiające 
stwierdzenie faktu, lecz wartościujący osąd – jak to zostało przedstawione przez Rząd. 
Ponadto, przedmiotowa publikacja stanowiła satyryczne potępienie spółki i jej kampanii 
reklamowej w formie rysunku. Trybunał zauważa, że przedmiotowemu rysunkowi 
towarzyszył duży nagłówek nawiązujący do "bulwersującej kampanii reklamowej" oraz 
artykuł na drugiej stronie, omawiający kampanię Star Foods. Sam rysunek w sposób 
oczywisty inspirowany był kampanią reklamową spółki, jako że użyto w nim postaci 
Reksia oraz hasła, jakie można było znaleźć w paczce chipsów.
Biorąc pod uwagę powyższe fakty, Trybunał stwierdza, że celem wnioskodawców nie 
było w pierwszej kolejności umniejszenie w umysłach czytelników jakości chipsów, ale 
uświadomienie im jakiego rodzaju haseł używa pozywająca spółka, a także 
niedopuszczalności stosowania takiej taktyki w celu zwiększenia sprzedaży.

39. I wreszcie Trybunał uznaje, że sądy krajowe nie uwzględniły faktu, że prasa ma 
obowiązek przekazywania informacji i idei w kwestiach będących przedmiotem 
społecznego zainteresowania, a czyniąc to może odwoływać się w pewnym stopniu do 
przesady a nawet prowokacji, czy też innymi słowy – posługiwać się stwierdzeniami o 
nieco nieumiarkowanym charakterze (patrz Mamère przeciwko Francji, nr 12697/03, 
§ 25, ECHR 2006-..., oraz Dąbrowski przeciwko Polsce, nr 18235/02, § 35, 19 grudnia 
2006).
Sformułowanie użyte przez wnioskodawców było przesadne, jednakże reagowali oni na 
hasła użyte w kampanii reklamowej przez powoda, które również charakteryzowały się 
brakiem delikatności i zrozumienia dla wieku i wrażliwości zamierzonych konsumentów 
ich produktu, a mianowicie dzieci. Dlatego też Trybunał uznaje, że styl wypowiedzi 
zastosowany przez wnioskodawców motywowany był rodzajem haseł, na które oni w ten 
sposób reagowali, i – biorąc pod uwagę kontekst – nie przekraczał on granic 
dopuszczalnych dla wolnej prasy.
Podsumowując, Trybunał jest zdania, że powody podane przez sądy krajowe nie mogą 
zostać uznane za ważne i wystarczające dla uzasadnienia kwestionowanej ingerencji.

40. Biorąc pod uwagę powyższe względy, a w szczególności interes demokratycznego 
społeczeństwa w zapewnieniu i zachowaniu wolności prasy w kwestiach będących 
przedmiotem społecznego zainteresowania, Trybunał stwierdza, że reakcja władz na 
satyryczny rysunek wnioskodawców była niewspółmierna w stosunku do zasadnego celu, 
jaki chciały one osiągnąć, i dlatego też nie była ona "niezbędna w demokratycznym 
społeczeństwie " "dla ochrony praw innych osób".
Stąd też nastąpiło naruszenie Artykułu 10 Konwencji.



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

II. STOSOWANIE ARTYKUŁU 41 KONWENCJI
41. Artykuł 41 Konwencji stanowi:

"Jeżeli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej Protokołów oraz 
jeżeli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony pozwala tylko 
na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy zachodzi 
taka potrzeba, o przyznaniu słusznego zadośćuczynienia pokrzywdzonej stronie."
A. Szkoda

42. Pierwszy z wnioskodawców wystąpił o przyznanie mu odszkodowania pieniężnego w 
wysokości 24.000 złotych polskich (PLN), tj. równowartości 7.200 euro (EUR) według 
kursu na dzień zgłoszenia roszczeń. Na tę kwotę składała się suma 2.500 PLN oraz 11.500 
PLN, zapłacona przez wnioskodawców na rzecz powoda z tytułu zwrotu kosztów 
postępowania, oraz 10.000 PLN wpłacone na cele charytatywne – zgodnie z nakazem 
wydanym przez sąd krajowy. Pierwszy z wnioskodawców wystąpił ponadto o odsetki 
należne od tej kwoty.
Jeżeli chodzi o odszkodowanie niepieniężne, pierwszy z wnioskodawców wystąpił o 
przyznanie mu kwoty 10.000 EUR w charakterze odszkodowania za uszczerbek na jego 
dobrym imieniu jako uczciwego wydawcy, uwzględniając publicznie wysunięte zarzuty, 
że brakuje mu profesjonalizmu i rzetelności.

43. Rząd stwierdził, że prawomocny wyrok w tej sprawie został wydany w dniu 21 marca 
2001 roku, i Rząd nie może być odpowiedzialny za płacenie odsetek za następujący po 
tym terminie okres badania sprawy przez Trybunał. Jeżeli chodzi o odszkodowanie 
niepieniężne, Rząd argumentował, że kwota żądana przez wnioskodawcę była nazbyt 
wygórowana. Zwrócił się do Trybunału o wydanie orzeczenia, że już stwierdzenie 
zaistnienia naruszenia samo w sobie stanowi wystarczające i sprawiedliwe 
zadośćuczynienie z tytułu niepieniężnej szkody poniesionej przez wnioskodawcę.

