_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 093 (2017)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 16.03.2017

I

-
]

Editor’s liability for defamation violated his right to freedom of expression

The applicant, Mr Olafsson, was an editor of the web-based media site Pressan. He published articles
insinuating that a political candidate had committed sexual abuse against children. The Supreme
Court of Iceland held Mr Olafsson liable for defamation. He complained to the European Court of
Human Rights that this liability had violated his right to freedom of expression.

In today’s Chamber judgment? in the case of Olafsson v. Iceland (application no. 58493/13) the Court
held, unanimously, that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of the
European Convention on Human Rights.

In particular, the Court held that the liability for defamation had not been necessary in a democratic
society, given the circumstances of the case. The subject of the allegations had been standing for
political office and should have anticipated public scrutiny. The articles about him had been
published in good faith, in compliance with ordinary journalistic standards, and had contributed to a
debate of public interest. Whilst the allegations had been defamatory, they were being made not by
Mr Olafsson himself, but by others. The political candidate had chosen not to sue the persons
making the claims, and had thus perhaps prevented Mr Olafsson from establishing that he had acted
in good faith and had ascertained the truth of the allegations. Mr Olafsson had also been ordered to
pay compensation and costs.

In these circumstances, the Supreme Court had failed to strike a reasonable balance between the
measures restricting Mr Olafsson’s freedom of expression, and the legitimate aim of protecting the
reputation of others.

Principal facts

The applicant, Steingrimur Saevarr Olafsson, is an Icelandic national who was born in 1965 and lives
in Reykjavik. At the relevant time, Mr Olafsson was an editor of the web-based media site Pressan.

Between November 2010 and May 2011, Pressan published a series of articles relating to allegations
of child abuse against A, which had been made by two adult sisters with family ties to A. At the time
of the first articles, A. was standing in the forthcoming Constitutional Assembly elections. The two
sisters maintained that they had been sexually abused by him and suggested that he was not fit for
public office. A. denied the allegations. One article stated that A.’s lawyer had contacted the sisters,
offering to settle the matter, failing which A would bring defamation proceedings against them.

However, A. brought a defamation claim against Mr Olafsson. At first instance, the court rejected the
claim, essentially on the grounds that the statements made in the articles had been in the public
interest, and Mr Olafsson was not making the allegations himself but was merely disseminating
them. However, the Supreme Court overturned much of this judgment. It held the statements which
had insinuated that A had committed child abuse had been defamatory. The court declared the
statements null and void, and ordered Mr Olafsson to pay 200,000 Icelandic Krénur (approximately
1,600 euros) for non-pecuniary damage, and 800,000 Krénur (approximately 6,500 euros) in costs.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-171974
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

Whilst the court accepted that candidates for public service had to endure a certain amount of
public scrutiny, it held that this could not justify the accusations of criminality against A. in the media
—in particular, because A. had not been found guilty of the alleged conduct and had not been under
investigation for it.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 10 (freedom of expression), Mr Olafsson complained that the Icelandic Supreme
Court’s judgment against him had unlawfully interfered with his right to freedom of expression.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 20 August 2013.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Linos-Alexandre Sicilianos (Greece), President,

Kristina Pardalos (San Marino),

Ales Pejchal (the Czech Republic),

Robert Spano (Iceland),

Armen Harutyunyan (Armenia),

Tim Eicke (the United Kingdom),

Jovan llievski (“the former Yugoslav Republic of Macedonia”),

and also Renata Degener, Deputy Section Registrar.

Decision of the Court

Article 10 (freedom of expression)

There will be a violation of Article 10 when there is an interference with an individual’s right to
freedom of expression and this interference is not: prescribed by law, in pursuit of a legitimate aim,
or necessary in a democratic society. Both parties agreed that Mr Olafsson’s liability for defamation
had interfered with his freedom of expression, and that this had been in pursuit of a legitimate aim
(namely, the protection of the reputation or rights of others). The questions for the Court were
therefore whether the interference had been prescribed by law, and whether it had been necessary
in a democratic society.

The Court held that the interference had been prescribed by law. The annulment of the statements
and the imposition of non-pecuniary damages had been prescribed by the Penal Code and the Tort
Act. The Supreme Court had referred to one of its previous judgments, case no.100/2011, and found
that under domestic law Mr Olafsson had been subject to an unwritten supervisory duty as an editor
to prevent the publication of harmful content on the website. Taking into account the nature of the
editorial activity in question, that the liability was foreseeable to Mr Olafsson with appropriate legal
advice, and the judgments of the Supreme Court, the Court held that Mr Olafsson’s liability had been
prescribed by domestic law.

In regard to the question of whether the liability had been necessary in a democratic society, it was
necessary for the Court to assess whether there had been an appropriate balancing of the right to
respect for private life (under Article 8), and the right to freedom of expression (under Article 10).

Given the circumstances of the case, an appropriate balance had not been struck by the Supreme
Court. A. had been standing for political office and should have anticipated public scrutiny. The limits
of acceptable criticism must accordingly be wider than in the case of a private individual. The articles
about him had been published in good faith and in compliance with ordinary journalistic standards
(in particular, the author of the articles had interviewed a wide range of people in order to examine
the credibility of the sisters, and had also published A.’s claims that their allegations were false).



Press Release

Furthermore, the articles had contributed to a debate of public interest, given that A. had been
standing for public office and the issue of sexual violence against children is a serious topic of public
concern,

Whilst the allegations had been defamatory, they were being made not by Mr Olafsson himself, but
by the two sisters. They had already been published on the sisters’ website, and the statements held
to be defamatory in Pressan were all verbatim renderings of the sisters’ own comments, which they
confirmed had been accurately quoted. In so far as Mr Olafsson’s liability may have been in the
legitimate interest of protecting A. against the sisters’ defamatory allegations, that interest had been
largely preserved by the possibility of A. suing the sisters themselves. Yet he had chosen not to sue
the sisters - perhaps preventing Mr Olafsson from establishing that he had acted in good faith and
had ascertained the truth. Given his liability, Mr Olafsson had been ordered to pay compensation
and costs. Though this was not a criminal sanction, and the amount may not appear harsh, in the
context of assessing proportionality what matters is the very fact of a judgment being made against
him.

In the light of these considerations, the Court held that the arguments of the domestic courts,
although relevant, could not be regarded as sufficient to justify the interference in issue. The
Supreme Court had not given due consideration to the principles and criteria laid down by the
Court’s case law for balancing the right to respect for private life and the right to freedom of
expression. It thus exceeded the margin of appreciation afforded to it and failed to strike a
reasonable balance of proportionality between the measures imposed, restricting the applicant’s
right to freedom of expression, and the legitimate aim pursued. There had therefore been a
violation of Article 10.

Just satisfaction (Article 41)

The Court did not award Mr Olafsson any just satisfaction, as he had not submitted a claim for any.

The judgment is available only in English.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

George Stafford (tel: + 33390 21 41 71)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

Inci Ertekin (tel: + 33 390 21 55 30)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