44. Trybunał stwierdza, że w okolicznościach niniejszej sprawy istnieje związek 
przyczynowo-skutkowy pomiędzy stwierdzonym naruszeniem a podnoszoną szkodą 
pieniężną, ponieważ pierwszy z wnioskodawców powołał się na kwotę, jaką nakazały mu 
zapłacić sądy krajowe (patrz Busuioc przeciwko Mołdowie, nr 61513/00, § 101, 21 
grudnia 2004 oraz Kulis, powołana wyżej, § 59). Trybunał przyznaje pierwszemu z 
wnioskodawców żądaną sumę w całości, tj. 7.200 EUR.

45. Trybunał uznaje również, że pierwszy z wnioskodawców poniósł szkodę niepieniężną, 
która nie została w sposób wystarczający zrekompensowana poprzez fakt stwierdzenia 
naruszenia Konwencji. Dokonując oceny na zasadzie słuszności, Trybunał przyznaje z 
tego tytułu pierwszemu z wnioskodawców kwotę 3.000 EUR.
B. Koszty i wydatki

46. Pierwszy z wnioskodawców wystąpił również o kwotę 6.270 PLN, tj. równowartość 1.900 
EUR z tytułu kosztów i wydatków poniesionych przed sądami krajowymi, co obejmowało 
1.400 PLN opłat sądowych na etapie kasacji oraz 4.870 PLN kosztów zastępstwa 
prawnego wnioskodawców przed sądami krajowymi. Wystąpił on ponadto o 14.000 PLN, 
tj. równowartość 4.200 EUR, z tytułu kosztów reprezentacji przed Trybunałem.

47. Rząd stwierdził, że koszty i wydatki powinny zostać przyznane jedyne w niezbędnie 
poniesionym zakresie oraz w rozsądnej kwocie.



WYROK W SPRAWIE KULIŚ I RÓŻYCKI przeciwko POLSCE 

48. Zgodnie z prawem precedensowym Trybunału, wnioskodawca jest uprawniony do zwrotu 
kosztów i wydatków jedynie w zakresie, w jakim wykazano, że zostały one faktycznie i 
niezbędnie poniesione, w rozsądnej wysokości. W niniejszej sprawie Trybunał stwierdza, 
że wnioskodawca w sposób wystarczający uzasadnił, iż kwoty te zostały faktycznie i 
niezbędnie poniesione, przedstawiając odpowiednie faktury oraz inne dowody. Trybunał, 
uwzględniając informacje znajdujące się w jego posiadaniu oraz wyżej wskazane kryteria, 
w pełni uznaje roszczenie pierwszego z wnioskodawców i przyznaje mu kwotę 6.100 
EUR, pokrywającą koszty z każdego tytułu.
C. Odsetki za zwłokę

49. Trybunał uznaje za właściwe, że odsetki za zwłokę powinny być oparte na krańcowej 
stopie pożyczkowej Europejskiego Banku Centralnego, do której należy dodać trzy 
punkty procentowe.

 Z TYCH POWODÓW TRYBUNAŁ JEDNOGŁOŚNIE
1. Uznaje wnioski za dopuszczalne;
2. Stwierdza, że nastąpiło naruszenie Artykułu 10 Konwencji;
3. Stwierdza

(a) że pozwane Państwo ma zapłacić pierwszemu z wnioskodawców, w terminie trzech 
miesięcy od dnia, w którym wyrok stanie się prawomocny zgodnie z Artykułem 44 §2 
Konwencji, następujące kwoty, przeliczone na złote polskie według kursu 
obowiązującego w dniu rozliczenia:
(i) 7.200 EUR (siedem tysięcy dwieście euro), plus jakikolwiek podlegający 

płatności podatek, z tytułu szkody pieniężnej;
(ii) 3.000 EUR (trzy tysiące euro), plus jakikolwiek podlegający płatności podatek 

z tytułu szkody niepieniężnej;
(iii) 6.100 (sześć tysięcy sto euro), plus jakikolwiek podlegający płatności przez 

pierwszego z wnioskodawców podatek, z tytułu poniesionych kosztów i 
wydatków;

(b) że począwszy od wygaśnięcia wyżej wymienionego okresu trzech miesięcy do dnia 
rozliczenia, od powyższych kwot naliczane będą proste odsetki według stawki równej 
krańcowej stopie procentowej Europejskiego Banku Centralnego w okresie zwłoki, 
plus trzy punkty procentowe;

4. Oddala pozostałą część roszczenia pierwszego z wnioskodawców o sprawiedliwe 
zadośćuczynienie.

Sporządzono w języku angielskim, i notyfikowano na piśmie w dniu 6 października 2009 
roku, na podstawie Reguły 77 § 2 oraz 3 Regulaminu Trybunału.

Fatoş Araci Nicolas Bratza
Zastępca Rejestratora Prezes


